Ja, hvert eneste element skal forankres med 20mm stål i hver ende (Noen som vet hvilke byggevarehus som selger slikt?). Hulldekket som ligger langs garasjens bakside skal i tillegg forankres 3 steder i bakveggen. I følge firmaet som har beregnet armeringen for meg, så skal trykket fra bakveggen fordeles gjennom hulldekkene og ned i sideveggene på denne måten.
Lenge siden jeg har lagt ut noen oppdateringer her nå. Jeg har bl.a. brukt en del tid på å få en halv meters høyde med snø ut av garasjen. Jeg fikk jo levert taket etter det verste snøværet. Og det lå et 15-20cm tykt islag i bunn av garasjen som måtte smeltes og hakkes ut >:( Jeg har også begynt å forankre hulldekket rundt om. Men det er vanskelig å forskale utenpå hulldekke, så det tar sin tid.
I det frosten gav seg så begynte det å rase ned en del jord mot garasjen og jeg fikk det travelt med å få ut dreneringa rundt garasjen. Hadde ikke sett fram til den jobben siden det ikke er mulig å komme til med noen maskiner rundt bunker-garasjen. Så grusen ble båret rundt garasjen og helt ut bøtte for bøtte. Jeg fikk levert et 14 tonns lass med pukk, satt fram en kasse øl og noen pølser og fikk igang en dugnad. Vi stod på rekke og frakta bøttene fra mann til mann.
Langs den ene sideveggen var det gravet såpass skrått at det var veldig mye som måtte tilbakefylles inntil veggen. Så jeg satt etterhvert opp noen paller med avstandsklosser fra garasjeveggen. På den måten så blir det jo betydelig mindre grus som må fylles på manuelt. ;D
Men selv etter 14 tonn med pukk så trenger jeg fortsatt en del til, så denne uka hentet jeg et lass grus med bilen. Og må sannsynligvis hente noe mer også. Det ser ikke så mye ut på det siste bilde, men er faktisk 1,7 tonn grus på planet!
Jeg har også fått opp garasjeporten. Siden jeg skal ha opp en løftbukk og annet utstyr, så ønsker jeg jo mest mulig takhøyde. En normal port hadde tatt alt for mye plass fant jeg ut, så valget falt på en isolert rulleport. 490cm brei og 240cm høy. En annen stor fordel er at med litt tilpassning av garasjemuren så fikk jeg montert porten inni muren. Og selve porten rulles ut i skinner utenpå muren. Så da fikk jeg automatisk minst 30cm ekstra plass i lengden i garasjen, og jeg får også isolert garasjen fra utsiden.
Den største ulempen er jo at en slik port er dårligere isolert enn en tradisjonell port. Tror min har 15mm skumisolasjon. Men til vinteren tenkte jeg å lag et oppheng på innsida for noen glava vintermatter e.l. slik at man kan holde godt på varmen de gangene man skal jobbe i garasjen. Noen som har en lignende løsning for ekstra isolering ved garasjeporten?
Det var enkelt å montere porten alene og tok ikke lang tid. Det som tok tid var å tilpasse muren for den litt spesielle monteringen med portrullen inni muren. Det tok også sin tid å borre og plugge 50 hull for de to metallistene på hver side av porten. Deretter fikk jeg hjelp av en kamerat og så bare "helte" vi porten nedi sporet og festet enden i toppen til motoren.
Motoren ligger inni porten og virker solid. Fulgte med stilige fjernkontroller og de hadde veldig god rekkevidde. Og det er lett å koble til eksternt lys og alarm på styringsenheten.
Du har ikke vurdert å få pukksteinen fraktet? Vil ikke de pallene råtne etter hvert, og kreve en del mer tilbakefylling?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Bidda: Betalte ca 12000 eks mva for porten inkl motor og 1 ekstra sender, så prisen var vel rundt det samme for en like stor port av vanlig type og motor.
Frodes: Jeg fikk levert de første 14 tonna. Nå trenger jeg ikke så mye mer og da vil frakta koste mer enn det jeg betaler for grusen. Er bare 5 min kjøring unna.. Pallene står bare som et midlertidig skille mellom pukk og jord. De vil jo råtne etterhvert men da er jo fiberduken skille.
Har hatt samme porten i et halvt år nå, veldig praktisk. Har ikke oppvarmet garasje så varmetap er ikke noe tema for meg. Det eneste negative jeg har merket meg er at porten ikke stopper når den møter en hindring som ikke bryter fotocellen, så jeg har lagt meg til vane å ikke gå fra porten før den er lukket.
Lenge siden jeg har lagt ut noen oppdateringer her. Jeg har bl.a. måtte ta en pause fra garasjeprosjektet for å fullføre et annet prosjekt. Har også gått med mye tid for å forankre hulldekke og støpe veggen opp til høyde med hulldekke. Hvert av hulldekkene er forankret med et 16mm kamstål som er borret ca 30cm ned i veggen og så bøyd inn mot hulldekke. Det første hulldekket er også forankret 4-5 steder langs langveggen/bakveggen.
Da jeg skulle fylle sprekkene mellom hulldekkene med betong la jeg først noen små isoporstrimler i bunn. På den måten slapp jeg å forskale opp sprekkene fra innsiden av garasjen. Den midterste sprekken måtte jeg likevel forskale fra innsiden, siden det var punktet der to justerte hulldekker var plassert mot hverandre, og dermed var det en mye større og ujevn sprekk (se bilde). Jeg brukte også anledningen til å lage 10 festepunkter rundt omkring i taket. Jeg kjøpte 2 lange gjengestaver på biltema. Så kappet jeg dem opp i 25cm lange biter og satt en mutter i enden av den for å få litt ekstra feste i betongen. Nå kan jeg altså bare skru inn en øyekrok e.l. dersom jeg ønsker å henge noe fra taket. På plassen der jeg får mest bruk for en motorvinsj, så støpte jeg inn 2 justerbare bjelkesko. De er vridbare og enda enklere å koble på utstyr på enn gjengetappene jeg monterte. De kan også skrues helt ut, slik at de ikke opptar noe takplass.
Til slutt måtte jeg også senke ned fortauskanten. Ingen av oss som gjorde denne jobben hadde gjort noe slikt før, så vi måtte klø oss litt i hue for å finne ut hvor vi egentlig skulle starte. Vi fant ut at det enkleste var å hakke et lite hull i asfalten ved siden av kantsteinen. Og deretter kjøre ned et spett i det hullet og vippe ut kantsteinen. Så leide vi en asfaltskjærer på cramo for å dele en 60cm brei stripe av asfalten langs kantsteinen som også skulle senkes ned. Vi tenkte at vi kunne gjennbruke asfalten som skulle senkes, så vi delte den i mange små firkanter. Så gravde vi ned bakken under og la bitene på plass igjen. Under brosteinen lå det faktisk et lag betong, så da var det greiest å få tak i noen nye kantsteinblokker som var tynnere. Til slutt var jeg borte hos veidekke og fikk fylt et spann med asfalt. Fikk det gratis Så ble asfalten lagt ut mellom sprekkene og ellers der det manglet. Brukte også tyntflytende kaldasfalt noen steder for å lappe det sammen. Trodde dette skulle bli et kostbart prosjekt men jeg slapp unna med ca 1800kr for leie av maskin, ny kantstein og kaldasfalt Så når jeg får lagt asfalt i oppkjørselen om et års tid etter at grunnen har "satt seg" så blir det riktig så bra. Har lagt ved noen bilder fra arbeidsdagen:
Egne prosjektfilmer på YouTube
I det frosten gav seg så begynte det å rase ned en del jord mot garasjen og jeg fikk det travelt med å få ut dreneringa rundt garasjen. Hadde ikke sett fram til den jobben siden det ikke er mulig å komme til med noen maskiner rundt bunker-garasjen. Så grusen ble båret rundt garasjen og helt ut bøtte for bøtte. Jeg fikk levert et 14 tonns lass med pukk, satt fram en kasse øl og noen pølser og fikk igang en dugnad. Vi stod på rekke og frakta bøttene fra mann til mann.
Langs den ene sideveggen var det gravet såpass skrått at det var veldig mye som måtte tilbakefylles inntil veggen. Så jeg satt etterhvert opp noen paller med avstandsklosser fra garasjeveggen. På den måten så blir det jo betydelig mindre grus som må fylles på manuelt. ;D
Men selv etter 14 tonn med pukk så trenger jeg fortsatt en del til, så denne uka hentet jeg et lass grus med bilen. Og må sannsynligvis hente noe mer også. Det ser ikke så mye ut på det siste bilde, men er faktisk 1,7 tonn grus på planet!
Den største ulempen er jo at en slik port er dårligere isolert enn en tradisjonell port. Tror min har 15mm skumisolasjon. Men til vinteren tenkte jeg å lag et oppheng på innsida for noen glava vintermatter e.l. slik at man kan holde godt på varmen de gangene man skal jobbe i garasjen. Noen som har en lignende løsning for ekstra isolering ved garasjeporten?
Det var enkelt å montere porten alene og tok ikke lang tid. Det som tok tid var å tilpasse muren for den litt spesielle monteringen med portrullen inni muren. Det tok også sin tid å borre og plugge 50 hull for de to metallistene på hver side av porten. Deretter fikk jeg hjelp av en kamerat og så bare "helte" vi porten nedi sporet og festet enden i toppen til motoren.
Motoren ligger inni porten og virker solid. Fulgte med stilige fjernkontroller og de hadde veldig god rekkevidde. Og det er lett å koble til eksternt lys og alarm på styringsenheten.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Du har ikke vurdert å få pukksteinen fraktet? Vil ikke de pallene råtne etter hvert, og kreve en del mer tilbakefylling?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Frodes: Jeg fikk levert de første 14 tonna. Nå trenger jeg ikke så mye mer og da vil frakta koste mer enn det jeg betaler for grusen. Er bare 5 min kjøring unna.. Pallene står bare som et midlertidig skille mellom pukk og jord. De vil jo råtne etterhvert men da er jo fiberduken skille.
Da jeg skulle fylle sprekkene mellom hulldekkene med betong la jeg først noen små isoporstrimler i bunn. På den måten slapp jeg å forskale opp sprekkene fra innsiden av garasjen. Den midterste sprekken måtte jeg likevel forskale fra innsiden, siden det var punktet der to justerte hulldekker var plassert mot hverandre, og dermed var det en mye større og ujevn sprekk (se bilde). Jeg brukte også anledningen til å lage 10 festepunkter rundt omkring i taket. Jeg kjøpte 2 lange gjengestaver på biltema. Så kappet jeg dem opp i 25cm lange biter og satt en mutter i enden av den for å få litt ekstra feste i betongen. Nå kan jeg altså bare skru inn en øyekrok e.l. dersom jeg ønsker å henge noe fra taket. På plassen der jeg får mest bruk for en motorvinsj, så støpte jeg inn 2 justerbare bjelkesko. De er vridbare og enda enklere å koble på utstyr på enn gjengetappene jeg monterte. De kan også skrues helt ut, slik at de ikke opptar noe takplass.