111,660
105
5
Eiv: Garasjeprosjektet "bunkeren"
241
Moss
0
Da er endelig første spadetak satt i jorden! Enkelte husker kanskje min forespørsel for halvtannet år siden om hvilke garasjetegninger jeg burde velge i denne tråden: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=9199.msg89460#msg89460
Det endte med at jeg valgte tegning1 siden flere mente at det var beste løsning. Først fikk jeg tegningen godkjent hos vegvesenet, og så var det nesten gjennom hos kommunen. Men etter flere runder med endringer, så satte tilslutt byarkitekten foten ned fordi han mente det ikke passet inn.
Så da var det på'n igjen...
Da tegnet jeg den samme garasjen bare lengre inn og høyere opp i tomta. (Skal forsøke å legge ut en tegning) Etter lang saksbehandlig ble den heldigvis godkjent hos både vegvesenet og kommunen. Byarkitekten sa tilslutt ja da jeg hadde tegnet inn en hekk mellom veien og garasjen slik at den ikke ville være synlig fra veien. Men selve garasjen er fortsatt den samme; 8m brei og 6m lang innvendig. Takhøyden vil bli 3 meter.
Garasjen skal bygges inn i terrenget som en bunker og vil bestå av et dekke, med 30cm forskalingsblokker som vegger. Til tak så blir det hulldekke, og kansje en terasse på toppen ;D
Jeg har fått et firma til å beregne armeringen som skal legges i forskalingsblokkene. Og armeringsjern blir det mye av :D
Det er meninga å isolere garasjen såpass at det blir mulig å skru bil året rundt. Hva og hvor mye foreslår dere å isolere veggene med? Tenker på 20cm isolering under dekket i gulvet.
I går ble første spadetak tatt (Se første bilde) Graveren sa han regnte med å bruke over en dag på å bare bli kvitt jungelen, hehe!
Og i dag tidlig var jungelen borte som du ser på det nederste bildet:
Jeg har mange andre spørsmål også, men det kommer jeg tilbake til..
Det endte med at jeg valgte tegning1 siden flere mente at det var beste løsning. Først fikk jeg tegningen godkjent hos vegvesenet, og så var det nesten gjennom hos kommunen. Men etter flere runder med endringer, så satte tilslutt byarkitekten foten ned fordi han mente det ikke passet inn.
Så da var det på'n igjen...
Da tegnet jeg den samme garasjen bare lengre inn og høyere opp i tomta. (Skal forsøke å legge ut en tegning) Etter lang saksbehandlig ble den heldigvis godkjent hos både vegvesenet og kommunen. Byarkitekten sa tilslutt ja da jeg hadde tegnet inn en hekk mellom veien og garasjen slik at den ikke ville være synlig fra veien. Men selve garasjen er fortsatt den samme; 8m brei og 6m lang innvendig. Takhøyden vil bli 3 meter.
Garasjen skal bygges inn i terrenget som en bunker og vil bestå av et dekke, med 30cm forskalingsblokker som vegger. Til tak så blir det hulldekke, og kansje en terasse på toppen ;D
Jeg har fått et firma til å beregne armeringen som skal legges i forskalingsblokkene. Og armeringsjern blir det mye av :D
Det er meninga å isolere garasjen såpass at det blir mulig å skru bil året rundt. Hva og hvor mye foreslår dere å isolere veggene med? Tenker på 20cm isolering under dekket i gulvet.
I går ble første spadetak tatt (Se første bilde) Graveren sa han regnte med å bruke over en dag på å bare bli kvitt jungelen, hehe!
Og i dag tidlig var jungelen borte som du ser på det nederste bildet:
Jeg har mange andre spørsmål også, men det kommer jeg tilbake til..
Siste redigering: Tuesday, June 3, 2014 6:49:53 AM av Ebe
Du kan jo ta en titt på min garasje. Den er litt "bunkers" den og, ialfall på 3 sider.
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=8744.0
Ikke spar på isoporen om du skal bruke garasjen som hobbyrom. Det er greit å kunne fyre uten at kostnaden blir for høy. Og den isolasjonen som ligger utenpå stjeler ikke plass av de kvadratmeterene du har til rådighet.
Og det går med litt armering ja. Jeg mener å huske det ble rundt 2,5 tonn hos meg.
Legg ned varmerør! Du trenger jo ikke kjøpe resten før økonomien tillater det. Rørene kom meg på ca. 4 000,- inkl. MVA + 3-400,- i buntbånd. Er det litt lunk i gulvet trenger det ikke være mer enn 10-12 grader i rommet så lenge du jobber med noe. Selg jungelen din på finn.no så har du et bidrag til den utgiften. :D
Nydelig er det.
Tanken om gulvvarme har slått meg, men etter en del googling, så har jeg sett at enkelte sliter med høy luftfuktighet og rustproblemer i slike garasjer. Men det kan jo selvsagt hende at årsaken er en ikke godt nok isolert garasje. Jeg har egentlig vurdert ganske sterkt en varmepumpe til garasjen. Varmepumper kan jo også fungere som avfuktere, dersom det skulle bli et problem.
Vurderte om jeg skulle legge ut tujahekken på finn, eller om jeg skulle plante de i potter, for så å plante dem ut igjen mellom riksveien og min tilkjørselsvei etter at prosjektet var ferdig. Men tuja'ene var så store og viltvokste at jeg tror det var like greit at jeg leverte alt som fyllmasse. :D
Og her har jeg lagt inn et bilde av tegningen også. De første gravefirmaene som var å så på jobben mente at det var for risikabelt siden garasjen kom så nærme huset og samtidig lå flere meter lavere enn kjellergulv. Og for å gjøre det enda bedre så består tomta av bare leire, og enkelte hevder visstnok at det er et rasfarlig område. Men huset har nå stått der siden 1951, så rasfaren er vel heller tvilsom. Men som dere skjønner, ikke akkurat det enkleste stedet å bygge garasje på. Etter de første firmaene var på befaring, så tegnet jeg tilkjørselsveien noe brattere, slik at garasjen ble liggende en meter høyere i terrenget, og da var det enklere. Nå er det bare altanen som står veldig nærme hjørnet på den planlagte garasjen. Men man får i verstefall justere litt underveis.
Det er nok helt riktig når den brukes som garasje.
Men i mitt tilfelle så får bruksbilen versågod presentere seg i nyvasket og tørr tilstand med rene dekk før den kan håpe på å slippe inn. ;D
Om du skal veksle mellom å bruke bunkeren som garasje eller hobbyverksted så er det jo bare å kjøre med glykol i rørene så de kan slåes av når du kjører inn/ut med bruksbilen. Det er riktig at hverken den eller verktøy du har i garasjen har godt av oppvarming.
Det blir gravd ut en halv meter ekstra på hver side og i bakkant av garasjen. Etter at veggene er bygd ferdig i forskalingsblokk, så er jeg blitt anbefalt å fylle på med leca-kuler. Fordelen med det skulle være at det er lett å bare blåse kulene nedi. Det vil jo tross alt bli vanskelig å komme til bak garasjen når den er ferdig for evt å fylt med noe annet. Graveren mente også at det ikke ville bli nødvendig med noe rør eller annen drenering enn pukken som blir lagt over hele flaten i bunn. Evt tanker rundt dette taes imot med takk :)
Ellers må jeg si at det er mye styr for å bygge garasje når man bor inntil en vei som er klassifisert som riksvei. I tilegg til å ha søkt kommunen om byggetilatelse to ganger, så har jeg som sagt også måtte søke til vegvesenet. Og de har ikke nødvendigvis veldig rask behandlingstid... Og etter at jeg hadde fått igangsettelsestilatelsen fra kommunen, så måtte vegvesenet ha tilsendt en skiltplan med oversikt over hvordan arbeidet skulle skiltes og til hvilke tider man skulle jobbe. Først når den også var godkjent kunne gravefirmaet sette igang. (Men de fikk ikke lov til å starte tidligere enn 8:30 hver dag for å slippe forbi morgenrushet)
Jeg har delt opp gulvvarmen i 3 soner. Selvfølgelig vil mye av varmen også gå over i resten av garasjen. Ialfall lufttemperaturen. Men det betyr at det ialfall går an å sørge for at man ikke fryser fast i gulvet der man skal stå og skru. :D
Varmepumpe? Ja hvorfor ikke. Det går jo an å ta en Ole Brum: Ja takk, begge deler.
På fredag så ble gravearbeidet ferdig. Gravegropa er farlig nær huset, og foran altanen er det under en halv meter igjen av hagen før stupet ned til gropa på nesten 3 meter. (Se det ene bildet som er tatt fra balkongen). Så nå er det bare å få opp dette så fort man kan og få fylt igjen med drenerende masse!
Jeg måtte ut å sette opp presenning på fredagskvelden for det skulle regne på lørdag. Og det er jeg glad jeg gjorde. I løpet av lørdagen forsvant det 30-40cm av kanten på siden av garasje-gropa, ved betongtrappa der jeg ikke hadde presenning. :-\
Gropa hadde fylt seg opp med vann, da det er mye leire som ikke trekker til seg mye av vannet. Så i dag har jeg gravd en liten kanal rett ut mot veien og lagt nedi et drensrør for å få det unna.
Etter planen så skal gravefirmaet komme i begynnelsen av uka å pigge opp en inngang i støttemuren nede ved veien og legge 20 cm grus over hele plassen.
Løsklinker er en god idé. Husk duk mot leira. Det går fort og en halv meter isolerer en del. Jeg tok godt i med duk og brettet den tilbake inn over løsklinkeren. Det blir litt av en ballbinge! Så la jeg et lag pukk på duken. Det ble fast og fint. Dessuten drenerer det veldig bra.
Er det mulig å legge ut økonomien i dette?
Jeg ser for meg en garasje/verksted som er 12*15m i hagen, og da gressplen på toppen. Huset mitt ligger i lett skrånende terreng så "bunkeren" vil knapt bli synlig.
Har også tenkt på hulldekke og forskalingsblokker. Men dette må beregnes. Hvordan fikk du bunkeren din beregnet?
Hvordan har du tenkt å tette taket?
Jeg anbefaler også vannbåren varme. Rørene kan du kjøpe grisebillig fra danmark og varmepumper med hitatchi kompressorer selger de fluss av på finn.no fra kina. Prisene på VP kommer til å rase, nå som vannbåren varme blir mer og mer vanlig.
Jeg har som sagt gravet en liten kanal og lagt et drensrør nedi. Røret ligger helt ut i siden. På den siden som eksisterende betongtrapp står. Røret starter ca midt ved trappa, og går ut mot veien, helt bort til søppelkassene som du så vidt ser i hjørnet på det ene bildet. Jeg har også gravet en liten kanal som blir fylt med grus i det hjørnet som du akkurat ikke ser på bildet som er tatt fra balkongen. Men dette er kanskje ikke nok drenering? Hvordan bør det i såfall gjøres?
Tipset ditt om å pakke inn løslecaen med duk, samt et lag grus på toppen skal jeg absolutt vurdere ;)
Kan sikkert legge ut noen økonomiske detaljer til slutt, men på dette tidspunktet så aner jeg ikke hva totalsummen blir. Men gravejobben med frakt av masser og pukk blir helt klart den dyreste posten. Jeg må nesten ta kostnadene løpende og forsøke å spare penger der jeg kan gjøre ting selv...
12*15m ja! Skulle gjerne bygd en slik låve selv, men garasjen jeg bygger nå er det absolutt største som ville være mulig på tomta mi.
Jeg mailet over den samme tegningen som jeg har lagt ut her til et siv. ing. firma for 3 uker siden og fikk en flott tegning tilbake med masse andre bra forslag enn bare armeringa. Men det blir virkelig mye armering! Hele 0,7 km med armering som må bøyes i flere ulike former! Samt 50m2 med armeringsnett.
Har ikke bestemt meg hvordan jeg skal tette taket 100% enda, men jeg vurderer å kle det med gummi fra firestone (så en demo av produktet på en boligmesse) eller en annen type membran. Da skal det blir dønn tett i såfall. Og helt på toppen hadde jeg først tenkt meg gress, slik at det blir som en forlengelse av plenen, men siden jeg bare har en balkong/veranda, så har jeg bestemt meg for å lage terrasse på toppen i stedet. Nå står jeg bare å vurderer om jeg skal legge flis over hele taket eller vanlige terassebord ??? Evt andre forslag?