#21
 744     Verdens navle     0

Jeep Cherokee, kan være helt ok den hvis du vet hvilken du skal styre unna.
De kjører med samme 2,5Td fra VM i Italia, som voyager opp til 98. Etter det fikk de som voyager oppgradert register, som ikke var fullt så problematisk. Fra 2001 fikk begge "ny" CRD motor, hvor de nevnte problemer ikke eksisterer.

Med andre ord velg i så fall Jeep etter 2001 :)

Cherokee trekker bare 1590 kg, i alle fall de jeg vet om. Grand Cherokee trekker 3500 kg, og de som har bensinmotor får man billig. Har selv en -98 4-liter til trekking. Bensinmotorene regnes som skuddsikre, men vær obs på slitasje i drivverket.
Signatur

   #22
 543     Asker     0
Cherokee trekker bare 1590 kg


Mulig noen få kun kan dra 1590kg, men de fleste har 3000kg og noen har også 3500kg i vognkortet. Det avhenger av hvem ( firma ) som registrerte bilen. Hovedimportøren ( som tok inn færrest biler ) har minst hengervekt. Sideimportørene fikk riktig hengervekt i vognkortet 3000 - 3500kg ved registrering.

Er du en av de som har 1590kg, så ta kontakt med Jan Jedemo på Chrysler Norge og få korrekt dokumentasjon og ta turen innom BT. Da får du nesten doblet hengervekten.
Signatur
   #23
 744     Verdens navle     0
Selv endte jeg opp med en Grand Cherokee med 3500 kg på vognkortet, så jeg har rikelig. Greier meg med rundt 2000 kg.

Men jeg har en bekjent med en "vanlig" Cherokee som strever med å få øket hengervekten, så jeg skal tipse ham om hr. Jedemo.  Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 8,022     Bærum     0
Ser det har kommet mer feedback på denne tråden. Har inntil videre lagt tankene om en "alt-i-ett-bil" på is.

Behovet for å dra tung henger er ikke så stort at jeg vil kompromisse de andre kravene til ny bil.

Så kravene er redusert til mulighet for 7 seter, diesel og automat :-p Og masse plass til unger, barnevogner osv.

Så får jeg heller kjøpe en egen arbeidsbil på sikt  Grin
   #25
 3,704     Ringerike     0

........Så kravene er redusert til mulighet for 7 seter, diesel og automat :-p Og masse plass til unger, barnevogner osv........


.....i så fall kan jeg sterkt anbefale en C4 Grand Picasso, har alt en barnefamilie ønsker seg  +++  Cool
Signatur
   #26
 10,486     Akershus     0
E-klasse?
De får du fra ca 20k til 1mill

Der får du det meste du kan ønske deg, samtidig som det fortsatt er en BIL, ikke en brødboks.
Signatur

  (trådstarter)
   #28
 8,022     Bærum     0


........Så kravene er redusert til mulighet for 7 seter, diesel og automat :-p Og masse plass til unger, barnevogner osv........


.....i så fall kan jeg sterkt anbefale en C4 Grand Picasso, har alt en barnefamilie ønsker seg  +++  8)


Fin bil, men det EMG-automatgiret stinkre noe forferdelig! De bakerste klappsetene er desverre for jalla i denne bilen for vårt bruk  Sad
   #29
 282     0
bare å huske åpå at du må ha "tilhenger"-sertifikat for å kjøre bil med så stor tilhenger...

Er bil og tilhenger tilsammen registrert med totaltvekt over 3500kg må du ha utvidet tilhenger sertifikat.
(BE)

Unntaket er at om tilhengeren er under 750kg kan du kjøre den på bil inntil 3500kg. (så totalvekten kan da være over 3500kg)

Og - det er ikke virkelig vekt som teller, men registrert totalvekt i vognkortet. Dvs at det hjelper ikke om du kjører en pakke fyrstikker baki hengeren om den er registrert for f.eks. 2000kg.

En mitsubishi outlander veier ca 1900kg og kan trekke tilhenger inntil 1900kg. = 3800kg = krav om utvidet førerkort for tilhenger når du kjører med den tilhengeren.

F.eks. En Chevrolet suburban (totalvekt 3490kg eller noe slikt) kan du bare kjøre tilhenger inntil 750kg uten utvidet førerkort, skal du ha tyngre henger må du ha utvidet førerkort..

Koster 7-8000 i bot om du blir stoppet..... :-(