#11
 1,806     Trondheim     0
Legger ved en illustrasjon vedr grensesnitt på risiko ihht Incoterms

  (trådstarter)
   #12
 173     Vestlandet     0
Det er trolig forskjell mellom type produktet. På Maskinfabrikkene har de nok et stort ekstra "rom", men så lenge de får solgt for "last price" uten videre, så har de ikke bruk den siste prisen.,

Når det gjelder forhandlere og agenter som skaffer fra andre produsenter, har de  mindre å gå på. Da er privatøkonomien deres avhengig av størst mulig påslag. De er svært mange som konkurrerer om selgerjobbene. Noen av agentene har små påslag. andre freidig høye.

Men man bør også tenke på REALITETEN av det finnes et ekstra prisnivå. Ett for utlendinger og ett for salg internt.

Vi har en produksjonsbedrift her i området. I stigende grad kjøper de produksjonsvarer fra Utlandet, og særlig Kina. For å holde orden på Kina handelen har de ansatt en ingeniør utdannet i Norge. Der ankommer varer nesten hver uke, Når de er på Handletur, så merkes godt at det finnes en ekstra "intern" pris. For Kineseren (hvis han orker) kan jo sjekke produsenter eller leverandører som om han er kinesisk handlende. Det kommer altså opp andre priser. Etterhvert.

Jeg har vært på utkikk etter noen spesielle ting og har sendt noen forespørsler. Ganske tidlig i kontaktene kommer det fre fra "selgeren" som ikke er eieren, at de håper på en lang handelsrelasjon.

De vil ha stabilitet og utvikling, og hvis det skjer kan jo prisnivået skyve på seg. Da skal man forhandle langsiktige avtaler. Og slik det sies på nettsiden til både danske eksportmyndigheter og bl.a, den Hong Kong baserte svensken jeg har nevt, sier at "kontrakt" ofte bare er intensjonsavtale. Det er frem og tilbake i flere runder.

+høytidelig overrekkelse av visitt kort (vise hverandre tillit kort)

Akkurat i Maskinbransjen er det lett å forstå denne eller disse forskjellene. Hvis du går rett på en deleprodusent for eksempel "hydraulisk hurtigkopling" vil du se at prisen er svært mye lavere enn om du vil la "fabrikken" levere den.  En fabrikk hurtig kopling er rett og slett en kjøpt eller "importert" del, og der de hara beregner seg et påslag før de gir noen pris til meg.

Så spørs det hvor mye man kan oppnå i privatmarkedet. Det er nok best for maskiner å forhandle forsiktig for hovedgjenstanden, for så enten å si NEI til Snøbladet jeg egentlig ikke trengte, eller kreve en rabatt.

Hvis nå Wee fra Rogaland jevnlig er i Kina, så har de trolig opparbeidet tillit. Hvis de for eksempel for minigraverne 1,8 tonn  gjør en avtale om å selge mellom 10 og 30 i året fra produsenten de har samarbeidet med, vil jeg tro at det dukker opp en ekstra liten kvantumsrabatt.

Slike minimaskiner er en slags "guttedagenes" leketøy for norske lønnstakere. De har råd til ikke bare en sånn tøff 4-hjuling som brummer 6-8 timer i terrenget i nærområdet pr ÅR. (koster jo ca 100.000 + tilleggsutstyr til "månen". Mange har lyst til å ha denne graveren inntil tomten er opparbeidet. Dessuten kan den gi lovlige inntekter som nabohjelp. Vi har et lønnsnivå til å kjøpe mye greier nesten av ren kjedsommelighet.

Wee selger trolig til folk med "guttedrømmer" De har FASTE PRISER og ikke urimelige påslag. Hurtig å gjøre handelen uten å begynne å prute borte i Kina. Og ha ansvaret underveis.

Jeg har spart ca kr. 250.000 ved aktiviteten (dvs hjullasteren er i prakis "gratis"), i hvert fall. Ved å sammenligne Kina maskinspriser hos Forhandlere i Skandinavia, kom jeg rask frem til at det var mye å vinne. Jeg hadde da ikke tatt i betraktning rabattene jeg tross alt fikk for det meste av tilleggsutstyret.

Å starte opp som underforhandler vil helt sikkert være velkomment og trygt for Kineserne, men man må ha et perspektiv om fritid også. Om jeg ansatte en godt engelskspråklig sekretær med Kinesisk språk,  som tok seg av forhandlinger og som fant kjøpere i Skandinavia, ville nok sekretærens lønn bli lik en bra norsk. Det er verdt en ettertanke

Det er mulig at jeg tilbyr noen å hjelpe til i kjøps prosessen mot et par tusen i service avgift, dersom det går mot fast handel.

Jeg kan også begynne å selge maskinene etter kort tid, men da med en viss fortjeneste slik at det blir mulig å forholde seg "lovlig" til det norske mva-systemet. Jeg får helt sikkert ikke "tak" i det som er spart i forhold til å kjøpe Skandinavisk

For "privat kjøperen" som vil ha en maskin "noen år", er en maskin med 2000 timers garanti sikkert greit nok. Et vanlig norsk arbeidsår med 38 timers uke er vel ca 1700 timer. Noe som man ikke jobber inn som "privat maskinfører" før etter 4-5 år i praksis.

Volvo og Cat osv. er helt sikkert trygge og gode. Men også der skjer det materialbrudd og lekkasjer for den litt uvørne operatør.

Kina handelen øker og øker, Det vil vare mange år ikke bare fordi arbeiderne har lavere lønn.

Men de STÅR PÅ, se alle e-posene dine.  Det har nok opplæring i akkurat det.

Og nå etter avlevering sender de små forespørsler om alt går bra.

DET ER DET FÅ NORSKE FORHANDLERE SOM GIDDER.

Jeg synes det er artig å høre at selgerne har vært knallharde.

Pga "feil" hos dem var jeg også "knall hard" en kort tid. Det forstod de godt. De rimet seg.

Men jeg kan ut fra det erfarne Kinahandlere sier, fortelle at de utenom arbeidstiden har med seg mye vennlighet og interesse for hvordan du steller med livet dit. Jeg tror at jeg vil foretrekke å handle med kinesere.

På Alibaba finnes en rekke indiske leverandører. Der tror jeg jeg ville ha gått mer langsomt frem.

De er også 1,3 milliarder og har ingen ett-barns politikk foreløpig



Signatur
   #13
 1,806     Trondheim     0
De ligger 6timer forran oss i tid. De oppleves som ekstremt på. De presenteres også med "europeiske" navn. Jeg sitter nesten med en mistanke om at "oliver" var flere personer som jobbet på skift for å være tilgjengelig.
Samme med "angel" til lysleverandøren.

Vedrørende søylene spurte selgeren hvorfor jeg skulle ha disse. Jeg forklarte bakgrunnen og la ved ett bilde av gårdsplassen og problematikken med biler og små barn. Det brøyt en del av isen i forhandlingene..
Men jeg tror det ved å forstå dems kultur bedre, gir oss bedre innsikt i å ikke tråkke i klassiske feller osv.
Som du skriver.. jeg oppfatter dem som ekstremt vennlige og bestemte.
  (trådstarter)
   #14
 173     Vestlandet     0
Jeg tror nok det er samme personen som er på jobb sent og tidlig. Gravemaskinselgeren dro på visnings og forhandlingsreise til Brazil og oppgav reservekontakt. Straks han var tilbake spurte han om alt var ok.

De har en sånn moderne " verdi- side" om både etikk og målene for hver person og selskapet. Mens etikk og slikt ofte er et skalkeskjul om å ha  det som før her hos oss, tror jeg kineserne gjerne vil vise det i praksis. Foregår jo stadig opprydding av politikere som grafser til seg kake der.

Oftest bruker kinesere faktiske navn, men jeg tror det er populært å  ha navn som lyder engelsk eller amerikansk.  En  av mine kontakter heter Trelly. Det heter ikke mange i Europa. Hun er svært korrekt og etterrettelig, og vil ha meg i LinkedIn nettverket. Skal du til Kina, føl deg fri til å ta kontakt om reisen, og kom gjerne og besøk oss  i SørKina

Her er vi off topic i forhold til tomt og bolig.Men det kan sikkert være ok for fakta- og regel og løsningsorienterte folk , å vite at det finnes  andre aspekter enten man handler  varer eller forsøker å problemløse det som dukker opp.
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 173     Vestlandet     0
Får se om det går å få kopiert noen bilder her fra iPad



img]

Containeren har i hvert fall kommet frem. Alt pakket, sikret og uskadd. Endel bruksanvisninger på kinesisk (gode tegninger), litt deler, mye verktøy, noen liter olje, og 80 pappkopper for kaffe med reklame. Og så reklamefoldere for
maskiner. Kinesere selger hele tiden. Og står på
Signatur
   #16
 5,608     0
Du får legge ut nokre bilder når du er klar, dei vil eg gjerne sjå.
Til eit prosjekt eg helt på med (1500m3++ sprengmasse som skal flyttes) valgte eg å kjøpe brukt stor traktor (Valmet 2105) som går i 30 km/t (da er det ingen tyngdebegrensing på hengeren), eit stor steinhenger (13 tonn nyttevekt, totaltvekt 18 tonn) samt eg hadde ei 12 tonns gravemaskin (Kato HD450 SEV), totalt verdi rundt 250 000,- inkl. mva (kjøpt privat).
Satser på å bruke det i 5 år, etter det er verdien tilnærmet den samme ex. mva og inflasjon som i dag så for meg (som er skrukyndig i allefall delvis..) er det eit betre alternativ enn å kjøpe nytt.
  (trådstarter)
   #17
 173     Vestlandet     0
Jeg har bare ikke hatt tid til å legge ut bilder.

Graveren Carter 65, ser ut som en hvilken som helst av anerkjent merke. Måtte rydde plass til containeren. Det er ikke noe å si på kraften. Jeg flyttet bl.a. 5-6 sprengsteineir Ca 0,6 m3. Trangt sted kjørte på "tomgang"' hadde ikke problemer med å dra frem Ca 8 m3 samlet. Løftet de på 3-400 kg.

Det ER i hvert fall ytre kvalitetsforskjell på de to maskinene, et de luxe førerhus med air condition og You name it av touch controller. Hjullasteren enklere i utførelse. Ganske mye ettertrekking av muttere og trykkrør. Den andre ikke en ekstra millimeter å finne. Svært logisk og enkelt med smørepunkter, mens lasteren krever mer bøy og tøy.

Jeg skal nå vise den frem til anleggsbransjen her, for hvis det bare er manglende bomsving, der en tiltrotator kan dekke op mye av behovet, så er prisforskjellen til Volvo og Cat og mye annet trolig alt for stor i forhold til nytteverdien. Holder den seg brekkasjefri i 2000 timer, er den vel av kvalitet god nok??"'

Hvis du sender meg epost adressen din kan du få noen småvideoer. Send til

arn-haga@online.no
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 173     Vestlandet     0
Når man som en slags amatør setter seg i maskinene er det alvor. Hjullasteren er ganske høy og er av fabrikat Jieli.

http://www.qzjieli.com/

Sjefen er Jason som var min selger. Men kvinner som selger av maskinutstyr er vel i flertall og har gode varekunnskaper

De lager bare hjullastere og mye tilleggsutstyr.

Jeg kunne vel egentlig få laget en ordning med montering av Giant GT 30 hammeren på hjullasteren. Det er mye hydraulikk og ekstra uttak.

Det ville ha vært mest rasjonelt, men det er klart med graverarmens mange posisjoneringsmuligheter fungerer en hammer best.Den knuser ca 1 m3 stein som ikke er for robust og stor på 1-3 timer. Man må stort sett angripe stein på mer enn 300 kg fra kantene. De små på 80-100 kg går med 3-4 slag

Graveren har så kraftig hydraulikk at jeg står i fare for å daukjøre maskinen. For det er nok trygg på tomgang

Begge kontaktpersonene mine har vært usedvanlig fleksible og oppfølgende på enhver henvendelse.

De følger opp og spør om det går bra og om noe har skjedd. Det har det jo, som når to skruer med spesielle muttere løsnet på selve Hammeren (ikke Carters feil), Det var festeboltene med foringer mot hurtig koplingen. Av en eller annen grunn tok jeg vare på to svære splinter som lå slengt langs jernbanelinjen borte i byen. Det lar seg ikke riste løs.

Jeg har fått høre at jeg må smøre omtrent dobbelt så ofte i smørepunktene i forhold til Europa merker, Amerika-merker og de fra Japan og Korea.  Stålkvaliteten er endel annerledes.

Det spiller ikke så stor rolle. Graveren går ca 4 timer pr dag og hjullasteren endel mindre.

Hvis det nå går problemfritt i 1000 timer og hydraulikkolje og mer skal byttes ut, har jobben min blitt gjort, og maskinene har bra restverdi.

Jeg sendte forresten en forespørsel om å kjøpe 10 eller 50 hammerspisser eller pigger. Den er 17 kg og 70  mm tjukk. Det var uventet stor forskjell mellom laveste bud og høyeste. Meislene koster i Norge ca 1000 kroner + frakt. Den største tilbyderen kunne levere i to hardhetskvaliteter og selv om de ble flysendt med kilopris på 4 dollar kiloet, ville det være lønnsomt å kjøpe direkte.  Den andre var "way off" både for frakt og for meiselpris pr kilo. Slik var det ikke med maskintilbudene når jeg spurte. Der var kanskje 10-15% forskjell mellom agentselgere og fabrikk selgere. Men ikke alltid så mye.

Garantiordningen er altså fyforsendelse av deler som bryter sammen.

Det bruker Fedex og DHL, og viktige ting bruker ca 3 dager på turen fra Kina til Skandinavia. Deretter avhenger sluttresutlatet av Bring og PostNord
Signatur
GR
   #19
 794     Rogaland     0

De ligger 6timer forran oss i tid. De oppleves som ekstremt på. De presenteres også med "europeiske" navn. Jeg sitter nesten med en mistanke om at "oliver" var flere personer som jobbet på skift for å være tilgjengelig.
Samme med "angel" til lysleverandøren.



Oftest bruker kinesere faktiske navn, men jeg tror det er populært å  ha navn som lyder engelsk eller amerikansk.  En  av mine kontakter heter Trelly. Det heter ikke mange i Europa. Hun er svært korrekt og etterrettelig, og vil ha meg i LinkedIn nettverket. Skal du til Kina, føl deg fri til å ta kontakt om reisen, og kom gjerne og besøk oss  i SørKina

Kinesere får frivillig tildelt engelske navn av læreren sin, i første klasse, på skolen. De fleste tar i mot det de får tildelt, mens noen takker nei og velger å bruke sitt kinesiske navn i utenlandskommunikasjon. Men dette er altså grunnen til at så mange kinesere har navn som er mulige å lese og bruke for oss.
   #20
 1,076     1484     1

Hvis det nå går problemfritt i 1000 timer og hydraulikkolje og mer skal byttes ut, har jobben min blitt gjort, og maskinene har bra restverdi.

Hvis paven ikke hadde vært katolikk:
å forvente 1000timer feilfri drift på en gravemaskin er ikke bare optimistisk, det er regelrett tåpelig.

Har du tenkt hvordan du skal kunne erstatte ukurante deler når ting begynner ramle fra hverandre ? Hvor er nærmeste delelager på egeninimporterte Kinesiske anleggsmaskiner ?

Å tro at disse maskinene har noen bra restverdi etter 1000timer, er i overkant optimistisk. Det står en Kinesisk hjullaster neddi bygda her, som har stått på samme stedet nå i fler år. Ryktene vil ha det til at det ikke lar seg oppdrive reservedeler i det hele tatt. Var dog garantert en knakende godt kjøp når den var ny....

Og jada, jeg har fått med meg påstandene om at " det er bare brukt std. komponenter fra Rexroth, osv osv. Problemet er at selv om fabrikatet finnes ( fabrikasjonsnavnet  betyr ikke dette at servospaker, ventiler og komponenter er tilgjengelig her i Europa. ABB f.eks, som jeg jobbet for tidligere, hadde store serier motorer, frekvensomformere og annet som ikke er tilgjengelig i Europa. Mange skipseiere måtte bygge om utstyret da det kom til Norge, fordi reservedeler og komponenter ikke fantes utenfor kina...
Signatur