Har god erfaring med galvete VWgreier. De ruster ikke og har holdt godt for meg. Litt "duste" feil har det blitt, og deler er enkelt å få tak i. Problemet er importøren, mem man får deler fra mange alternative steder.
Hadde en Seat med VW TDImotor, problemet var at den ikke var galvet, ellers var det en topp bil som nesten var gratis i drift.
Kjøper du en billigbil er vel det viktigeste å sjekke hvilken tilstand bilen er i. Merket er mindre viktig bare bilen er ok.
Man finner vel franske pizzabiler i den priskalssen, går billig, greit ogkommmer greit fram, gode å kjøre også... Men setejusteringa er fremdeles vrien.
Har god erfaring med galvete VWgreier. De ruster ikke og har holdt godt for meg. Litt "duste" feil har det blitt, og deler er enkelt å få tak i. Problemet er importøren, mem man får deler fra mange alternative steder.
Hadde en Seat med VW TDImotor, problemet var at den ikke var galvet, ellers var det en topp bil som nesten var gratis i drift.
Kjøper du en billigbil er vel det viktigeste å sjekke hvilken tilstand bilen er i. Merket er mindre viktig bare bilen er ok.
Dessuten er det mye som er verre enn Ford.
Ikke mye som er verre enn Ford EsKrot ;)
Hvilke VW har galvanisert karosseri? Når fikk de ulike modellene galv?
Ser det anbefales Xsara, og du har jo hatt Xantia. Kan fortelle hva vi har opplevd som Xsara-eier: Kjøpte vår '01 Xsara stv 1.6 bensin da den var kjørt knappe 70K. Ved ca 160K solgte vi den for 15.000,- mindre enn vi kjøpte den for! Bortsett fra havari på det elektriske i.f.m. verkstedets feilmontering av starteren, noe Citroen-verkstedet ordnet opp i, så hadde vi henimot null feil på de knappe 100K vi hadde den. Derimot hadde vi mye glede av den bilen. Byttet ordinære slitasjedeler, men ikke noe mer enn det. Bortsett fra et begrenset område midt under bakre del av bilen, var den virkelig rustfri til tross for ingen behandling, og mye kjøring i salt. Den burde ha rustet, for å si det slik Komfortabel men ganske fast i fisken: Dette var oppgradert utgave, kom i '01, med store frontlykter. Den første varianten var veldig blaut visstnok. Motoren var 110HK bensiner. Litt småsint, likte turtall, meget økonomisk (0.62 i snitt på bykjøring), ikke et feilslag på den. Hjuloppheng er typisk nyere franskt; enkel oppbygging, velfungerende, ingen store svakheter, slitedeler varer sånn passe lenge. Ingen overraskelser.
Himla stor lastekapasitet. Vi hadde hele vårt Ikea-kjøkken (minus benkeplate og et høyskap, siden vi hadde glemt å ta med lastebøylene) inni den bilen! Så rett nok ganske heftig senket ut, men det gikk utrolig nok greit. Kanskje ikke heeeelt etter reglene, men pytt. Det var faktisk nesten lovlig... ;D Nå er rett nok kjøkkenet vårt ganske lite, men likevel. Alt var med. kjøkkenhette, vask, kran, skuffer, skap og innredning.
Vi solgte vår Xsara kun fordi vi trengte et større baksete (den tar ikke mer enn 2 barneseter baki, selv om det er isofix for 3), pluss at jeg sliter med en vrang venstrehofte, så jeg ville ha automat.
Hadde glatt handlet en slik igjen, om det hadde vært aktuelt.
Høres jo veldig bra ut ... Hvordan er automatkassene på Xsara? Holder de 300.000km med jevnt vedlikehold?
Jeg aner ikke. Vi byttet ut vår pga manuellgir. Men tradisjonelt har jo Citroen ikke vært noe flinke til å sette på gode automater som passer bilen. Dvs, de gjør vel samme feilen som mange andre, for lite kjøling og altfor lange serviceintervaller. På meg kan det virke som at det bare er noen få som klarer å få til dette, og US biler er vel stort sett en av de... Generelt (de fleste merker) ville jeg vært skeptisk til å handle automat uten at den har vært testet grundig. Ryker fort mye peng om den har lidd av manglende vedlikehold. Har en bekjent med en C4 som sliter med harde skift på en kasse som bare er gått 150KKM med plettfri servicehistorikk. Har selv en Vectra C nå, med 5-trinns Aisin Warner (Toyota) kasse. Samme kasse en finner i en haug med merker (Ford, Mazda, Toyota, Opel, Citroen, Volvo, m.m.). Standard tiptronic-sak. Er som standard designet med lavt oljetrykk og høy temperatur, dårlig kombinasjon om en ikke har god kjøling. Har en svakhet i ventilsettet, som kun kan unngås med bedre-enn-originalt kjøling, samt oljeflush minst hver 60.000KM.
Kanskje best å evt gå for manuell når bilen begynner å få litt km på baken ja....
Den 5-trinns manuellkassen som sto i vår Xsara funket iallfall lytefritt. Gjorde godt å behandle den med teflon (QMI), men uansett problemfri. Ikke akkurat det en forbinder med presisjon, men den gjorde jobben.
Ser ut som et artig prosjekt. Synd jeg har et annet "lite" prosjekt i gammalt hus
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hadde en Seat med VW TDImotor, problemet var at den ikke var galvet, ellers var det en topp bil som nesten var gratis i drift.
Kjøper du en billigbil er vel det viktigeste å sjekke hvilken tilstand bilen er i. Merket er mindre viktig bare bilen er ok.
Dessuten er det mye som er verre enn Ford.
Men setejusteringa er fremdeles vrien.
Ikke mye som er verre enn Ford EsKrot ;)
Hvilke VW har galvanisert karosseri? Når fikk de ulike modellene galv?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Himla stor lastekapasitet. Vi hadde hele vårt Ikea-kjøkken (minus benkeplate og et høyskap, siden vi hadde glemt å ta med lastebøylene) inni den bilen! Så rett nok ganske heftig senket ut, men det gikk utrolig nok greit. Kanskje ikke heeeelt etter reglene, men pytt. Det var faktisk nesten lovlig... ;D Nå er rett nok kjøkkenet vårt ganske lite, men likevel. Alt var med. kjøkkenhette, vask, kran, skuffer, skap og innredning.
Vi solgte vår Xsara kun fordi vi trengte et større baksete (den tar ikke mer enn 2 barneseter baki, selv om det er isofix for 3), pluss at jeg sliter med en vrang venstrehofte, så jeg ville ha automat.
Hadde glatt handlet en slik igjen, om det hadde vært aktuelt.
Hvordan er automatkassene på Xsara? Holder de 300.000km med jevnt vedlikehold?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg aner ikke. Vi byttet ut vår pga manuellgir. Men tradisjonelt har jo Citroen ikke vært noe flinke til å sette på gode automater som passer bilen. Dvs, de gjør vel samme feilen som mange andre, for lite kjøling og altfor lange serviceintervaller. På meg kan det virke som at det bare er noen få som klarer å få til dette, og US biler er vel stort sett en av de...
Generelt (de fleste merker) ville jeg vært skeptisk til å handle automat uten at den har vært testet grundig. Ryker fort mye peng om den har lidd av manglende vedlikehold. Har en bekjent med en C4 som sliter med harde skift på en kasse som bare er gått 150KKM med plettfri servicehistorikk.
Har selv en Vectra C nå, med 5-trinns Aisin Warner (Toyota) kasse. Samme kasse en finner i en haug med merker (Ford, Mazda, Toyota, Opel, Citroen, Volvo, m.m.). Standard tiptronic-sak. Er som standard designet med lavt oljetrykk og høy temperatur, dårlig kombinasjon om en ikke har god kjøling. Har en svakhet i ventilsettet, som kun kan unngås med bedre-enn-originalt kjøling, samt oljeflush minst hver 60.000KM.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Den 5-trinns manuellkassen som sto i vår Xsara funket iallfall lytefritt. Gjorde godt å behandle den med teflon (QMI), men uansett problemfri. Ikke akkurat det en forbinder med presisjon, men den gjorde jobben.