#21
 10,486     Akershus     0

Kanskje best å evt gå for manuell når bilen begynner å få litt km på baken ja....


Eller kjøpe noe med automat som funker. Min har gått 533.000 nå, og automaten har bare hatt normalt service med oljeskift og litt småjustering de 247.000 km jeg har hatt den.

Her har du perfekt nr.2-bil : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32306577

Ikke noe japseskrot eller sært fransk  ;D





edit : Ser du søker etter drittbil. Da kan du glemme denne, og heller følge de andre tipsene som er kommet Smile
Signatur

   #23
 10,486     Akershus     0
Mjo, det var kanskje litt i overkant mye feil, men det er mange sånne å få til 25k, og det er relativt solide greier.
Signatur
   #24
 22,342     Akershus     0

Hvilke VW har galvanisert karosseri? Når fikk de ulike modellene galv?

Rundt 97/98 fikk VW fikk galv, det samme gjelder vel for Octavia og noen Seat. Audi fikk dette på 80 tallet.

Sjekk om modellen du eventuelt skal ha har dette.
   #26
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

De må ha glemt det på denne octaviaen...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31883821

:(

Vel, galvanisering er ikke bare bare heller. Bare se på MB, som har hatt seriøse problemer med rust. Har jo ikke hjulpet de stort at de var galvet akkurat... Greit nok at de har goodwill-garantier, men det er vel ikke det man trenger, heller noe som faktisk ikke ruster. Skrekken er E-serien fra 96-97. Fy flate òg så den skiten ruster.
Akkurat der vil jeg si at stort sett (med noen unntak) har PSA klart seg fint siste 25 år. De har SVJV aldri reklamert med at bilene er helgalvet, men at de er galvet "der det trengs". Så har de vært flinke å få tak i skikkelig stål, som tåler å bli eksponert for fukt og salt uten at MÅ råtne hull eller lage stygge blærer. Med mine 3 PSA-er kan jeg si at de er de bilene jeg har hatt minst rustproblemer med, punktum. Rustproblem er noe jeg trodde var blitt et ikke-problem, inntil jeg for 3 år siden skulle ut å ha meg en nyere bruktbil (maks 5 år). Ble ganske sjokket over å se at veldig mange biler klassen >5år og >100KKM i stor stasjonsvogn, faktisk hadde rust, tildels ganske alvorlig. Både Mazda 6 og Mondeo ble nokså umiddelbart uaktuelle, etter å ha sett på et par stykker. Passat-en var heller ikke helt rustfri, om ikke like mye som de førstnevnte. C5-en var rustfri, men ble uaktuell av andre grunner. Endte på Vectra C, som ser ut til å holde seg henimot fri for rust.
Signatur

   #28
 22,342     Akershus     0

De må ha glemt det på denne octaviaen...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31883821

:(

Det ser ut til å være en vellbrukt bil. Sikkert stein/singel som laget skadene ved hjulbuene. Det som er viktigere er hvor råtten bilen er under (om den er det).

MB, Ford og trolig Mazda brukte noe koransk drittstål og noe feilaktig lim en periode - katastrofe!

Noen PSA biler skal så vidt jeg vet være delgalvet.

Passaten vår, som er galvet har kun rust der den har fått skader. Disse skadene er ikke utbedret og rusten har ikke spredd seg.

Det merkelige er at den gamle Passaten vi hadde også bare fikk rustskader der den ble skadet. (Takk Møller!) Her spredde rusten seg fra skaden. Denne bilen hadde tydligvis god rustbeskyttelse og godt stål.

Det hadde ikke '96 Seaten min. Den rustet bort.

Det værste var '95 Ford Curier. Totalt ødelagt etter 7 år. Den så ikke gal ut, men rusten kom fra innsiden.

   #29
 10,486     Akershus     0

Vel, galvanisering er ikke bare bare heller. Bare se på MB, som har hatt seriøse problemer med rust.


E-"serien" (E-klasse) fra 1996-2003 (210) ruster "litt", ja. Veldig mange av dem ruster veldig mye, en del er veldig bra. Der kan man være heldig og finne ordentlig fin bil til lite penger. Disse var ikke galvanisert. Det var først serien etter (211) som ble galvanisert, og de ruster ikke så gæli.



Hva var greia med octaviaen? At det var litt brunt bak forhjulene? Og det etter bare litt over 200.000 km? Må være noe skikkelig søppel, som ikke tåler et par hundre tusen km en gang før lakken blir slått av, og det ruster litt. For såpass lite penger er jo den octaviaen en fin-fin møkkabil. LITT må man regne med hvis man skal ha bil uten å betale for den.
Signatur
   #30
 1,323     Østlandet     0
VAG er 97 er bra når det gjelder rust, men kan i stedet ha såkaldt zinkslipp. Faktisk 3 kollegaer som har 2007-2008 Passat som nå har fått omlakkert bilene sine pga dette.

Har selv en 98 Octavia 1,8 som har rullet 272000km og det er den mest feilfrie bilen jeg har vært borti noensinne. Kjedelig men trofast gjennom 10 år. Nå har det riktignok dukket opp noen brune flekker på kanalene og bakluka men akkurat det kan jeg ikke skjønne er noe å klage over etter så mange år og km.

Jeg har skrudd mye bil gjennom de siste 25 årene og er både imponert og forundret over alt som fortsatt er urørt på Octaviaen.
Bl.a er ikke verken drivaksler eller mansjetter rørt, ingen foringer er skiftet, ikke hjullagre, ikke clutch, ikke eksos, motor og girkasse er urørt foruten at jeg har skiftet regreim og vannpumpe EN gang (faktisk 180000km intervall på reg reim).

Starter ble skiftet på ca 150k, bensinpumpe og temp.føler på ca 160, opphengskuler og endeledd på ca 180, støtdempere og fjærer på ca 250 og til slutt turtallsgiver på ca 270.

I tillegg har jeg fikset ledningsbrudd i høyre fordør en eller annen gang og låsesylindrene foran har vært defekte i lengre tid slik at jeg må låse bilen i bagasjelokket.

Som et resultat av dette har jeg selvfølgelig kjøpt en Skoda til, nemlig storebroren Superb med alt utstyr og 1,8T motor. Men den har jo de kjente VAG problemene med coiler og tett oljesil.