394    9    0  

Renault Laguna 2008 1.5DCI 150' km

 282     Tønsberg     0
Noen som har eller har hatt denne typen bil? Hva ligger prisen for en 30'km service? Samt pris på skifte av register reim og vannpumpe? Hvor lenge holdt clutchen før den måtte skiftes?
Alle svar tas i mot med takk!

   #1
 51     Akershus     0

Noen som har eller har hatt denne typen bil? Hva ligger prisen for en 30'km service? Samt pris på skifte av register reim og vannpumpe? Hvor lenge holdt clutchen før den måtte skiftes?
Alle svar tas i mot med takk!


IKKE kjøp fransk bil Shocked
   #2
 725     Lier     0
Er ikke fan av fransk selv, men vi kjøpte laguna til fruen som familiebil. Det er en 03 modell som nå passerer 140k km. Fullspecca med utstyr til halve prisen av tilsvarende passat/a4. Da var valget lett når man skal ha barnesete og vogn i bilen.
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0

IKKE kjøp fransk bil :o

Kjenner noen som har C5. Til den var det ikke mulig å få tak i den rette drivknute ny. Hverken original eller fake var å oppdrive. De måtte importere en brukt fra utlandet.
Fox
   #5
 519     Østfold     0
Nå vet jeg ikke hvordan 08 modellen er, men jeg har hatt en 01 (den som gikk ut i 07).

Brodern kjøpte denne i 2003 (30.000km ca) Dukket opp en del småfeil, men bilen gikk stort sett. Hadde kødd med batteripolskoen (!) så den måtte byttes. dekktrykkreguleringa kutta nesten med en gang osv... Nå skal de sies at eieren hater bilhold og den burde ha lidd under dette. Noe den egentlig ikke gjorde. Den fikk ett oljeskift på 60.000 tror jeg det var. Den havnet ned i en skog en gang og måtte rettes på siden og fronten, den kjørte på en, la oss kalle det en hindring og måtte bytte panser med mer. Så smalt det skikkelig med kun delkasko så jeg fikk æren av å rette den med slegge og skru delene på så godt det lot seg gjøre. Radiatorer, panser, lykter med mer... Bilen så aldri noe service igjen etter 60.000 km, tror heller ikke oljeskift ble tatt noe særlig mer. Den ble brukt til å frakte alt mulig rart, uten alt for mye omtanke. Så kjøpte jeg den for en billig penge i 2009 sånn ca. og den var gått 200.000. Jeg hadde den i ett år og solgte på 233.000km. til en enda billigere penge ettersom den var noget shabby og litt laber servicebok. Den går enda har jeg sett og har overlevd enda en EU kontroll. Håper at dagens eier. (2. etter oss) passer like dårlig på den, for da har han nok bil i mange år ;)

Så min konklusjon etter å ha eid/opplevd hva denne bilen tålte er at våres Laguna var en knall god bil om du ikke bryr deg om den og de mange småfeilene som oppsto. For småfeil var det nok av. Dog hadde jeg aldri turt å kjøpe en dyr Laguna, for de ligger i bunnen av alle statestikker når det kommer til feil. Når den ble solgt så hadde den en bitte liten lakkrustflekk i hjulbuen bak, det var alt av rust... Men så er bilen laget av alu (panser), plast (forskjermer) og glassfiber (bakluke) samt en del stål som må være godt beskytta.
   #7
 725     Lier     0

Jeg har hatt en del biler, og denne ville jeg styrt laaangt unna.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10089052


Du linker jo til den hønngamle lagunaen. Den er jo irrelevant til tusen. Alle bilmerker har generasjoner bilmodeller med frynsete rykte.
Signatur

   #8
 5,432     Akershus     0
Hmmm. Kan ikke huske at Toyota har vært veldig belemret med det? At de har rustet en del i 70 og 80 åra når de fleste andre rustet er jo sant, men generasjon med frynsete rykte tror jeg knapt.

Når det gjelder Renault derimot, har de vel knapt noen generasjon som ikke har frynsete rykte. At det er dårlig kjøp brukt er derimot ikke sikkert, for bruktbilprisen ligger nok så å si i bunn. Man kan jo gamble, særlig hvis man har godt med verktøy og pågangsmot. Motorene til Renault har vel ofte vært bra.
   #9
 1,429     Enebolig     0
Motorene er ofte de samme som hos Volvo, så det er ikke så rart at de har vært bra. De to hovedproblemene med Renault har vært og er det elektriske, som er trukket av en sjimpanse på crack (også kalt en gjennomsnittlig franskmann...) og en forstilling (medregnet drivaksler) som hovedsakelig består av piperensere, tyggegummi og sølvteip. Jeg har hatt én Renault (en av de siste modellene av R19, så de burde egentlig ha fått til å lage den bilen da det kom til den årsmodellen jeg kjøpte) og kommer aldri i verden til å kjøpe meg en til. Eller en annen fransk bil. Takk meg til VW og Skoda, som vi har nå. Octaviaen går som ei klokke mens den langsomt ruster i filler, og Touranen med DSG er den mest behagelige bilen jeg har eid til nå, selv om alle frankofile (en ekstrem perversjon som ved siden av pedofili og nekrofili er den eneste minoriteten jeg ikke kan godta) påstår at franske biler er sååå behagelige å kjøre...  >:(

Edit: Men jeg skal gå med på at både Octaviaen og Touranen er dritstygge biler. Som pressen sa da Touranen kom på markedet: "Praktisk bil. Bare synd at de glemte å designe den." Men hvis kona fortsetter å tippe lotto, så vi endelig blir millionærer, som hun har lovet i snart 20 år nå, kjøper jeg Tesla Model S!