(trådstarter)
   #21
 247     Cap Ferrat Cote d'azur     0

http://www.ryanair.com/no/vilkar#regulations-cabinbaggage
"Hver passasjer kan kun ha ett kolli håndbagasje(ingen for spedbarn)som veier maks. 10 kg og ikke er større enn 55x40x20 cm. Spedbarn kan ikke medbringe egen håndbagasje. Håndveske, stresskoffert, varer fra lufthavnbutikkerflyplassbutikker, kamera o.l. må få plass i det ene kolliet med håndbagasje."
For meg går det klart frem at de ikke tillater ekstra tax-free poser.


Det er helt korrekt. Og det er også lovlig å ha slike regler viser det seg. Ryanair er ikke medlemmer i IATA, hvor alle de seriøse er medlem, og trenger derfor ikke å følge det samme standardiserte regelverket som de seriøse følger.

Dersom man ser litt på hensikten med Taxfree/Dutyfree så er jo det nettopp det å handle på flyplassen. Og desto mer man kan ta med seg, jo bedre burde det være for flyselskapet, dvs det blir mer attraktivt å reise med flyselskapet.

Men som mange sier, man får det man betaler for.

Forskjellsbehandling er dog lite hyggelig, men slik er det nå engang blitt.

Mine erfaringer med Air Baltic, Air Berlin, SAS, Lufthansa, Norwegian, KLM og en del andre har ikke alltid vært 100 % perfekte, men det har alltid vært mulig å snakke med dem, den opplevelsen har jeg ikke med Ryanair.

Men i fremtiden styrer jeg unna for eget vedkommende, dersom andre har gode erfaringer gleder jeg meg på deres vegne.
Signatur

   #22
 21,481     Enebolig     0

Hvordan er egentlig reglene ang tax-free? Jeg har i alle år hatt håndbagasje (etter reglene på str) og en pose med tax-free-varer i tilegg. Har aldri vært noe problem. Helt til nevnte flytur Rygge-Wroclaw-Rygge. Hjem fra Polen ble både jeg og min datter nektet ombordstigning fordi vi hadde med oss for mye håndbagasje. Tax-free- posene måtte være inne i håndbagasjen. Resultatet var at vi måtte kle på oss mange lag med klær for å få plass til posene i håndbagasjen vår. Veldig irriterende når det er ombordstigning...


Har som sagt sendt klage på både dette, og andre forhold ved denne turen som var latterlige og fordyrende.


De kjører vel en innstrammingskampanje i ny og ne. Jeg har sett folk kle på seg for å få plass til håndveske, og for meg blir det barnehage/militær mentalitet. Voksne mennesker burde få slippe den slags.

Dog er jeg enig i at informasjonen kommer tydelig frem i Ryanairs mail før avreise, i sterk motsetning til alt det andre man skal igjennom ved bestilling.


Klagen går i bøtta, men man må jo prøve.
   #23
 544     Nedre Romerike     0
Akkurat når det kommer til "hånd"bagasje hadde jeg likt at andre selskaper blir med på innstrammingskampanjer. Blir lei folk som prøver å drepe pc'en min ved å stappe en koffert i bagasjehyllen som de knapt klarte å dra gjennom midtgangen uten å kjøre seg fast.

Ellers har jeg et like nøytralt forhold til Ryanair som til andre flyselskaper. Brukte dem én gang og da gikk alt knirkefritt. Ble da forøvrig nesten pepret med eposter som minnet meg om å skrive ut boardingskort på forhånd. Vet ikke om de har sluttet med det for å få flere til å gå i boardingkort-på-flyplass fella.

Og så er også jeg stort sett enig i "If you pay peatnuts you get monkeys". Når det er sagt hadde jeg til nå en kansellert avgang som krevde en ikke planlagt overnatting. Selskapet nektet å betale erstatning fordi kanselleringen skyldtes "uforutsigbare problemer med motor 1 til tross for forskriftsmessig vedlikehold" (eller noe i den duren). Det var Lufthansa som deretter havnet i treårig karantene hos meg.
   #24
 21,481     Enebolig     0

Akkurat når det kommer til "hånd"bagasje hadde jeg likt at andre selskaper blir med på innstrammingskampanjer. Blir lei folk som prøver å drepe pc'en min ved å stappe en koffert i bagasjehyllen som de knapt klarte å dra gjennom midtgangen uten å kjøre seg fast.


Helt enig. Jeg får vondt inni meg når jeg ser høylytte nordmenn som bruker slag for å få inn bagasjen, selvsagt for å spare noen få hundrelapper. Derfor har jeg alltid en liten sekk, der laptop´n er trygt forvart mellom føttene mine.
   #25
 869     0


Klagen går i bøtta, men man må jo prøve.
[/quote]

Tja, vi får sjå. Dette var ikkje hovudårsaken til klagen, berre ein del av ein ekstremt negativ oppleving med Ryanair. Eg må berre presisere; eg har alltid vore veldig nøgd med dei..
Signatur