476
25
0
Ryanair og "service"
247
Cap Ferrat Cote d'azur
0
Jeg hadde den tvilsomme glede av å reise med Ryanair fra Rygge - Riga - Rygge denne uken. Jeg har aldri reist med Ryanair før, men mitt reisefølge ønsket dette da dette var en forretningsreise, og det var greit for meg.
Prismessig var det ikke så mye billigere, men tidspunktene passet bra. Jeg hadde forhåndsbetalt for 20 kg bagasje og reservert sete. Ved avgang Rygge fikk vi beskjed om at det kun var lov med en håndbagasje og evt 1 pose taxfree. Størrelse på håndbagasje ble ikke sjekket.
Det ståt helt klart på billetten at det kun tillates en håndbagasje, med maks 10 kg og mindre mål enn hva som er standard i ALLE andre flyselskap.
Flyreisen gikk helt fint, selv om de bruker mye av flytiden på forsøk på å prakke på en alle mulige tilbud som for i allefall meg er helt uten interesse.
Utfordringene oppsto når vi skulle dra fra Riga. På hjemmesiden til Ryanair hevder de at det ikke finnes noen skjulte priser. Det viser seg at Ryanair, SOM ENESTE FLYSELSKAP, ikke legge på billetten 7 Euro for sikkerhetskontroll, og man må betale 7 euro per person for å få lov til å gå gjennom sikkerhetskontrollen.
Når man har forhåndsreserverte billetter står man i en priority que, og får gå først inn. Som håndbagasje på fly har både min bedre halvdel og jeg de største lovlige Louis Vuittonbaggene. Disse er det kjent at går som håndbaggasje.
Siden vi sto først i køen ble disse lagt merke til, og selvsagt måtte de sjekkes. Når man pakker i slike myke bagger hender det at f.eks en stor PC (17 tommer) stikker litt ut. Begge baggene var ca 1 cm for tykke på en plass og passet ikke rampen. De sa at på grunn av sikkerhet kunne vi ikke ta med disse baggene ombord. Dog kunne vi betale en bot på 46 Euro, og så ta de med ombord på vanlig måte.
Ingen andre, som både hadde med seg større bagger om bord, og som hadde to bagger med seg ble stoppet.
Jeg spurte da en av kabinbesettningen om hva som kunne være årsaken til denne forskjellsbehandlingen, og hun pekte på baggen og sa at det var merket, og lo. I tillegg sa hun at folk med slike bagger normalt sett har råd til å betale, og det benytter de seg av.
Etter å ha vært i kontakt med Forbrukermyndighetene har jeg fått beskjed om at Ryanair ikke følger eventuelle avgjørelser fra Flyklagenemda, og at ledelsen i Ryanair har kalt ledelsen i Forbrukerrådet for idioter.
Ved telefonisk kontakt med Ryanair sitt "kundesenter" opplyser de at det var helt ukjent at Ryanairreisende måtte betale for sikkerhetskontrollen i Riga.
Det blir selvsagt ingeh flere turer med Ryanair.
Prismessig var det ikke så mye billigere, men tidspunktene passet bra. Jeg hadde forhåndsbetalt for 20 kg bagasje og reservert sete. Ved avgang Rygge fikk vi beskjed om at det kun var lov med en håndbagasje og evt 1 pose taxfree. Størrelse på håndbagasje ble ikke sjekket.
Det ståt helt klart på billetten at det kun tillates en håndbagasje, med maks 10 kg og mindre mål enn hva som er standard i ALLE andre flyselskap.
Flyreisen gikk helt fint, selv om de bruker mye av flytiden på forsøk på å prakke på en alle mulige tilbud som for i allefall meg er helt uten interesse.
Utfordringene oppsto når vi skulle dra fra Riga. På hjemmesiden til Ryanair hevder de at det ikke finnes noen skjulte priser. Det viser seg at Ryanair, SOM ENESTE FLYSELSKAP, ikke legge på billetten 7 Euro for sikkerhetskontroll, og man må betale 7 euro per person for å få lov til å gå gjennom sikkerhetskontrollen.
Når man har forhåndsreserverte billetter står man i en priority que, og får gå først inn. Som håndbagasje på fly har både min bedre halvdel og jeg de største lovlige Louis Vuittonbaggene. Disse er det kjent at går som håndbaggasje.
Siden vi sto først i køen ble disse lagt merke til, og selvsagt måtte de sjekkes. Når man pakker i slike myke bagger hender det at f.eks en stor PC (17 tommer) stikker litt ut. Begge baggene var ca 1 cm for tykke på en plass og passet ikke rampen. De sa at på grunn av sikkerhet kunne vi ikke ta med disse baggene ombord. Dog kunne vi betale en bot på 46 Euro, og så ta de med ombord på vanlig måte.
Ingen andre, som både hadde med seg større bagger om bord, og som hadde to bagger med seg ble stoppet.
Jeg spurte da en av kabinbesettningen om hva som kunne være årsaken til denne forskjellsbehandlingen, og hun pekte på baggen og sa at det var merket, og lo. I tillegg sa hun at folk med slike bagger normalt sett har råd til å betale, og det benytter de seg av.
Etter å ha vært i kontakt med Forbrukermyndighetene har jeg fått beskjed om at Ryanair ikke følger eventuelle avgjørelser fra Flyklagenemda, og at ledelsen i Ryanair har kalt ledelsen i Forbrukerrådet for idioter.
Ved telefonisk kontakt med Ryanair sitt "kundesenter" opplyser de at det var helt ukjent at Ryanairreisende måtte betale for sikkerhetskontrollen i Riga.
Det blir selvsagt ingeh flere turer med Ryanair.
Signatur
Men deres suksess viser jo at et stort flertall kun er opptatt av lav pris.
Vi andre, som versetter andre kvaliteter, reiser med andre flyselskap i fremtiden.
Det går på det samme som beskrevet over.. Spesielt dette med bagasje. Samt at det er umulig å få tak i dem. Turen kostet meg ca 2000 kr mer pga dette.
Jeg er enig i at opplegget stinker. De satser på at man bommer, og deretter må betale bøter. Så langt har de ikke klart å lure meg, men jeg rister på hodet når jeg ser at "nei takk" er plassert under N-kategorien for land, og ikke som et av de første valgene i nedtrekksmenyen. Og tar avgift for at jeg betaler billetten.
Jeg vet hva jeg får, derfor er jeg innom Ryanair en gang iblant. For andre må det være et slit. Prisen for konkurrerende selskap er ofte (til tross for ekstraavgiftene) 4-5 ganger høyere.
Ryanair gir blanke f### i flyklagenemda. Som sagt, jeg vet hva jeg får. Lavprisselskaper vil aldri leie inn et nytt fly ved "tekniske feil" eller gi erstatninger utover det de er pliktige til.
Dette med sikkerhetskontrollen var nytt. Rart det er lov, men de har vel funnet et smutthull. Håndbagasje har de blitt nøye med, og jeg forstår meg ikke på folk som gidder å gamble med dette. Jeg vet hva jeg får, men skulle ønske lovverket hindret sirkuset.
http://www.riga-airport.com/en/main/passengers/useful-information/aviation-security-requirements/security-charge
http://www.riga-airport.com/en/main/newsroom/news/airport-the-new-security-charge-collection-procedure-introduced-without-a-hitch
Jeg ser også at Norwegian har problemer med service. Jeg har fløyet mye med dem og for meg har det gått fint, men så har jeg ikke trengt teppe eller mat på mine korte reiser.
Så er det SAS. Ingen skjulte gebyrer up my ass. Hva med servicegebyret (eller hva det nå heter gebyret).
Enkelte personer vil bestandig forsøke å tøye reglementet, det fungerer sikkert bra enkelte ganger, også hos Ryanair, men å bli oppgitt over at man må betale for noe som er opplyst om så tydelig synes jeg er tull. Jeg synes Ryanair er helt suverent, de gir folk en mulighet for en behagelig reise til en utrolig lav pris.
Hvis Ryanair driver servicen på fly på samme måte som firmaet ellers, er det bare snakk om tid før ett fly ramler ned, og det blir avdekket i ettertid hva som var grunnen. Mange kan da motargumentere og si at myndighetene setter krav til service og vedlikeholdt, men Ryanair har vel opptil flere ganger vist myndighetene fingern.
Jeg håper som mange andre her; at det går opp for folk hvordan selskapet drives, men rent personlig, tror jeg de kommer til å ha lassevis med kunder slik situasjonen er i Europa nå.