476    25    0  

Ryanair og "service"

 247     Cap Ferrat Cote d'azur     0
Jeg hadde den tvilsomme glede av å reise med Ryanair fra Rygge - Riga - Rygge denne uken. Jeg har aldri reist med Ryanair før, men mitt reisefølge ønsket dette da dette var en forretningsreise, og det var greit for meg.

Prismessig var det ikke så mye billigere, men tidspunktene passet bra. Jeg hadde forhåndsbetalt for 20 kg bagasje og reservert sete. Ved avgang Rygge fikk vi beskjed om at det kun var lov med en håndbagasje og evt 1 pose taxfree. Størrelse på håndbagasje ble ikke sjekket.

Det ståt helt klart på billetten at det kun tillates en håndbagasje, med maks 10 kg og mindre mål enn hva som er standard i ALLE andre flyselskap.

Flyreisen gikk helt fint, selv om de bruker mye av flytiden på forsøk på å prakke på en alle mulige tilbud som for i allefall meg er helt uten interesse.

Utfordringene oppsto når vi skulle dra fra Riga. På hjemmesiden til Ryanair hevder de at det ikke finnes noen skjulte priser. Det viser seg at Ryanair, SOM ENESTE FLYSELSKAP, ikke legge på billetten 7 Euro for sikkerhetskontroll, og man må betale 7 euro per person for å få lov til å gå gjennom sikkerhetskontrollen.

Når man har forhåndsreserverte billetter står man i en priority que, og får gå først inn. Som håndbagasje på fly har både min bedre halvdel og jeg de største lovlige Louis Vuittonbaggene. Disse er det kjent at går som håndbaggasje.

Siden vi sto først i køen ble disse lagt merke til, og selvsagt måtte de sjekkes. Når man pakker i slike myke bagger hender det at f.eks en stor PC (17 tommer) stikker litt ut. Begge baggene var ca 1 cm for tykke på en plass og passet ikke rampen. De sa at på grunn av sikkerhet kunne vi ikke ta med disse baggene ombord. Dog kunne vi betale en bot på 46 Euro, og så ta de med ombord på vanlig måte.

Ingen andre, som både hadde med seg større bagger om bord, og som hadde to bagger med seg ble stoppet.

Jeg spurte da en av kabinbesettningen om hva som kunne være årsaken til denne forskjellsbehandlingen, og hun pekte på baggen og sa at det var merket, og lo. I tillegg sa hun at folk med slike bagger normalt sett har råd til å betale, og det benytter de seg av.

Etter å ha vært i kontakt med Forbrukermyndighetene har jeg fått beskjed om at Ryanair ikke følger eventuelle avgjørelser fra Flyklagenemda, og at ledelsen i Ryanair har kalt ledelsen i Forbrukerrådet for idioter.

Ved telefonisk kontakt med Ryanair sitt "kundesenter" opplyser de at det var helt ukjent at Ryanairreisende måtte betale for sikkerhetskontrollen i Riga.

Det blir selvsagt ingeh flere turer med Ryanair.
Signatur

   #1
 7,685     Bærum     0
Ryanair har egne størrelser på håndbagasje. Hvis du ser på hjemmesiden selger de spesielle Samsonite-kofferter. Dette er selvfølgelig bare et sleip triks for å tjene penger. Jeg har irritert meg mer enn en gang over de latterlige prisene de averterer med. Når du får alle de pliktige tilleggene på toppen blir prisen en helt annen. Jeg er så lei av dette at jeg har sluttet å bruke dem.
  (trådstarter)
   #2
 247     Cap Ferrat Cote d'azur     0
Det meste står på hjemmesiden deres, så de har det meste på det tørre.

Men deres suksess viser jo at et stort flertall kun er opptatt av lav pris.

Vi andre, som versetter andre kvaliteter, reiser med andre flyselskap i fremtiden.
Signatur
   #4
 869     0
Jeg har reist mye med Ryanair, men da fra Sandefjord. Har vært veldig tilfreds. Helt til nå sist i jula. Da reiste jeg fra Rygge-Wroclaw-Rygge. Det var helt jævlig.. Har sendt et langt klagebrev til Ryanair, men har ikke hørt noe fra dem.

Det går på det samme som beskrevet over.. Spesielt dette med bagasje. Samt at det er umulig å få tak i dem. Turen kostet meg ca 2000 kr mer pga dette.
Signatur
   #5
 21,481     Enebolig     0
Ryanair er billig. Etter å ha vært igjennom bestillings-sirkuset, skal man gjennom innsjekkings-sirkuset. Man møter opp på flyplassen, og går ombord for å være med på selve hovedforestillingen, som forøvrig avsluttes med en fanfare der de hyller seg selv for å lande på avtalt tidspunkt til tross for at klokken viser 20 minutter senere  ;D

Jeg er enig i at opplegget stinker. De satser på at man bommer, og deretter må betale bøter. Så langt har de ikke klart å lure meg, men jeg rister på hodet når jeg ser at "nei takk" er plassert under N-kategorien for land, og ikke som et av de første valgene i nedtrekksmenyen. Og tar avgift for at jeg betaler billetten.

Jeg vet hva jeg får, derfor er jeg innom Ryanair en gang iblant. For andre må det være et slit. Prisen for konkurrerende selskap er ofte (til tross for ekstraavgiftene) 4-5 ganger høyere.

Ryanair gir blanke f### i flyklagenemda. Som sagt, jeg vet hva jeg får. Lavprisselskaper vil aldri leie inn et nytt fly ved "tekniske feil" eller gi erstatninger utover det de er pliktige til.

Dette med sikkerhetskontrollen var nytt. Rart det er lov, men de har vel funnet et smutthull. Håndbagasje har de blitt nøye med, og jeg forstår meg ikke på folk som gidder å gamble med dette. Jeg vet hva jeg får, men skulle ønske lovverket hindret sirkuset.
   #7
 22,342     Akershus     0
Jeg har selv fløyet med Ryan en gang, jeg kan ikke huske noe særlig negativt. Andre jeg kjenner har hatt problemer. Saken er at de ikke stiller opp. Dessuten er bestillingssidene deres jalla og du ikke har mulighet til å bestille reise med mellomlandinger. Jeg kommer ikke til å bruke dette selskapet mer.

Jeg ser også at Norwegian har problemer med service. Jeg har fløyet mye med dem og for meg har det gått fint, men så har jeg ikke trengt teppe eller mat på mine korte reiser.

Så er det SAS. Ingen skjulte gebyrer up my ass. Hva med servicegebyret (eller hva det nå heter gebyret).

   #8
 5,432     Akershus     0
Nå har jeg kun reist med Ryanair 1 gang, men synes opplegget deres er helt greit. Det står klart på hjemmesiden deres at man må betale ekstra for baggasje og at håndbaggasje har maxmål slik og slik.

Enkelte personer vil bestandig forsøke å tøye reglementet, det fungerer sikkert bra enkelte ganger, også hos Ryanair, men å bli oppgitt over at man må betale for noe som er opplyst om så tydelig synes jeg er tull. Jeg synes Ryanair er helt suverent, de gir folk en mulighet for en behagelig reise til en utrolig lav pris.



   #9
 7,685     Bærum     0
Ryanair er nok billig, men de har en irriterende sleip måte å få inn ekstragebyrer på. For det første er prisene direkte villedende. Når det står i en annonse at du kan fly til en eller annen by for 199,- kan du ikke det. Du ender opp på et helt annet beløp etter å ha vært gjennom hele bestillingsprosessen. Det er som å oppgi prisen på en bil uten hjul. I tillegg er det merkelig at de har andre mål på håndbagasje enn det som er standard IATA-mål. Man må også sjekke inn elektronisk et visst antall dager før avreise. Det er ikke alltid like lett når man er i utlandet. Man trenger ikke gjøre det, men da påløper det et saftig gebyr. I tillegg bløffer de med punktlighetsdataene sine (til tross for fanfaren ved hver landing). De er som oftest billigst, men man må være godt kjent med alle fallgruvene for å komme gjennom uten ubehaglige overraskelser. Når jeg reiser med kun håndbagasje (Ryanair-mål) og sjekker inn elektronisk kommer jeg billig unna. O' Leary er en artig kar som har bidratt til å få ned prisene, men han er samtidig en kynisk forretningsmann som tyner sine egne kunder. Tror det er en grense for hvor langt han kan gå før folk blir dritt lei.
   #10
 2,264     0
Vi i Norge kan nok i mange tilfeller velge oss bort ifra Ryanair. For 70% av alle andre europeere står valget mellom Ryanair eller bli hjemme. Da er det ikke like enkelt å velge bort Ryanair, og man finner seg i mer "dritt" fra flyselskapet.

Hvis Ryanair driver servicen på fly på samme måte som firmaet ellers, er det bare snakk om tid før ett fly ramler ned, og det blir avdekket i ettertid hva som var grunnen. Mange kan da motargumentere og si at myndighetene setter krav til service og vedlikeholdt, men Ryanair har vel opptil flere ganger vist myndighetene fingern.

Jeg håper som mange andre her; at det går opp for folk hvordan selskapet drives, men rent personlig, tror jeg de kommer til å ha lassevis med kunder slik situasjonen er i Europa nå.