Budsjett maks 35k. To andre krav: Forhjulstrekk og automat. Helst bensin.
Hva med en "klassisk" elbil? Garantert "automat", og det er stort sett bare en "del" som kan ryke. Med batteripakke og webasto i noenlunde skikk, bør driftsutgiftene være behagelige. Jeg vet det er et lite entusiastmiljø rundt gamle elbiler, og de blir holdt på veien uten å kjøpe nye batterier fra forhandler..
Ellers kan jeg gå god for mazda 3/323 det har jeg kjørt og skrudd siden begynnelsen av årtusenet. Delepriser og mekkevennlighet er bra og tull med elektronikk og annet har det vært minimalt med, Rust har ,ryktet til tross, vært et beskjedent beskjentskap. Men mazda med automat og motorvulum under 2,5 liter har jeg dog ikke prøvd. -Men jeg tipper "trygt, simpelt og kjedeligt".. ;)
Etter masse plunder med vår Citroen Xsara har jeg omsider fått solgt dritten. Makan til skrap. Aldri noen flere franske kjøretøy her på tunet.
Er nå altså på jakt etter en "bil nr 2" som det heter seg. Til barnehagekjøring osv.
Budsjett maks 35k. To andre krav: Forhjulstrekk og automat. Helst bensin.
Jeg vil ha noe som starter og går, og elektronikk som en kan stole noenlunde på. Forventer ikke noe feilfritt, men noe som det er mulig å skru og fikse på selv. (ikke mulig med fransk elektronikk :'( )
Finner du en Ghia eller GhiaX er det god Sony stereo, el-seter og cruisecontroll. Ellers har de alle elektronisk klima og oppvarmet frontrute. Genialt det siste.
Jeg har min tredje Mk3 diesel stasj nå. 05 modell GhiaX som hadde fått 180.000 da jeg kjøpte den. Creme skinn, Panther Black og godt vedlikeholdt. 39.000 kroner!
0,44 var nok noe spesielt, men det var kolonnekjøring opp riksvei 4 (ikke egentlig, men dårlig føre og redde bilister). Jeg bruker å ligge på 0,65-ish på langkjøring når jeg ikke har tilgang på kjapp motorvei. Rundt 0,7 når det er finere motorvei og mer aktiv kjøring. Det er ikke dårlig for en større stasjonsvogn fullpakket. Mulig man kunne fått en Octavia eller Avensis under dette, men da kjører du ikke i en like behagelig bil som en 9-5.
På sprit klarer jeg å holde meg rundt 0,8 på langkjøring. Det gir en milpris på 7,75 med literspris på 9,7. Det er et forbruk på 0,55 per mil om man skulle kjørt på bensin for 14 kroner literen. Er ikke så dum den gamle b2x5-motoren til SAAB
Edit: Kjører såklart manuell. Langt morsommere og mere økonomisk!
Edit: Kjører såklart manuell. Langt morsommere og mere økonomisk! ;)
Du burde engang prøve automat ;D ........kan ikke forstå at det er morsomt eller økonomisk å slure med clutch i køkjøring (også kolonne)? Enig at små symaskinmotorer er uøkonomisk med automat, vet at feks Nissan Sunny med automat (og liten motor) var "umulig "å få under liter på mila........... Men situasjonen er forandret med litt større motorer, fantastisk å feks trekke henger/campingvogn med automat.....
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg vet godt hvordan det er å kjøre med automat og det er helt suverent til køkjøring. Nå har det seg slik at brorparten av kjøringen min ikke er i kø (unngås ved å ta buss) og heller ikke med henger bak. Så lenge jeg ikke har en strikkmotor så ser jeg ikke helt problemet med henger heller. Campingvogn er ikke noe for meg.
Jeg vet godt hvordan det er å kjøre med automat og det er helt suverent til køkjøring. Nå har det seg slik at brorparten av kjøringen min ikke er i kø (unngås ved å ta buss) og heller ikke med henger bak. Så lenge jeg ikke har en strikkmotor så ser jeg ikke helt problemet med henger heller. Campingvogn er ikke noe for meg.
;D ;D
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
En bil med automatkasse er både tregere og bruker mer drivstoff enn en med manuell girkasse, men jeg ser ikke helt den store besparelsen når du skal bruke den til og fra barnehagen. Det er mange som skryter av at japanske biler bare går og går. (selv om jeg selvfølgelig kjører tysk)
Hva med en "klassisk" elbil? Garantert "automat", og det er stort sett bare en "del" som kan ryke.
Med batteripakke og webasto i noenlunde skikk, bør driftsutgiftene være behagelige.
Jeg vet det er et lite entusiastmiljø rundt gamle elbiler, og de blir holdt på veien uten å kjøpe nye batterier fra forhandler..
-Ulempen er at om du vil ha mer en en toseters rullestol med tak, blir det fransk... ;D
eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47985860
Ellers kan jeg gå god for mazda 3/323 det har jeg kjørt og skrudd siden begynnelsen av årtusenet. Delepriser og mekkevennlighet er bra og tull med elektronikk og annet har det vært minimalt med, Rust har ,ryktet til tross, vært et beskjedent beskjentskap.
Men mazda med automat og motorvulum under 2,5 liter har jeg dog ikke prøvd. -Men jeg tipper "trygt, simpelt og kjedeligt".. ;)
Jepp;
Mondeo Mk3 (01-06) tdci stasjonsvogn automat.
Mye bil for penga.
Finner du en Ghia eller GhiaX er det god Sony stereo, el-seter og cruisecontroll.
Ellers har de alle elektronisk klima og oppvarmet frontrute. Genialt det siste.
Jeg har min tredje Mk3 diesel stasj nå. 05 modell GhiaX som hadde fått 180.000 da jeg kjøpte den.
Creme skinn, Panther Black og godt vedlikeholdt.
39.000 kroner!
Prøv Ford!
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Jeg har 2 liter i min 9-5 med sluromat og rekorden er 0,7 på langkjøring. På bykjøring bruker den 1,4.
Forbruket var verre før den fikk nye vakumslanger og steg 1.
På sprit klarer jeg å holde meg rundt 0,8 på langkjøring. Det gir en milpris på 7,75 med literspris på 9,7. Det er et forbruk på 0,55 per mil om man skulle kjørt på bensin for 14 kroner literen. Er ikke så dum den gamle b2x5-motoren til SAAB
Edit: Kjører såklart manuell. Langt morsommere og mere økonomisk!
Du burde engang prøve automat ;D
........kan ikke forstå at det er morsomt eller økonomisk å slure med clutch i køkjøring (også kolonne)?
Enig at små symaskinmotorer er uøkonomisk med automat, vet at feks Nissan Sunny med automat (og liten motor) var
"umulig "å få under liter på mila...........
Men situasjonen er forandret med litt større motorer, fantastisk å feks trekke henger/campingvogn med automat.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
;D ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er mange som skryter av at japanske biler bare går og går. (selv om jeg selvfølgelig kjører tysk)