Gjør den vel ikke, det vil jo bli mindre trykkvariasjoner i veivhuset, er snakk om en kompressor her, ikke en forbrenningsmotor.
Jo den gjør det, ikke med 8 bar, men nok til at den løfter peilepinnen og blåser sagt med sikkert ut olje. Dette forutsetter at peilepinnen ikke er skrudd fast.
Den samler på energi, og eksempelvis det å samle sammen 25 L luft til 9 bar krever 22,5 kJ. Om kompressor har 20% virkningsgrad trekker den på 5 minutter gjennomsnittlig 375W.
Motor du har er 2 hk, omlag 1,4 kW, langt over de 375W, men det er først mot slutten av oppfyllingen at den trekker mest energi da den må jobbe mot f.eks 9 bar.
Om kompressor hadde justerbart fortrengningsvolum så den kunne trekke maks effekt fra start, dvs 1,4kW tok det 1:15 å fylle tanken.
Så konklusjonen blir, 5 min er helt normalt. Dog vil det hjelpe å trekke inn så kjølig luft som mulig.
5 min. høres ekstremt lenge ut. Min går 20 -40 sek.
25l tank er stort for en 1,4 kw kompressor og den vil ikke klare å fylle tanken noe raskere med mindre du kjøler innsugsluften som dkt850 skriver. Min kompressor har motor på 1,5 kw og tank på 9 liter, den fyller tanken på ca 1 minutt fra helt trykkløs.
Jeg ville sjekket røret mellom kompressorblokk og tank nøye for lekkasjer. Her lekker det kun mens kompressor går siden nåleventilen i trykkbryteren blåser av trykket her ved oppnådd arbeidstrykk for at kompressoren ikke skal starte på mottrykk. En lekkasje her vil dermed ikke kunne oppdages med mindre det kontrolleres nøye under kjøring.
Gjør den vel ikke, det vil jo bli mindre trykkvariasjoner i veivhuset, er snakk om en kompressor her, ikke en forbrenningsmotor.
Jo den gjør det, ikke med 8 bar, men nok til at den løfter peilepinnen og blåser sagt med sikkert ut olje. Dette forutsetter at peilepinnen ikke er skrudd fast.
Det stemmer, min forrige kompressor kondemnerte jeg fordi den blåste olje ut av luftehullet på peilepinnen. Prisene på gode hobbykompressorer til sporadisk bruk er så lave at jeg ikke så noen grunn til å begynne å bytte stempelringer.
25l tank er stort for en 1,4 kw kompressor og den vil ikke klare å fylle tanken noe raskere med mindre du kjøler innsugsluften som dkt850 skriver. Min kompressor har motor på 1,5 kw og tank på 9 liter, den fyller tanken på ca 1 minutt fra helt trykkløs.
Det tar nok tid hvis du skal fylle den fra trykkløs tilstand, men det gjør man vanligvis ikke.
Tok en test i kveld på hvor lang tid den tok på å oppnå trykk.
Når starter den unormalt lange tiden?
0-2 bar 22 sek 2-3 bar 16 sek 3-4 bar 23 sek 4-5 bar 31 sek 5-6 bar 45 sek 6-7 bar 75 sek 7-7,9 bar 6 mins 23 sek og fortsatt ikke nådd 8 bar.
Jeg mener at den sliter ved passert 5 bar, og er veldig svak på slutten. Hvor er det mest normalt å se etter lekkasje evt andre feil? Må jeg åpne sylinderen og sjekke?
Dette stemmer jo bra med min erfaring (20 - 40 s). Når du skriver at den sliter over 5 bar, mener du da at motoren går tungt? I tilfelle er det vel motoren som er for svak av en eller annen grunn.
Er den gammel? Hvis ikke, bytt. (Høres ut som den lekker over stempelet) Hvilket merke? Min 10 år gamle fra Europris virker fint fortsatt.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Den kan jo ha "stått seg ihjel". Lite olje og rått miljø kan jo føre til korrosjon.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Jo den gjør det, ikke med 8 bar, men nok til at den løfter peilepinnen og blåser sagt med sikkert ut olje. Dette forutsetter at peilepinnen ikke er skrudd fast.
Jeg ville sjekket røret mellom kompressorblokk og tank nøye for lekkasjer. Her lekker det kun mens kompressor går siden nåleventilen i trykkbryteren blåser av trykket her ved oppnådd arbeidstrykk for at kompressoren ikke skal starte på mottrykk. En lekkasje her vil dermed ikke kunne oppdages med mindre det kontrolleres nøye under kjøring.
Det stemmer, min forrige kompressor kondemnerte jeg fordi den blåste olje ut av luftehullet på peilepinnen.
Prisene på gode hobbykompressorer til sporadisk bruk er så lave at jeg ikke så noen grunn til å begynne å bytte stempelringer.
Når starter den unormalt lange tiden?
0-2 bar 22 sek
2-3 bar 16 sek
3-4 bar 23 sek
4-5 bar 31 sek
5-6 bar 45 sek
6-7 bar 75 sek
7-7,9 bar 6 mins 23 sek og fortsatt ikke nådd 8 bar.
Jeg mener at den sliter ved passert 5 bar, og er veldig svak på slutten.
Hvor er det mest normalt å se etter lekkasje evt andre feil?
Må jeg åpne sylinderen og sjekke?
Hvilket merke?
Min 10 år gamle fra Europris virker fint fortsatt.
Men men, får slå til på en liten snedden til mitt bruk.