2,377    9    1  

Noen som vil importere en hendig hjullaster fra Kina? Felles transport samme container

 173     Vestlandet     1
Jeg skal skifte uten den store ZL20 lasteren min. Flyttejobben er ferdig for 200 m veilegeme.

For snøbrøyting og mindre arbeider ønsker jeg å kjøpe en som løfter 1,5 tonn, som har Eurokrav motor, og som bl.a. har installert flyt-ventil. Standard hurtigfeste. Godt tilbud av ekstra som pallegaffel, brøyteskjær osv.til under halv pris av Norsk kjøp.

Jeg har fått anbefalt en leverandør med høy kvalitetskontroll fra Graverfabrikken jeg handlet med, (Carter) som har høy kvalitet og full oppfølgning av "alt"

Jeg har egentlig ingenting å klage på min store ZL 20 som er "hel kinesisk", men som starter hver dag og som har tett hydraulikk og full funksjon etter 500 timer. (Den hadde bare en liten feil som ble rettet opp etter 10 timers kjøring)

Det er stor forskjell i slutt kontrollen på kinesiske maskiner, som bl.a. på bilmerker. Mine Subaruer har aldri hatt feil fordi den Japanske kontrollen er så god hos produsenten.

Så spørsmålet er om andre ønsker seg en privat Hjullaster på ca 5000 kilo vekt og som løfter 1,5 tonn og som er lett å manøvrere bl.a.ved snøbrøyting.

Du kan velge din egen leverandør, men det må være i Shandong (havneby Qingdao)der de fleste hjullastere og gravere produseres. Den behøver ikke å være 5000 kilo tung.

Jeg antar at det gis 5% rabatt ved  kjøp av to maskiner fra samme produsent.

Før jeg handler vil jeg denne gangen dra til Kina for å kontrollere.

En med 1500 tonns løft og med standard utstyr koster  ca 9.800 US. Så  kommer frakt (ca 500 US ved felles transport til Oslo) og den norske momsen i tillegg.

Det er mye maskin for pengene. Noen som vil spare og få seg et redskap som er nytt uten reparasjoner.

Signatur

  (trådstarter)
   #1
 173     Vestlandet     0
Nå er jeg et stykke ut i tilbud forhandlinger. De er litt steinharde på last price, men vil slå noe av hvis det kjøpes litt ekstra.

Jeg vet at de fleste lasterne produseres på bestilling via nettet. Men det kommer stadig 2-3 personer fra Russland, Midtøsten, Afrika og iblant SydAmerika som blir fotografert for å se hva de kjøper.

Småprodusentene i Shandong har sjelden din modell på lager. Men du trenger egentlig bare ett eksemplar for å se "sammenskruingen" Forskjellen mellom min Carter graver og ZL 20 fra en småprodusent er slående bare ved å ta et blikk det av hydraulikk koblinger som ligger åpent.

10000 US er muligens på grensen for å dra på inspeksjon, men jeg er så reiseglad og kulturnyskjerrig og pensjonist.

Nå har jeg fått et tilbud på en XCMG. Den koster kroner 8000 mer et standard tilbud fra småprodusenter (i hele Kina er det flere hundre bare på hjullastere, og de produseres av samme hovedkomponenter og etter samme mal som noen "sentralt" har prosjektert.

På de tilsendte motorbildene fra xcmg "lyser det lang vei" at maskinen kommer fra en svær fabrikk.
De har selvsagt maskiner på lager som kan vises frem. Alt av slanger, rør mv er som i den nye bilen min.

Mitt inntrykk er at kvalitetskontrollen er bedre hos xcmg som også forhandles i NORGE (men prisen blir omtrent dobbel)


Så det store spørsmålet er hvor mye mer trygg jeg blir om 8 år, fordi jeg valgte den som ser mest gjennomarbeidet ut.

Så jeg vil bruke 5000 kroner i fly + oppholdspenger for å finne ut av det
Signatur
TSt
   #2
 13,730     0
Det er enorme forskjeller fra en produsent til en annen i Kina så det gjelder å finne rett produsent. Mye kan se OK ut men så slurves det med detaljer, f.eks. på noe så enkelt som kabelsko.

Tror det er mere å gå på vedr fraktpris men mulig en får mye bedre avtaler når en har minst et par containere i uken i forhold til tilfeldig frakt. Må passe på hvor / hvordan den fraktes når den kommer til Europa siden dette utgjør en del.
  (trådstarter)
   #3
 173     Vestlandet     0
Han sa det den NK-en på Carter som vi møtte. Vår nye sjef har full fokus på kvalitetskontroll. (de er egentlig et underbruk av Kinas største på Hageartikler, hjemmeustyr, enklere elektronikk, motorsager, småverkstedsutstyr osv)

De hadde også en hjullasterfabrikk som er solgt, men driver nå bare med gravere.

Jeg har ikke funnet en eneste løs eller ikke etterteitet mutter. Det var 3 merkestreker overalt. Da de under leveransen manglet en Japansk hydraulikk komponent, nektet de å sette inn en Kinesisk erstatning. Jeg fikk 800 US som kompensasjon for utsatt levering. http://www.carter.net.cn/

Hjullasterfabrikken var bare en monteringsstasjon med sesongarbeidere og delekatalog felles med flere hundre andre produsenter.

Så selvsagt blir det kvalitetsforskjeller i et slikt system.

Det er ikke vesentlig forskjell på frakt av Containere avhengig av storkjøper/småkjøper.

Prisen for en 20 fots er nå lavere enn 5000 kroner til SørNorsk havn. (Men da øker prisene enten du bruker tog eller vogntog) Regn med fra 10.000 til 15.000 for jernbanefrakt pluss lokal utkjøring. Men det samme kommer i tillegg for Cat eller Volvo eller hva som helst.

En container er transportørens eiendom, som du må betale returfrakt for med mindre du kjøper den. Jeg kjøpte en 40 HQ (bra container) for kr. 13.000.


Signatur
  (trådstarter)
   #4
 173     Vestlandet     0
Nå har xcmg vært i sving et halvt år. Den løfter nok mer enn 1500 kilo.

Liten og hendig lettstartet over minus 5 (Hm. Ikke bra)

Alt er godt skrudd. God demping på hydraulikk. Litt brå på gearveksling. Mye mindre fremkommelig med små hjul enn min gamle ZL 20.

Xcmg som skal være verdens største hjullasterfabrikk, har egne løsninger på det meste, mens småfabrikker leverer bl.a standard førerhytte (og de er bedre). Bl.a. Var dørhengsler uten smøring.

Det jeg savner er et ryggekamera. Det er godt med lysutrustning.

Liten svingradius.

Jeg handlet gjennom agent, og det vil jeg unngå om jeg skal Kina handle igjen. Det blir for mange  email om bagateller. Bl.a. Ble frakten mer en 5000 kr dyrere med en Høegh roro, enn med container.

Men så fikk jeg de ikke til å "pakke" containeren (pris brukt 20 fot ca 9000 kroner) Maskinen var for lang om de ikke skrudde av de svære tennene på skuffa. Det hadde de ordnet ved direkte kjøp fra fabrikk. Men de nektet noe så lite.

Så handlen inkludert transport i Norge, ble ca 18000 kr dyrere enn om den ble sendt i Container.

De tilbød meg en rimelig 40 fots container, som er alt for stor til å håndtere, og må ha spesialtransport. Hvis du leier container så skal den i retur til Oslo havn, og det betaler du for (herfra ca 15000)

Så om du handler bør du unngå andre løsninger enn 20 fots container som de fleste lastebiler kan håndtere.

Totalt sett er jeg fornøyd. Snøbladet og pallegaffelen fungere, og laste evnen er mer enn 1500 kilo.
Signatur
   #5
 1,696     Trondheim     0
Hvordan er det å få gjort reperasjoner og skaffe reservedeler for disse?
Signatur
TSt
   #6
 13,730     0
Vedr transport så går det mindre containerbåter til terminaler på vestlandet / trøndelag. Da kan frakt av container i Norge være billigere. Men det er også stor skjevhet i retningsbalansen på transport oppdrag så 15000 i retur for en container høres veldig mye ut men det er priser fra trøndelag jeg kjenner best. Prisen må under det halve iallefall før en har gjort en god avtale.
   #7
 105     Akershus     0
Å sjekke pris på frakt innenlands er vel så viktig som prisen for skipsfrakt. Jeg har en bekjent som importerer mye fra Kina fra en fabrikk han er deleier i. Det dyreste transportstrekket er ikke Kina-Norge. Det er Oslo-Hønefoss.

TSt
   #8
 13,730     0
Ofte har transportselskap / avtaler som kan benyttes på f.eks. retur men ikke sikkert de interesserer seg for mye i en container.  Det varierer derfor noe allikevel hvor containere til Trøndelag blir losset. Men viktig som det blir sagt her at en får med hele transporten inkl i Norge. Vi bytter eller truer med å bytte transportør en gang i mellom for å evt få justert priser. 
  (trådstarter)
   #9
 173     Vestlandet     0
Poenget med containeren, er at kjøp av en brukt container svarer seg i stedet for å betale returfrakt.

Akkurat nå hadde jeg hatt behov for containeren for med litt modifikasjoner å ha den til anleggshus for et renseanlegg.
Signatur