#51
 5,336     Tromsø     0


Brutalistiske bomaskiner og lav&tett funkis for folk flest ligger side om side på Ammerud. Håkon Mjelva var arkitekt for både blokkene og for atriumhusene, som gir god arealutnyttelse (like god som blokkene som krever mye plass rundt seg?) og private uterom. Men atriumhusene er kritisert for å være litt asosiale/innadvendte, passer best på flat tomt, og har definitivt ikke på utsiktstomt da nesten alle vinduer vender inn i atriet.



Selv synes jeg atriumhus er en god arkitektur og boform, mye mulig fordi jeg vokst opp i atriumhus på Rødtvet der man man hadde valgt å droppe leveggen som lukker atriet og bare skjerme seg delvis med lavt gjerde og trær og busker, disse husene hadde også flere utadvendte vinduer.
Signatur

   #52
 2,018     Strømmen     0
Ingen kritikk, men jeg forstår ikke helt denne tråden, at betongkolosser fra
Stalin/Khrusjtsjov`s tid skulle være fin arkitektur..... bomaskiner med
totalt intetsigende atriumtak rundt likeså...
 
Jeg har også reist mye i Russland og tidligere Sovjet, og de fleste større
byggverk der virker skremmende på meg, med minner om et totalitært
diktatur som heldigvis falt til slutt...
 
Jeg vet at tråden handler om å uttrykke noe gjennom arkitektur, men betongkolosser/bomaskiner/luksusvilaer er vel ikke de beste eksempler på det...
På de tre sidene som denne tråden har så langt, er det bare husene nedenfor
som appelerer...

Arkitektur som uttrykksmiddel - Hus1[1].jpg - ElJan
Signatur
  (trådstarter)
   #53
 4,148     Oslo Vest     0
Poenget mitt er ikke at alle skal være enige. Men jeg startet denne tråden for å se hvordan arkitektur påvirker.

Brutalismen inneholder mange spesielle bygg, og du forteller jo selv at en del du ser virker skremmende. Jeg er helt enig.

Og det viser jo at arkitektur uttrykker noe.

Min fascinasjon f.eks for Øst-Berlin har ikke noe med at jeg liker alt jeg ser, jeg synes Karl Marx allee er fantastisk å oppleve på grunn av sin størrelse og bredde, men det er ikke pent.

Selv om det er stygt så er det fascinerende, det er poenget.
Signatur
   #54
 445     Drøbak     0

På de tre sidene som denne tråden har så langt, er det bare husene nedenfor
som appelerer...


Men HVORFOR appelerer disse? Denne tråden handler om å vise, diskutere, analysere litt... Jeg er ingen arkitekt, men synes det er litt gøy å prøve å finne hva hvorfor jeg liker eller ikke liker ting. Det har vært noen artige eksempler her. Jeg tenker spesielt på boligblokken i Hong Kong. Det er veldig morsomt at noe så stygt kan også være så spennende. Jeg ble litt overrasket over min egen reaksjon på det...
  (trådstarter)
   #55
 4,148     Oslo Vest     0
Antoni Gaudí i Cornet (født 25. juni 1852 i Reus, Catalonia, død 10. juni 1926 i Barcelona) var en katalansk arkitekt.

Antoni Gaudí var sønn av en kobbersmed og fikk sin utdannelse ved Arkitekthøyskolen i Barcelona (Escola Superior de Arquitectura) fra 1873 til 1877.

I løpet av sin karriere tegnet han og fikk oppført en rekke særpregede byggverk og et parkanlegg. Om lag halvparten av bygningene befinner seg i Barcelona. Flere av dem er på UNESCOs verdensarvliste, blant dem kirken Sagrada Familia, som fortsatt er under arbeide, og er planlagt fullført i 2025.

Gaudís byggverk kjennetegnes av hans tanker om naturlige former, der rette linjer sjelden forekommer. Han ble tidlig påvirket av jugendstil eller art nouveau, i Spania kalt modernismo. Denne stilretningen kom særlig til uttrykk i møblene han tegnet for sine klienter. En annen inspirasjonskilde var tradisjonelt katalansk håndverk, særlig i smijern og murverk.

På takene over leiegården Casa Milà har luftekanaler og skorsteiner gjerne plante- og blomsterlignende former, eller former som foregriper kubismen. Formspråket i leiegårdene fra årene etter 1900 tilhører ellers overveiende art nouveau-stilen.

Konstruktivt arbeidet Gaudí mye med murte hvelv og buer. For å unngå strekkpåkjenninger konstruerte han buer med samme form som kjedelinjen, kurven som en fritthengende kjetting eller kabel danner. (Engelsk catenary curve, tysk katenoide, av latin catena, kjetting.)

Gaudí laget modeller til mange konstruksjoner ved hjelp av snorer og lodd, som han så snudde opp ned for å finne den optimale formen som bare skulle ta opp trykk-krefter. Takene over Casa Milà og Casa Batlló bæres av tettstilte buer som følger slike kjedelinjer. I kirken Sagrada Familia følger de hvelvbærende søylene skråstilte kurver som fortsetter videre i hvelvribbene og tilsammen danner kjedelinjer. Søylene og ribbene er til dels formet som strå eller plantestilker, og som i naturen forgrener de seg ofte.

Gaudí ville helst stå for alle detaljer i sine egne byggverk, helt ned til dekorative detaljer, sanitærutstyr og møbler. Han fikk derfor et begrenset antall klienter, men manglet ikke oppdrag, siden flere av dem var meget velstående og ville ha ham til å tegne flere byggverk for seg. Han var hele livet en dypt religiøs mann, som henga seg til asketisk livsførsel. Den siste perioden av livet viet han seg helt til byggingen av kirken Sagrada Familia, som ennå var langt fra halvferdig da han døde.
Arkitektur som uttrykksmiddel - casa.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - casabatllo.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - CasaMila.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - gaudi.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - gaudi3.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - Gaudi1.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - gaudicasabatllo.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - GaudiHouse.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - IglesiaSagradaFamilia.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - LaPedrera.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - LaSagradaFamiliaCathedral.jpeg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - SagradaFamilia.jpeg - incognito
Signatur
   #56
 7,685     Bærum     0
Gaudi sliter jeg litt med. Det blir liksom for mye av alt. Ser litt ut som det kommer fra en eventyrbok. Det er fasinerende, men ikke pent. Jeg er nok mer svak for rene linjer. Forøvrig er det morsomt å se alle stilretningene. Fint å ha en tråd der man kan være uenige uten å være uvenner. ;D
  (trådstarter)
   #57
 4,148     Oslo Vest     0
Fascinerende at det finnes slike hus, og de er en attraksjon, men jeg er heller ingen tilhenger av denne stilen
Signatur

   #59
 2,018     Strømmen     0
Barcelona er mer i mitt hjerte, Park Güell som også er utformet av Gaudi,
en fryd for øyet.... var på Wikipedia for å finne et representativt bilde,
klarte ikke.. det er så mye.. google selv.. og nyyyt..
 
Signatur
MBT
   #60
 145     Rogaland     0

Jeg synes også Gaudi er veldig fascinerende. Spesielt synes jeg hans formspråk kan brukes mer i interiør i modernistiske hjem, samt i mindre detaljer i uterommet. For byggekostruksjoner er jeg vel enig i at det kan bli for mye for norske hjem ihvertfall. Men, det betyr ikke at man ikke nyter å se Gaudi i fri utfoldelse i Barcelona, for det gjør jeg så til de grader  Smile