#83
 445     Drøbak     0

Isolert sett liker jeg det egget, men jeg syns det ikke i det hele tatt passer inn i omgivelsene. Jeg forstår at man ikke kan bygge ut i samme stil når man bygger på noe veldig gammelt, men syns man i det minste bør ta hensyn til generell formgivning og materialvalg. Hvor man igjen ikke trenger å bruke eksakt samme materialer, men helst noe som matcher.


Her er jeg tils dels uenig. Jeg er for så vidt enig at man bør prøve å bygge slik at noe nytt glir inn i det eksisterende miljøet, men det vil noen ganger være svært vanskelig. Jeg tror at egget er et godt eksempel. Man ville aldri klart å få noe som passer helt til det gamle. Det ville endt opp å være enten kjedelig eller enslags dårlig kopi. I slike tilfeller synes jeg at det er best å bryte helt med det gamle og lage noe nytt, spennende og utfordrende...
  (trådstarter)
   #84
 4,148     Oslo Vest     0
Det mest vanlige er nok å tegne og bygge noe som er tilpasset omgivelsene. Vi opplever også at reguleringsplanene oftere og oftere krever dette.

På den annen side vil vi jo ikke kunne utvikle nye stilarter om det ikke gis mulighet til å gå utenfor A4.

Når det gjelder det omtalte "egget" så synes jeg det er dristig prosjekt. Noe helt moderne og spesielt, kloss opp mot noe tradisjonelt.

Min første tanke var også at egget isolert sett er et flott bygg og design, men at det ikke passer sammen med det andre bygget.

Etter å ha sett på det flere ganger venner mn seg til det, men jeg tror faktisk at om jeg hadde hatt rollen med å avgjøre ville jeg i akkurat dette tilfellet valgt noe som ville ha vært litt mindre utradisjonelt.

Jeg er dog veldig glad i kontraster, og ser ikke bort i fra at jeg vil like det mer og mer, ettersom tiden går.
Signatur
  (trådstarter)
   #85
 4,148     Oslo Vest     0
Vi holder i disse dager på å bygge et hus tegnet av Todd Saunders, og jeg synes han har tegnet et veldig flott utsiktspunkt i Aulrand, Aurland lookout.

Det er hypermoderne i et "gammelt miljø"
Arkitektur som uttrykksmiddel - aurland1.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - aurland2.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - aurland3.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - aurland6.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - aurland7.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - aurland10.jpg - incognito
Signatur
   #86
 5,336     Tromsø     0
Aurland lookout, ja, der utrykker arkitekturen noe som gir oss med høydeskrekk løs mage lenge før vi ser glassplata som er "rekkverk" mot stupet. Grand Canyon Skywalk er et ennå verre tilfelle av gærning-arkitektur:  ::)  :o

Signatur
   #87
 611     Øvre Eiker     0
Det er jo fullt mulig å ha kontraster og forskjellige stilarter selv om ting skal passe sammen. Selvfølgelig kan det bli en veldig subjektiv vurdering av hvilke kontrastelementer som passer inn og gjør et område mer spennende,  og hvilke som bare skaper disharmoni og ødelegger et område.

  (trådstarter)
   #88
 4,148     Oslo Vest     0
Germania er en av de verste eksemplene på arkitektur som uttrykksmiddel.

Welthauptstadt Germania («Verdenshovedstad Germania») var Adolf Hitlers visjon for en total ombygging av Berlin til hovedstad i det nasjonalsosialistiske verdensriket. Albert Speer, Det tredje rikets «første arkitekt» og en av Hitlers nærmeste medarbeidere, sto for det meste av utformingen av planene for byen.

Germania skulle bli mer monumental enn noen annen by i historien, for å vise verden Hitlers makt og det tyske folkets overlegenhet. Berlin skulle omstruktureres langs en 50 km lang øst-vest akse; en utvidelse av den allerede eksisterende Unter den Linden og nåværende Strasse des 17. Juni, og en ny, 40 km lang nord-sør akse, som ifølge Speer skulle fungere mer som en rituell passasje enn en funksjonell trafikkåre. På begge sider av den 120 meter brede avenyen skulle det reises ufattelige og overdådige praktbygg som skulle overgå Roma, det nye Berlins eneste rival i verden, slik Hitler selv uttrykte det. De mest iøynefallende byggene ville bli en 117 meter høy og 170 meter bred triumfbue, stor nok til at hele Triumfbuen på Champs-Élysées i Paris ville få plass inne i den, og selve kronen på verket: Grosse Halle, eller Volkshalle («Folkets Hall»), en 250 meter vid og 320 meter høy dom, 16 ganger større enn Peterskirken, med plass til 180 000 mennesker.

Bare et fåtall av byggeprosjektene var påbegynt før utbruddet av andre verdenskrig. En håndfull bygninger i tilknytning til nord-sør aksen var ferdigstilt, som Hitlers nye Rikskanselli og Turismens Hus (begge ødelagt under krigen), og i tillegg Berlins Olympiastadion og Tempelhof lufthavn. Speer ble rustningsminister i 1942, og alle videre planer måtte legges på is til fordel for det tyske krigsmaskineriet.

Nasjonalsosialistene var opptatt av å rive ned det «gamle» Berlin, som var kjent som en multikulturell by og venstrebastion. Hitler mente at den fiendtlige bombingen av byen bare var en fordel som muliggjorde nasjonalsosialistenes ønske om å utslette den gamle byen fullstendig og bygge opp noe helt nytt.
Arkitektur som uttrykksmiddel - germania.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - olymp.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - olympih.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - tempelhof.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - temp1.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - zeppelinfeld.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - zeppelinfeldiv9.jpg - incognito
Arkitektur som uttrykksmiddel - ReichsparteitagsgelaendeZeppelinfeldTribuene.jpg - incognito
Signatur
Ebe
   #90
 4,452     Vestlandet     0
En fin bildekarusell om nye hovedkontoret til Statoil også, mange bilder fra innsiden også. Skulle gjerne hatt det slikt på kontoret, istedet for brakkene jeg jobber på Smile

Dessverre litt dårlig kvalitet på bildene.
http://www.bygg.no/2012/11/96485.0
Signatur