Kjøkkenøya er tegnet på et eget lager/layer (kalt kjøkkenøy) som igjen er gjort til en gruppe/group Tilbehørene oppå selve kjøkken øya er også på et eget lager/layer (kalt tilbehør) og gjort om til hver sine grupper/groups. For og utvide kjøkkenøya er det en av to enkle måter jeg ville brukt: 1) Trippel klikk på kjøkkenøya/gruppen (mens jeg står i riktig lager/layer - kjøkkenøy) bruk så Puch/pull verktøyet på sidene du ønsker forandringen - angi ønsket utvidelses/endrings lengder i mm - Enter. 2) Klikk en gang på øya bruk så skalerings/Scale verktøyet.
Så en slik forandring er gjort på et blunk under forutsettnig at man har startet riktig fra begynnelsen av under opprettelsen av tegningen.
Sketchup ''limer'' strekene sammen så det er viktig å lage en tegningsstruktur fra begynnelsen! 1) Opprett egene lager/layers på feks. yttervegger, dører, vinduer, innervegger, møbler osv. 2) Lag grupper/group evt. component av det du tegner på riktig lager/layers. 3) Hold tungen rett i munnen .... IKKE bland tingene sammen !
Nøkkelen til suksess med Sketchup er og sette seg godt inn i følgende: Layers - Group/Component - Outliner
Du nevner ''komponenter''/component di er forskjellige fra grupper/group på en slik måte at om du lager et komponent/component og kopierer det x antall ganger og du da senere gjør en forandring på hvilken som helst av dem, vil forandringen skje på alle du har kopiert, i motsetning til en gruppe/group hvor forandringen bare skjer med den du forandrer.
Da det gjelder Inventor bruker jeg det sjeldent, da bygg er det som interesser meg og da går det i Revit -Autocad samt selvfølgelig myyyyye Sketchup!
Architect Nick Sonder har 7 videoer på Youtube som viser hvordan han bruker Sketchup. (han bruker bare Sketchup til sine arbeider)
1) Trippel klikk på kjøkkenøya/gruppen (mens jeg står i riktig lager/layer - kjøkkenøy) bruk så Puch/pull verktøyet på sidene du ønsker forandringen - angi ønsket utvidelses/endrings lengder i mm - Enter. 2) Klikk en gang på øya bruk så skalerings/Scale verktøyet.
Hvis det er lengden på øya man utvider, oppnår du ikke med begge de nevnte metodene at sideveggen på øya blir ekstremt tykk?
Hehe..du har helt riktig Dumt av meg og ikke være helt presis, beklager. :-[ Ved måte: 1) må man selvfølgelig skyve sideveggen/vangen innvendig etter tilsvarende mm man drar den ut. 2) ''red scale about opposite point'' drar man i den ene siden blir begge sideveggene/vangene noe tykkere, hvor mye, er avhengig av hvor mye du drar i den evt. angitt lengde du ønsker. så det spørs hvor nøyaktig man vil være. metode 1 er den som er nøyaktig. Bruker du metode 2 kan du bare bruke metode 1 til og justere inner sidevegger/vangene innvendig til det du ønsker dem skal være.
Bruker du metode 1 er du avhengig av å gjøre det samme med alle flater. Altså om flaten er delt opp av andre linjer må du huske å gjøre det samme med alle hver enkelt flate. I mer komplekse tegninger kan det være et stort prosjekt.
Bruker du metode 2 forskyves alle flater. Plutselig er det ikke et eneste mål i strekkretningen som er som det var.
Dette er etter min mening den aller største svakheten med sketchup. (Med mindre det finnes en løsning jeg ikke har oppdaget.)
Vel, ditt spørsmål var konkret om utvidelse av kjøkkenøya, og ved bruk av metode 1 samt at øya er en group evt. component er det som jeg beskrev at det er 2 flater man må skyve/trekke på, enkelt og det er 100% nøyaktig i mm. Vedr. komplekse store bygge prosjekter som jeg også bruker Sketchup til noen ganger, finner jeg det overhode ikke som noe problem, men man må kunne programmet/verktøyene/tiljengelige plugins.
Metode 2 er rask og bruke når man sitter og ''sketsjer'' alle verktøy til sitt bruk... med sine fordeler og bakdeler....
Da det gjelder Sketchup og svakheter er jeg helt enig at du nok kan finne en hel masse, men for meg veier de ikke på langt nær opp alle fordeler.
For meg når jeg startet og lære meg Sketchup og hadde Revit og AutoCad i hodet, hadde jeg mine mest trangsynte briller på...hehe, det forandret seg ganske fort etter som mulighetenes verden med dette programmet åpnet seg.
Om du ikke vet det, så er det ca. 1000-1500 plugins/ ekstraverktøy til Sketchup som kan lastes ned/innstalleres i Sketchup, noen må man betale for men de fleste er gratis. Mange av disse kan forenkle arbeidet betraktelig.
Her er noen linker til plugins, det finnes mange flere....
På denne siden vil du i tillegg se hva andre bruker Sketchup til. Se under fanen: SPOTLIGHT - sketchupartist/3D modlers/3D artists http://www.sketchupartists.org/
Har brukt sketchup en del før men lurer på om noen har tips til hvordan en kan designe f.eks en garasje med tanke på å se alle deler som skal bestilles. Altså mer teknisk enn designmessig. Jeg vet jo hvordan garasjen min skal se ut, det jeg trenger derimot er å vite hvordan den skal bygges opp og da tenker jeg ikke på "bruke en sag og spiker" men mere konseptuelt teknisk hvordan du bygger et bygg. Hvor starter du.. Jeg antar jo at man starter med en grunnmur men hvordan planlegger og setter man opp en grunnmur og hva består en grunnmur av?
Jeg vet det finnes en sketchup plugin som brukes av møbeldesignere for å kunne liste opp alle deler et møbel er laget av. Altså et møbel består typisk av plater..og da listes alle plater opp og man kan bare bestille dette og gå i gang med arbeidet.
Hadde også vært kjekt å kunne designe garasjen i sketchup ned til detaljer som hver eneste spiker, i det minste hver eneste 2t4m. Rett og slett bygge garasjen digitalt på samme måte som i virkeligheten bortsett fra at du ikke slår med en ekte hammer og ikke sager med en ekte sag hehe. :)
Er det noen som har forsøkt å gjøre det så detaljert? Sette opp reisverket i sketchup og utfra dette vite hvor mange meter av x plank som skal bestilles osv ?
Er det noen som har forsøkt å gjøre det så detaljert? Sette opp reisverket i sketchup og utfra dette vite hvor mange meter av x plank som skal bestilles osv ?
Jeg gjør det for en terrasse vi skal sette opp i sommer. Lager all delene som komponenter i riktig størrelse. Så har jeg brukt modellen som grunnlag for handleliste. Det fungerer fint det. Legger ved to bilder av modellen sett fra undersiden.
Sketchup er sikkert flott, men jeg holder på å bli gal av å prøve å tegne huset vårt i Sketchup. Har tegnet mye i Inventor og SolidWorks, type produktdesign, før, og sliter meg halvt ihjel med å forstå hvordan SketchUp håndterer skisser/linjer. Rett og slett direkte flaut at jeg har så dårlig kontroll på det.
Kan gå greit en stund, men typisk når jeg skal legge gulv/tak/ny etasje på en planløsning, så går det åt skogen. Har prøvd med group og layers, men strekene følger med og gulv og vegger ender opp med å kun bli en enkelt surface, og deretter er alt bare kaos.
Kan gå greit en stund, men typisk når jeg skal legge gulv/tak/ny etasje på en planløsning, så går det åt skogen. Har prøvd med group og layers, men strekene følger med og gulv og vegger ender opp med å kun bli en enkelt surface, og deretter er alt bare kaos. :(
HAHA. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen. Og som deg, var min bakgrunn Inventor. Trikset er å gjøre nøyaktig som du ville gjort i inventor - lage hver eneste bygningsdel som en part - eller component som det heter i sketchup. Eller, hvis du kan klare deg uten walktrough-funksjonen, lag alt i Inventor. (Waltrough funksjonen er virkelig bra i sketchup. Den fatter til og med at du vandrer opp og ned trapper!) Inventortilnærmingen medfører riktignok en stor mengde parts, med en overveldende mengde edges som fikk min 2005-pc med inventor 9 (tror jeg det var jeg brukte den gang jeg tegnet hus i inventor) til å gruble i flere minutter hver gang noe skulle merkes.
Men i sketchup - bare glem å endre størrelsen på noe. Absolutt alt blir kaos om du endrer på noe annet enn den sist plasserte componenten. Mens vi i Inventor er vant til å kunne endre et mål på mål-arket vårt i excel og oppleve at hele prosjektet oppdaterer seg rett i forhold til målarket.
Tilbehørene oppå selve kjøkken øya er også på et eget lager/layer (kalt tilbehør) og gjort om til hver sine grupper/groups.
For og utvide kjøkkenøya er det en av to enkle måter jeg ville brukt:
1) Trippel klikk på kjøkkenøya/gruppen (mens jeg står i riktig lager/layer - kjøkkenøy) bruk så Puch/pull verktøyet på sidene du ønsker forandringen - angi ønsket utvidelses/endrings lengder i mm - Enter.
2) Klikk en gang på øya bruk så skalerings/Scale verktøyet.
Så en slik forandring er gjort på et blunk under forutsettnig at man har startet riktig fra begynnelsen av under opprettelsen av tegningen.
Sketchup ''limer'' strekene sammen så det er viktig å lage en tegningsstruktur fra begynnelsen!
1) Opprett egene lager/layers på feks. yttervegger, dører, vinduer, innervegger, møbler osv.
2) Lag grupper/group evt. component av det du tegner på riktig lager/layers.
3) Hold tungen rett i munnen .... IKKE bland tingene sammen !
Nøkkelen til suksess med Sketchup er og sette seg godt inn i følgende:
Layers - Group/Component - Outliner
Du nevner ''komponenter''/component di er forskjellige fra grupper/group på en slik måte at om du lager et komponent/component og kopierer det x antall ganger og du da senere gjør en forandring på hvilken som helst av dem, vil forandringen skje på alle du har kopiert, i motsetning til en gruppe/group hvor forandringen bare skjer med den du forandrer.
Da det gjelder Inventor bruker jeg det sjeldent, da bygg er det som interesser meg og da går det i Revit -Autocad samt selvfølgelig myyyyye Sketchup!
Architect Nick Sonder har 7 videoer på Youtube som viser hvordan han bruker Sketchup.
(han bruker bare Sketchup til sine arbeider)
http://www.youtube.com/watch?v=JnHrdUCenzs
http://www.nicksonder.com/
Mvh.
Kurt ;)
Hvis det er lengden på øya man utvider, oppnår du ikke med begge de nevnte metodene at sideveggen på øya blir ekstremt tykk?
Dumt av meg og ikke være helt presis, beklager. :-[
Ved måte:
1) må man selvfølgelig skyve sideveggen/vangen innvendig etter tilsvarende mm man drar den ut.
2) ''red scale about opposite point'' drar man i den ene siden blir begge sideveggene/vangene noe tykkere,
hvor mye, er avhengig av hvor mye du drar i den evt. angitt lengde du ønsker.
så det spørs hvor nøyaktig man vil være. metode 1 er den som er nøyaktig.
Bruker du metode 2 kan du bare bruke metode 1 til og justere inner sidevegger/vangene innvendig til det du ønsker dem skal være.
Bruker du metode 2 forskyves alle flater. Plutselig er det ikke et eneste mål i strekkretningen som er som det var.
Dette er etter min mening den aller største svakheten med sketchup. (Med mindre det finnes en løsning jeg ikke har oppdaget.)
Vedr. komplekse store bygge prosjekter som jeg også bruker Sketchup til noen ganger, finner jeg det overhode ikke som noe problem, men man må kunne programmet/verktøyene/tiljengelige plugins.
Bruker da også noen ganger denne lille plugin's til og gjøre forandringer på et bestemt objekt.
Su Podium - EditInPlace
http://www.youtube.com/watch?v=8a49PQ0cS9E
Metode 2 er rask og bruke når man sitter og ''sketsjer'' alle verktøy til sitt bruk... med sine fordeler og bakdeler....
Da det gjelder Sketchup og svakheter er jeg helt enig at du nok kan finne en hel masse, men for meg veier de ikke på langt nær opp alle fordeler.
For meg når jeg startet og lære meg Sketchup og hadde Revit og AutoCad i hodet, hadde jeg mine mest trangsynte briller på...hehe, det forandret seg ganske fort etter som mulighetenes verden med dette programmet åpnet seg.
Om du ikke vet det, så er det ca. 1000-1500 plugins/ ekstraverktøy til Sketchup som kan lastes ned/innstalleres i Sketchup, noen må man betale for men de fleste er gratis. Mange av disse kan forenkle arbeidet betraktelig.
Her er noen linker til plugins, det finnes mange flere....
http://sketchucation.com/forums/viewtopic.php?p=250026
http://rhin.crai.archi.fr/rld/plugins_list_az.php
http://www.smustard.com/
På denne siden vil du i tillegg se hva andre bruker Sketchup til.
Se under fanen: SPOTLIGHT - sketchupartist/3D modlers/3D artists
http://www.sketchupartists.org/
Jeg vet det finnes en sketchup plugin som brukes av møbeldesignere for å kunne liste opp alle deler et møbel er laget av. Altså et møbel består typisk av plater..og da listes alle plater opp og man kan bare bestille dette og gå i gang med arbeidet.
Hadde også vært kjekt å kunne designe garasjen i sketchup ned til detaljer som hver eneste spiker, i det minste hver eneste 2t4m. Rett og slett bygge garasjen digitalt på samme måte som i virkeligheten bortsett fra at du ikke slår med en ekte hammer og ikke sager med en ekte sag hehe. :)
Er det noen som har forsøkt å gjøre det så detaljert? Sette opp reisverket i sketchup og utfra dette vite hvor mange meter av x plank som skal bestilles osv ?
Jeg gjør det for en terrasse vi skal sette opp i sommer. Lager all delene som komponenter i riktig størrelse. Så har jeg brukt modellen som grunnlag for handleliste. Det fungerer fint det. Legger ved to bilder av modellen sett fra undersiden.
Kan gå greit en stund, men typisk når jeg skal legge gulv/tak/ny etasje på en planløsning, så går det åt skogen. Har prøvd med group og layers, men strekene følger med og gulv og vegger ender opp med å kun bli en enkelt surface, og deretter er alt bare kaos.
HAHA. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen. Og som deg, var min bakgrunn Inventor.
Trikset er å gjøre nøyaktig som du ville gjort i inventor - lage hver eneste bygningsdel som en part - eller component som det heter i sketchup.
Eller, hvis du kan klare deg uten walktrough-funksjonen, lag alt i Inventor. (Waltrough funksjonen er virkelig bra i sketchup. Den fatter til og med at du vandrer opp og ned trapper!)
Inventortilnærmingen medfører riktignok en stor mengde parts, med en overveldende mengde edges som fikk min 2005-pc med inventor 9 (tror jeg det var jeg brukte den gang jeg tegnet hus i inventor) til å gruble i flere minutter hver gang noe skulle merkes.
Men i sketchup - bare glem å endre størrelsen på noe. Absolutt alt blir kaos om du endrer på noe annet enn den sist plasserte componenten. Mens vi i Inventor er vant til å kunne endre et mål på mål-arket vårt i excel og oppleve at hele prosjektet oppdaterer seg rett i forhold til målarket.