WinTOPO ser ut til å være et vektoriseringsprogram. Det kan ta inn et pixel-basert bilde og ut i fra kjeder av sammenhengende piksler prøve å rekonstruere de originale linjene eller kurvene. Et slikt program kan funke greit i enkle tilfeller, men det må forventes å slite med å se forskjellen mellom høydekurver, kraftlinjer, veier og lignende. Regn med litt manuelt etterarbeid i mange tilfeller. wintopo.com
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
Slik fikk jeg det til (PS! IKKE SÅ KOMPLISERT SOM 19 PUNKTER GIR INNTRYKK AV! JEG HAR BARE FORKLART VELDIG NØYE):
1. Gikk inn på Asker kommunes nettside og hentet opp det avanserte kartet. 2. Zoomet inn på det aktuelle området og brukte linjalen/målefunksjonen til å måle bredden på utvalget jeg så. I mitt tilfelle 125.6 meter, som jeg noterte ned. 3. Filtrerte bort alt annet enn høydekoter i kartet og tok et skjermbilde (ALT+PrintScr). 4. Åpnet paint i windows limte inn skjermbildet (CTRL+V). 5. Markerte ut det området i bildet mitt som viser kart og klippet det ut (CTRL+X). 6. Åpnet et nytt vindu i paint og limte inn bildet igjen (CTRL+V). Da har jeg et bilde med kun høydekoter. 7. Tok en runde i paint og visket ut småting jeg ikke hadde interesse av (hang igjen små streker fra garasjer, hus o.l.) og fikset streker som hadde brudd i seg osv. 8. Lagret bildet som hoydekoter.jpg 9. Åpnet WINTOPO og importerte bildet dit. 10. Valgte "One Touch Vectorisation i menyen "Vector". 11. Save Vector as.... (viktig å velge save Vector og ikke save image). Du får nå lagret det som .dxf som er et format Sketchup forstår. 12. Importer hoydekoter.dxf i Sketchup. 13. Tok en ny kjapp runde og fikset små brudd i høydekotene. Det ble 15-20 små brudd i bildet, men det tok bare et par minutter å fikse. 14. Kjørte CTRL+A for å markere alt og gruperte det. 15. Brukte "Tape measure tool" på objektet for å endre bredden til den jeg målte i punkt 2. Du får da et spørsmål om du vil krympe hele objektet til å passe den bredden, og her svarer vi såklart ja. 16. Høyreklikket på objektet og oppløste gruppen (Explode). 17. Siden vi bare har gratisversjonen av WINTOPO fikk vi ikke lagt inn høyder der, så det må gjøres manuelt i Sketchup.
-Tripleklikk på en av høydekotene dine (jeg begynte med den helt til høyre, men finn en systematisk måte å gå fram som passer ditt bilde). Hele høydekoten skal nå bli blå. -Velg "MOVE" og klikk ett enkelt klikk et eller annet sted på linjen. -Før du rører mer på musen holder du inn "PIL OPP" på tastaturet. Da låser du bevegelsene til den blå aksen som går oppover. -Nå kan du skyve musen opp/ned og høyden på koten vil justeres. Høyden vises i en infoboks helt nede til høyre. -Det enkleste er å nå bare begynne å skrive inn høyden. Når du begynner å taste inn tall vil du automatisk taste direkte inn i boksen nede til høyre. Skriv inn f.eks 10,0m og den justeres opp til 10 meters høyde. -Gjør dette med alle høydekotene dine.
18. Når alle høydekotene er plassert i riktig høyde velger vi "From Contours (Create a Sandbox from contours). 19. VOILA! Du har nå en 3D modell av terrenget.
Mulig noen punkter ikke er 100% presise da jeg bare skriver løst fra minnet, men det her funket veldig bra når jeg gjorde det hjemme igår kveld.
Nå som jeg har blitt litt bedre på Sketchup, så finnes det nok enklere måter å gjøre dette på. Skulle jeg gjort det idag ville jeg tatt et screenshot av et kart med høydekoter, og målt en eller annen bredde i bildet som referanse. Så ville jeg importert bildet inn i Sketchup og skalert hele bildet til korrekt størrelse med "Scale"-tool. Etter dette er gjort:
Select all Explode Select all Make Group Lock
Så ville jeg tatt fritegneverktøyet og bare dratt opp en og en høydekote. Etter det fortsetter man med step 17 over. Kan selvfølgelig fortsatt bruke guiden over, men hvis man ikke har fryktelig mange høydekoter tror jeg den siste metoden er kjappere.
1. Gikk inn på Asker kommunes nettside og hentet opp det avanserte kartet.
2. Zoomet inn på det aktuelle området og brukte linjalen/målefunksjonen til å måle bredden på utvalget jeg så. I mitt tilfelle 125.6 meter, som jeg noterte ned.
3. Filtrerte bort alt annet enn høydekoter i kartet og tok et skjermbilde (ALT+PrintScr).
4. Åpnet paint i windows limte inn skjermbildet (CTRL+V).
5. Markerte ut det området i bildet mitt som viser kart og klippet det ut (CTRL+X).
6. Åpnet et nytt vindu i paint og limte inn bildet igjen (CTRL+V). Da har jeg et bilde med kun høydekoter.
7. Tok en runde i paint og visket ut småting jeg ikke hadde interesse av (hang igjen små streker fra garasjer, hus o.l.) og fikset streker som hadde brudd i seg osv.
8. Lagret bildet som hoydekoter.jpg
9. Åpnet WINTOPO og importerte bildet dit.
10. Valgte "One Touch Vectorisation i menyen "Vector".
11. Save Vector as.... (viktig å velge save Vector og ikke save image). Du får nå lagret det som .dxf som er et format Sketchup forstår.
12. Importer hoydekoter.dxf i Sketchup.
13. Tok en ny kjapp runde og fikset små brudd i høydekotene. Det ble 15-20 små brudd i bildet, men det tok bare et par minutter å fikse.
14. Kjørte CTRL+A for å markere alt og gruperte det.
15. Brukte "Tape measure tool" på objektet for å endre bredden til den jeg målte i punkt 2. Du får da et spørsmål om du vil krympe hele objektet til å passe den bredden, og her svarer vi såklart ja.
16. Høyreklikket på objektet og oppløste gruppen (Explode).
17. Siden vi bare har gratisversjonen av WINTOPO fikk vi ikke lagt inn høyder der, så det må gjøres manuelt i Sketchup.
-Tripleklikk på en av høydekotene dine (jeg begynte med den helt til høyre, men finn en systematisk måte å gå fram som passer ditt bilde). Hele høydekoten skal nå bli blå.
-Velg "MOVE" og klikk ett enkelt klikk et eller annet sted på linjen.
-Før du rører mer på musen holder du inn "PIL OPP" på tastaturet. Da låser du bevegelsene til den blå aksen som går oppover.
-Nå kan du skyve musen opp/ned og høyden på koten vil justeres. Høyden vises i en infoboks helt nede til høyre.
-Det enkleste er å nå bare begynne å skrive inn høyden. Når du begynner å taste inn tall vil du automatisk taste direkte inn i boksen nede til høyre. Skriv inn f.eks 10,0m og den justeres opp til 10 meters høyde.
-Gjør dette med alle høydekotene dine.
18. Når alle høydekotene er plassert i riktig høyde velger vi "From Contours (Create a Sandbox from contours).
19. VOILA! Du har nå en 3D modell av terrenget.
Mulig noen punkter ikke er 100% presise da jeg bare skriver løst fra minnet, men det her funket veldig bra når jeg gjorde det hjemme igår kveld.
Men før det, et enkelt oppfølgingsspørsmål. Finnes det noe enklere måte å finne ut høyden på et hus ut fra kommunens grunnkart ?
evt er det noen som kan hjelpe meg med formatering?
Select all
Explode
Select all
Make Group
Lock
Så ville jeg tatt fritegneverktøyet og bare dratt opp en og en høydekote. Etter det fortsetter man med step 17 over. Kan selvfølgelig fortsatt bruke guiden over, men hvis man ikke har fryktelig mange høydekoter tror jeg den siste metoden er kjappere.