28,248
54
0
Makita BL1840 (4ah)
51
Akershus
0
Ser at Makita har kommet med nye 18V Li-ion batterier. De gamle har jeg ikke vært helt fornøyd med holdbarheten på (kjapt ødelagte celler/chip som nekter å akseptere lading). De er kanskje for nye til at noen har fått noe erfaringer ennå?
http://www.youtube.com/watch?v=QeiOB-7bCMY
http://www.youtube.com/watch?v=QeiOB-7bCMY
Jeg bruker engelsk som arbeidsspråk, mao ganske dreven føler jeg selv, men første gangen jeg så den der måtte jeg innrømme at jeg ikke skjønte et kvidder.
Fin var`a å. Hva var reklamen for mon tro ? ;D
Hun er Skotsk.
Er i Skottland en gang i blant for å se fotball, sliter med å forstå hva folk i sørvest Skottland sier.
Distriksansvarlig - ITW Construction Products AS
Vi har nettopp fått inn et par 4Ah "sample" batterier, og kan bekrefte at de veier akkurat det samme som 3Ah batteriene. Vi vil få inn "løse" 4Ah batterier i løpet av vinteren, maskiner med 4Ah kommer også i løpet av vinteren.
Carl Henrik
Produktsjef Makita Norge
Jeg har 12 ulike 18V verktøy fra Deres sortiment, og er svært tilfreds med kvaliteten på selve verktøyene! Men: Allerede har jeg byttet ut 4 av 4 18V 3Ah batterier. På garanati - god oppfølging! Men... De "nye" batteriene begynner nå å oppføre seg rart under lading igjen; blant annet ved at laderen hopper over 80% indikasjon. Og dette er knappe 8 måneder siden forrige bytterunde! Kapasiteten oppleves dessuten som ujevn mellom batteripakkene...
Den ekle følelsen av at dette aldri kommer til å fungere 100% kommer snikende; er det planer om å bytte ut de problematiske 3Ah batteriene som kommer i retur på garanti, eller ligger problemet i selve verktøyene som ikke innehar "den tredje polen?" -Makita battery protective technology?
Jeg lader vanligvis batteriene "etter endt skift", samt kjører de sjelden helt tomme. Radioen er imidlertid den verste batterdödaren! Jeg lever ikke av å bruke verktøyet mitt, så her snakker vi hobbybruk - renovering av hus. Jeg synes uansett at dette ikke burde være et tema; både PC, mobil og digitalkamera har fungert i åresvis uten å ofre batteriene særskilt ettertanke.
Hva skal til for å beholde mine Li-Ion utover garantiperioden? Er det den korte oppladningestiden som er en del av årsaken? (Alle andre produkter jeg har med Li-Ion bruker svært mye lengre tid på ladeforløpet enn 22 minutter...)
Problemer med våre batterier skyldes i hovedsak maskiner uten denne 3. polen.
Disse maskinene har en stjerne preget på kontakten, ved polene. Batteriet må også ha en slik preget stjerne. Når både maskin og batteri har dette så stopper maskinen før batteriet går helt tomt. Dvs: har du en eldre maskin uten dette systemet så må du være forsiktig med å tømme batteriet helt, begynner det å gå sakte er det bare å lade. Det er ikke noe problem å lade batteriet før det er helt tomt, det er eldre (eks. NiMh) batterier som ikke tåler slik lading.
Skal du ha batteriet til å leve lengre er det egentlig sunn fornuft som gjelder.
Jo flinkere man er til å holde det unna støv, fukt, kulde, varme, fall, vann samt forsiktig bruk (lav varmeutvikling) jo lengre vil batteriet leve.
Men, hvis du vil vite litt mer så kan du lese litt her (finnes masse info på nettet):
http://batteryuniversity.com/learn/
Uansett, har du problem med maskin eller batteri så send det inn. Service har høy prioritet!
Carl Henrik
Produktsjef Makita Norge
Jeg tror nok, til tross sunn fornuft, at også de nye batteriene jeg har fått utlevert vil ha problemer med å leve opp til garantitiden. 2 år? Hvordan merker man f.eks. At batteriet som står i radioen begynner å bli klar for lading? Som sagt, det er jo denne som er verstingen!
Det blir kanskje litt sært å fortelle kunden at proffverktøyet til Makita får redusert levetid/ytelse som følge av støv og varmeutvikling? Dette er jo to uungåelige faktorer! Man stopper jo ikke midt i arbeidet for å kjøle ned batteripakken? Det bør den kunne passe på sjøl! Og støv er jo umulig å unngå - det er jo nettopp verktøyet deres som produserer mesteparten av støvet ved bruk!? Å unngå vann og fuktighet tar jeg som en selvfølge...
Poenget mitt er: Her har man levert en pakke med verktøy, batteri og ladere - et system - som i praksis ikke viser seg å holde mål. Dette er jo ikke utstyr man kjøper på Biltema eller Europris - man betaler heller ingen lav pris, og produktene er markedsført som verktøy i "proff" segmentet? Bør det ikke da motstå "proff bruk" - batteriene inkludert?
Problemet er selve verktøyene, og ikke batteriene? LXT1000 pakken jeg begynte med består jo av en kombinasjon av gammelt og nytt?! Jeg har aldri opplevd tilsvarende problematikk med andre Li-ion baserte produkter; elektronikken i de fleste batteripakker beskytter jo battericellene for temp, overstrøm, overspenning og utladning?! Det er allerede gått 8 år siden jeg bygde om mine NiMh til et dSLR kamera om til Li-Ion, så det er jo ikke akkurat ny teknologi på markedet.
Er det da urimelig å forvente at jeg får byttet ut verktøyene mine med 3-polte versjoner med stjernemerke? Eller skal garantien på batteripakkene løpe kontinuerlig inn i evigheten? Må jeg rett og slett forvente at batteriene må byttes ut på årlig basis? Det ble nemlig dårlig kommunisert ved kjøp...
Hva er galt når man allerede etter 8 mnd med "amatørbruk" begynner å få mistanke om at batteriene ikke holder mål - ujevn kapasitet på batteripakkene og en lader som hopper over 80% på ladeindikator? Jeg forstår at dette ikke er lett å svare på - og at det nok kan skyldes faktorer som produsenten ikke har kontroll på. Jeg forstår også at det kan oppleves som urettferdig å bli møtt på en slik kritisk måte her på forumet, men jeg ønsker gjerne å komme til bunns i denne saken - og jeg tror ikke jeg er alene. Håper på forståelse for det. :)
Men hva gjør jeg egentlig galt? Som sagt - jeg går ikke inn for å kverke batteriene mine, og tar hensyn til oppladning så langt det er praktisk mulig! (En ladeindikator på batteripakken kunne kanskje i så måte ha vært et nyttig hjelpemiddel?) Har dere temperaturbeskyttelse på batteripakkene som stopper verktøyet ved skadelig høy temperatur? På youtube er det noen som påstår at dette ikke finnes - selv har jeg heller aldri opplevd det, men registrerer at laderen tar seg en nedkjølingspause dersom temperaturen blir for høy.
Tesla gir 8 år garanti på sine Li-ion batterier, bestående av samme standard 18650 celler som Makita? De har 7200 stk og dere har 5 i hver batteripakke? Skal vi bare si oss enige om at problemet er dårlig design? Nettet florerer av tråder på diverse forum, og konklusjonen er enkel: chippen i batteriene trekker strøm fra kun én av cellene. Dette kan føre til at denne får en spenning som blir så lav, at batteriet rapporterer om feil til laderen. Det er heller ingenbalansering mellom cellene ved lading; stemmer dette?
Se f.eks. denne tråden.
Jeg vil gjøre det klart at jeg ikke kommer til å inngå i spissformuleringer og diskusjoner som drar ut, det har jeg ikke tid til. Mitt mål med å være her er å gi kortfattet info til de som trenge det. Jeg håper på forståelse for at jeg ikke kan svare på alt.
Så til noen svar:
Jeg skrev ikke at vi skal "fortelle kunden at proffverktøyet til Makita får redusert levetid/ytelse som følge av støv og varmeutvikling"
Selvsagt tåler de støv, polene har ekstra beskyttelse i batteriet slik at de skal tåle støv bedre.
Det jeg svarte på var hvordan man kan forlenge levetiden på batteriet. Det er en vesentlig forskjell.
Det har da vært mange problemer med Li Ion og Li Po batterier rundt om i verden, det er noen som har eksplodert og tatt fyr til og med.
Du har helt rett, det er ikke alt som kan forklares enkelt, og absolutt ikke her på forumet.
Problemet ditt med at laderen hopper over 80% kan tyde på at det er laderen din det er noe galt med, ikke batteriet.
Maskiner og batterier med denne stjernen har også temperaturvern, den sitter i batteriet og ikke i maskinen.
Det å lade batteriet før det er helt tomt løser problemet du beskriver for de aller fleste. Dersom du gjør det, og fortsatt har problem så anbefaler jeg deg å kontakte forhandleren din. Beskriv problemet og de vil ta kontakt med vårt serviceverksted.
Carl Henrik
Produktsjef Makita Norge
Samtidig benytter jeg muligheten jeg har til å belyse ting jeg ikke er 100% fornøyd med! ;)
Kommer nok til å følge oppfordringen med å ta dette videre mot forhandler.
Jeg tviler på at det er et problem med laderen; begge laderne oppfører seg likt, men ikke hver gang. Det er muligens på tide at jeg noterer meg hvilket batteri som står i hvilken lader, og hvilket verktøy det stod i før det gikk til lading. Mulig det er en sammeneheng...
Men, er det noe som ikke fungerer så er det ikke lett med fjerndiagnostikk. Derfor vil det ofte være best å levere maskinen til service.
Carl Henrik
Produktsjef Makita Norge