#91
 4     Israel     0

I used the following components:
Capatitors: 22uf 400V; 390uF 400V
MOSFET: STF9NK90Z (with thermal compound)
Varistor: 60.0J, 230VAC
  ( http://www.epcos.com/inf/70/db/var_01/01590173.pdf )



Hello Adam, sorry to read this

It seems components you used are OK and you say it is working OK on idle.

I couldn't read the varistor spec, your link is not working. Please check that it is same in spec as 14D361K (VMax=360 Imax=6000),
http://www.datasheetarchive.com/pdf/Datasheet-019/DSA00330957.pdf
anyway, this probably not the problem.
Did you try to charge another battery?  or charge same battery on another charger?
It seems like your battery is defective, at least according to that charger.

And last question, are you sure your charger model is DC18RA-T and its PCB looks similar to the images in my page?
Please be aware that my mod is ONLY for this model as there are few designs in the market.
Sorry I can not be more helpful,
Avi

P.S. I guess you meant BL1815 for the battery model and not BA1815, am I right ?
Siste redigering: Sunday, June 27, 2010 5:05:48 AM av Avi4sale

   #92
 868     0
Er det vanskelig å bytte ut strømledningen på denne? Vurderer å kjøpe en fra england som har 230V, men den kommer vel med engelsk plugg, så må vel skifte ut den!
   #93
 4,110     Akershus (Follo)     0
Nei det er ikke vanskelig.
Ellers kommer jo endel utstyr med adaptere. Jeg har kastet ganske mange slike poser med adaptere som kom med laderer for laptopper o.l. Spør IT ansvarlig der du jobber om vedkommende har en slik i søppelbøtta for E-skrot.

Signatur
   #94
 12     Oslo     0
Jeg har bygd om en Milwaukee 48-59-1801-lader (18 V, li-ion-lader) fra 110 V til 230 V. Egentlig en ganske grei jobb. Man må bytte en kondensator og en varistor, som i Makita-laderene, men man slipper å bytte de store kondensatorene. I tillegg må det kuttes en bane på printkortet og en motstand må flyttes. Hvis noen er interessert i nøyaktig beskrivelse, si fra!
   #95
 3     Møre og Romsdal     0
Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Makita 452 fra statene og har forsøkt å bygge om ladderen som beskrevet i denne tråden.

Jeg kan i alle fall bekrefte at alle fire komponentene som er beskrevet, stor og liten kondensator, varistor og mosfet må byttes (på helt nye laddere).

Prøvde først å bytte bare den store kondensatoren. Da røk varistoren og sikringen.
Fjernet så varistoren og satte i ny sikring, da sa det poff og det kom tykk helsebringende røyk ut av ladderen Shocked, det var den lille kondensatoren som røyk.
Skiftet så den lille kondensatoren til en på 400V og nå virker ladderen, men mosfeten blir urovekkende varm så jeg er rimelig sikker på at den før eller siden ryker om jeg ikke bytter den.

Er det noen som har tips til hvor jeg kan finne en slik mosfet som stemmer med spesifikasjonene til 220V ladderen? Eventuelt hvor de kan kjøpes billig?
   #96
 4,110     Akershus (Follo)     0
Bytt den FET'en før den ryker!
Etterpå skal du være ganske oppegående på elektromikk for å fikse den. Vanligvis drar choppertransistoren med seg flere komponenter i dragsuget. Og bytter du en komponent og det er en annen som er gåen så ryker også den du byttet.  :-[

Signatur
   #97
 7,685     Bærum     0
Hvis man skal bygge om ladere bør man ha skjema over  både 110 V og 230 V lader så man vet hva som er forskjellig. Det virker som mange her opererer på lykke og fromme. Både lader og batteri kan ta skade og det medfører brannfare og for batteriets del også eksplosjonsfare. Man må ikke tro at alt som ikke er 230 V er ufarlig å tulle med.

   #98
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hvis du blar litt bakover i denne tråden så tror jeg du finner at jeg er veldig enig der.

Men det ser ut til at ladere er verktøysfreakens form for ekstremsport.  Wink
Signatur
   #99
 3     Møre og Romsdal     0
Ta det rolig gutter. Jeg bruker ikke ladderen siden jeg observerte at mosfeten ble veldig varm. Jeg har heller ikke tenkt å ta i bruk ladderen uten oppsyn før jeg vet at den virker som den skal.

Fant en passende mosfet hos elfa. https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=0&item=71-170-13
Husk å kjøpe med en varmeledende folie. https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=75-605-36#item=75-605-36;

Ifølge et svensk forum funker denne mosfeten bra. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/100188-makita-laddare-dc18ra-110v-till-230v-5.html


   #100
 4,110     Akershus (Follo)     0
Vdss ser ut til å kunne passere om du ligger litt lavt på nettspenning.
240V * SQRT(2) * 2 = 816V.
Men dette forutsetter jo at alt annet er i vater, så jeg hadde nok gått opp på Vdss.

RdsOn er lav, bra.

Men Ciss er høy, sjekk den mot den originale transistoren. Dette vil belaste den kretskomponenten som skal drive slutttransistoren.

Pass på at kondensatoren er en type som har lav ESR, tåler høy rippelspenning. Ellers er den en "tidsinstilt bombe".

Signatur