Jeg er igang med ombygging av en DC18RAS som har 2SK3528 transistoren orginalt. Denne har jeg byttet ut med en STF9NK90Z som anbefalt av flere. Spørsmålet mitt er følgende:
Den gamle transistoren (2SK3528) er mye større og dermed større overflate mot kjøleribben. Den nye STF9NK90Z er mindre, men passer fortsatt på kretskortet. Regner at dette har noe med pakkestørrelsen og gjøre. Det som bekymrer meg er spesifikasjonene, når jeg ser på power dissipation til den gamle transistoren er den hele 120W.
STF9NK90Z har bare 40W i power dissipation. Det jeg frykter er at dette blir for lite slik at STF9NK90Z brenner opp. Nå har jeg ikke testet laderen ennå da jeg ikke har noe batteri å teste med ennå.
Men håper noen som har litt mer grep om elektronikken kan svare på dette.
Når jeg pekte på hvor den kan kjøpes så var det et svar til bernieman som hadde sjekket at det er den som står i 240V laderen.
Å bygge om en slik lader er og blir en risikosport. Å (re)designe primærdelen av en spenningsforsyning er metervis med utregninger og dagevis med målinger. 40W tap i drivtransistoren på en slik er ialfall ikke grov overkill. Den lader tross alt et 3AT batteri på ca. 25 min. Da går ikke forsyningen på tomgang. Særlig når man vet den tar det pent på slutten av ladesyklusen.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Hjelp! Jeg har nettopp bygget om min 110V lader, og byttet blant annet den største kondensatoren til en 470uF/400V snap-in elekrolyttkondensator (dobbeltsjekket polaritet, denne er korrekt loddet), byttet varistor med S14K250 (250V drift, 320VMax, 4,5kA bruddstrøm), byttet sikring fra 8A til 6,3A samt at jeg flesket til med en ny MOSFET NTE2377 (900Vds, 8A) i og med at det har vært litt usikkerhet rundt holdbarheten til den medfølgende.
However, da jeg koblet til laderen etter mod'en, gikk både sikringa i laderen og sikringa i sikringsskapet (10A) umiddelbart, så jeg er litt rådvill.. Ingen lyd eller dramatikk, sikringa bare poppet.. Jeg brukte også termisk pasta bak MOSFETen, og benene er loddet på sine respektive korrekte posisjoner.
Jeg overdrev heller ikke bruken av loddetinn, men en av banene løsnet og ble delvis avrevet ved demontering av varistoren. Dette løste jeg ved å skrape vekk litt av sjiktet på banen og forlenge loddingen litt, så koblingen bør være grei. Er det polaritet å ta hensyn til på varistorer forresten?? :-[
Hvis alle loddinger er gode, og du er målt at det ikke er kortslutninger i nærheten av bane-skjøten din, og alle komponenter sitter som de skal, så hadde jeg prøvd å bytte tilbake til orginal mosfet først.
Takk for tips, men ville en såpass heftig transistor forårsaket en slik power surge? Jeg har dessverre ikke måleinstrumentet mitt for hånd for øyeblikket siden jeg nettopp har flyttet til Oslo med halvt flyttelass, men det kan jo være en kortslutning en plass som jeg ikke kan se, så det kan jo være årsaken..
Forøvrig skrev jeg en ørliten irrelevant datafeil i første innlegg, kondensatoren er dimensjonert for 450V og ikke 400V.
Den ene laderen jeg moddet i fjor hadde faktisk loddefeil fra fabrikk, det var en diger dråpe med tinn som lå på ene siden av en ic. Måtte bruke mikroskop og suger/lisse for å få fjernet alt, da det hadde festet seg på flere av beina. Men denne feilen var enkel å se med det blotte øyet.
Hm, feillodding fra fabrikk er sketchy.. jeg har gått loddingene mine i sømmene nå, hva er de små loddepunktene merket TPxxx (hvor xxx er et nummer) rundtom på kretskortet? De er ikke (synlig) koblet til noen komponenter..
Jeg har nå smeltet opp loddingene mine og prøvd å gjøre dem bedre med enda mindre tinn og enda mer nøyaktige, gjør snart et nytt forsøk med ny sikring..
Jeg ser ved G-benet på trasistoren at det kan (med litt godvilje og lyn i lufta) være kontakt mellom et slikt punkt og G-benet, men dette punktet ligger midt i banen som går til G. Kan dette være årsaken?
Hm, feillodding fra fabrikk er sketchy.. jeg har gått loddingene mine i sømmene nå, hva er de små loddepunktene merket TPxxx (hvor xxx er et nummer) rundtom på kretskortet? De er ikke (synlig) koblet til noen komponenter..
Jeg har nå smeltet opp loddingene mine og prøvd å gjøre dem bedre med enda mindre tinn og enda mer nøyaktige, gjør snart et nytt forsøk med ny sikring..
Jeg ser ved G-benet på trasistoren at det kan (med litt godvilje og lyn i lufta) være kontakt mellom et slikt punkt og G-benet, men dette punktet ligger midt i banen som går til G. Kan dette være årsaken?
Problemet er at jeg sliter med å finne noen som selger disse enkeltvis til privatpersjoner. Noen tips til hvor jeg kan handle?
Jeg er igang med ombygging av en DC18RAS som har 2SK3528 transistoren orginalt. Denne har jeg byttet ut med en STF9NK90Z som anbefalt av flere. Spørsmålet mitt er følgende:
Den gamle transistoren (2SK3528) er mye større og dermed større overflate mot kjøleribben. Den nye STF9NK90Z er mindre, men passer fortsatt på kretskortet. Regner at dette har noe med pakkestørrelsen og gjøre. Det som bekymrer meg er spesifikasjonene, når jeg ser på power dissipation til den gamle transistoren er den hele 120W.
STF9NK90Z har bare 40W i power dissipation. Det jeg frykter er at dette blir for lite slik at STF9NK90Z brenner opp. Nå har jeg ikke testet laderen ennå da jeg ikke har noe batteri å teste med ennå.
Men håper noen som har litt mer grep om elektronikken kan svare på dette.
Å bygge om en slik lader er og blir en risikosport. Å (re)designe primærdelen av en spenningsforsyning er metervis med utregninger og dagevis med målinger. 40W tap i drivtransistoren på en slik er ialfall ikke grov overkill. Den lader tross alt et 3AT batteri på ca. 25 min. Da går ikke forsyningen på tomgang. Særlig når man vet den tar det pent på slutten av ladesyklusen.
However, da jeg koblet til laderen etter mod'en, gikk både sikringa i laderen og sikringa i sikringsskapet (10A) umiddelbart, så jeg er litt rådvill.. Ingen lyd eller dramatikk, sikringa bare poppet.. Jeg brukte også termisk pasta bak MOSFETen, og benene er loddet på sine respektive korrekte posisjoner.
Jeg overdrev heller ikke bruken av loddetinn, men en av banene løsnet og ble delvis avrevet ved demontering av varistoren. Dette løste jeg ved å skrape vekk litt av sjiktet på banen og forlenge loddingen litt, så koblingen bør være grei. Er det polaritet å ta hensyn til på varistorer forresten?? :-[
Noen som kan ha noen pointers?
Forøvrig skrev jeg en ørliten irrelevant datafeil i første innlegg, kondensatoren er dimensjonert for 450V og ikke 400V.
Jeg kan ta noen bilder og laste opp..
Jeg har nå smeltet opp loddingene mine og prøvd å gjøre dem bedre med enda mindre tinn og enda mer nøyaktige, gjør snart et nytt forsøk med ny sikring..
Jeg ser ved G-benet på trasistoren at det kan (med litt godvilje og lyn i lufta) være kontakt mellom et slikt punkt og G-benet, men dette punktet ligger midt i banen som går til G. Kan dette være årsaken?
Aner ikke, tipper på TestPoint...