I'm really not the expert here, I just followed a walkthrough from another forum user called mxlars.
From the little I know both capasitators should be OK to use as long the voltage is above 350v, I would probably go for the 450v at 220uf capasitator as my impression is that the voltage is a bit more important in this case.
When I did the walkthrougth I wasn't aware of the different versions of the DC18RA chargers, resulting in different PCB layouts. As far as I understood the main problem here is to find the right varistor, which is placed in a different place on the PCB according to which version of the charger you have.
What I can tell about that is that the varistor in question runs parallel to the net current right after the fuse, I hope it made sense :)
Ettersom jeg nettopp har bestilt en makita drill med denne laderen fra usa ble jeg veldig glad over å se denne beskrivelsen her. ;D
litt bakgrunninfo om kondensatorer, de er egentlig to store metallplater rullet sammen i en sylinder. spenningsratingen avhenger av materialet mellom platene såkalt dielektrikum. dess bedre evne til å motstå overslag av spenning mellom platene desto høyere spenning på kondensatoren. desto større areal på platene desto større kapasitans på kondensatoren, her målt i Farad eller mikrofarad. derfor vil kondensatorer som paralellkobles få øket kapasitans for da legger man sammen arealet av platene og derfor kapasitansen. uavhengig av hvor denne er plassert i laderen vil den måtte ha min den spenningen som kretsen gir pluss et visst tillegg for å være sikker. kondensatorer brukes bl.a for å filtrere bort støy inn på kretser som ikke tåler støy f.eks mikroprosessorer. elektrolyttkondensatorer (som det ser ut til å være her) er polaritetsavhengige og vil dersom koblet feil eksplodere evt så har de av og til en sikringspropp som spretter ut. dette kan også skje dersom man bruker kondensatorer med for lav spenning. merk at kondensatorer opptar ladning og vil kunne holde på spenning noen sekunder etter at utstyret er slått av.
vel om dette ble langt jeg var bare glad for å finne ut at jeg slapp å kjøpe trafo.
Du må fjerne varistoren som er på 140v å bytte den med en som er f.eks. 250 volt hvis man har lyst å ha et innebygd 'lynvern,' det er det jeg kan fortelle deg, utover det så vet jeg ikke helt hva du mener med "spec", Kanskje noen andre vet?
Det var et spørsmål om hva spenningen som er merket på kondensatoren betyr. En kondensator er merket med maks tillatt spenning ved likestrøm. Kondensatoren vil som regel bryte sammen ved en spenning som ligger en tredjedel over dette. Ved vekselsstrøm blir regnestykket litt komplisert, men som en tommelfingerregel bør man ikke overskride 50% til 75% av merkingen for likestrøm.
Skal man ha en kondensator for 220V AC bør kondensatoren være merket minst 380V.
Dette var en grov fremstilling. Ikke siter meg på teknisk høgskole
Ved 240V vekselstrøm får du 339V DC over kondensatoren. Ved +17% margin blir det 400V. Hvis en kondensator av denne dimensjonen blir utsatt for overspenning kan den eksplodere med ganske stor kraft! Grunnen til at jeg bruker 17% er at i 220V laderen sitter det en 150uF 400V kondis.
Kondensatorer skal IKKE seriekoples uten at det legges utlikningsmotstander over dem. Dersom en av dem har mindre lekkstrøm enn den andre vil den bære inntil hele spenningen!
Switchtransistorene og likeretteren må også være spesifisert for den høyere spenningen. I 240V laderen sitter det en 2SK3679 MOSFET transistor. Sjekk at det er denne eller tilsvarende som sitter i laderen din.
Og komponentene kan lett bli en god del dyrere for 240V, så det er nok ikke så rart at de sparer på delene når det skal produseres tusenvis av ladere. USA er stort marked!
Forøvrig er det et helt annet kretskort i min 240V lader. Det likner ikke engang.
Ikke gå fra laderen med støpselet i etter modiken!
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Bortsett fra Vds ja. Såvidt jeg husker bør den være noe over det dobbelte av DClink spenningen. Men det er meget korte pulser, så det går nok (en stund). Men ryker den så pleier det skje uten nevneverdig dramatikk.
Men husk å bytte sikringen!! den har jo en atskillig høyere verdi for 110V.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
I have one Us charger dc18ra t with different pcb
Thanks
Hi trackman!
I'm really not the expert here, I just followed a walkthrough from another forum user called mxlars.
From the little I know both capasitators should be OK to use as long the voltage is above 350v, I would probably go for the 450v at 220uf capasitator as my impression is that the voltage is a bit more important in this case.
When I did the walkthrougth I wasn't aware of the different versions of the DC18RA chargers, resulting in different PCB layouts. As far as I understood the main problem here is to find the right varistor, which is placed in a different place on the PCB according to which version of the charger you have.
What I can tell about that is that the varistor in question runs parallel to the net current right after the fuse, I hope it made sense :)
Good luck.
litt bakgrunninfo om kondensatorer, de er egentlig to store metallplater rullet sammen i en sylinder. spenningsratingen avhenger av materialet mellom platene såkalt dielektrikum. dess bedre evne til å motstå overslag av spenning mellom platene desto høyere spenning på kondensatoren.
desto større areal på platene desto større kapasitans på kondensatoren, her målt i Farad eller mikrofarad.
derfor vil kondensatorer som paralellkobles få øket kapasitans for da legger man sammen arealet av platene og derfor kapasitansen.
uavhengig av hvor denne er plassert i laderen vil den måtte ha min den spenningen som kretsen gir pluss et visst tillegg for å være sikker.
kondensatorer brukes bl.a for å filtrere bort støy inn på kretser som ikke tåler støy f.eks mikroprosessorer.
elektrolyttkondensatorer (som det ser ut til å være her) er polaritetsavhengige og vil dersom koblet feil eksplodere evt så har de av og til en sikringspropp som spretter ut.
dette kan også skje dersom man bruker kondensatorer med for lav spenning.
merk at kondensatorer opptar ladning og vil kunne holde på spenning noen sekunder etter at utstyret er slått av.
vel om dette ble langt jeg var bare glad for å finne ut at jeg slapp å kjøpe trafo.
Du må fjerne varistoren som er på 140v å bytte den med en som er f.eks. 250 volt hvis man har lyst å ha et innebygd 'lynvern,' det er det jeg kan fortelle deg, utover det så vet jeg ikke helt hva du mener med "spec", Kanskje noen andre vet?
Skal man ha en kondensator for 220V AC bør kondensatoren være merket minst 380V.
Dette var en grov fremstilling. Ikke siter meg på teknisk høgskole
Kondensatorer skal IKKE seriekoples uten at det legges utlikningsmotstander over dem. Dersom en av dem har mindre lekkstrøm enn den andre vil den bære inntil hele spenningen!
Switchtransistorene og likeretteren må også være spesifisert for den høyere spenningen. I 240V laderen sitter det en 2SK3679 MOSFET transistor. Sjekk at det er denne eller tilsvarende som sitter i laderen din.
Og komponentene kan lett bli en god del dyrere for 240V, så det er nok ikke så rart at de sparer på delene når det skal produseres tusenvis av ladere. USA er stort marked!
Forøvrig er det et helt annet kretskort i min 240V lader. Det likner ikke engang.
Ikke gå fra laderen med støpselet i etter modiken!
Sammenligner du denne med 2SK3679 har jeg funnet følgende data:
2SK3679: 900V/1,58 ohm/9A (Vds/Rds/Id)
2SK3528: 600V/0,37 ohm/17A (Vds/Rds/Id)
Det bør bety at 2SK3528'en holder ;D
Men husk å bytte sikringen!! den har jo en atskillig høyere verdi for 110V.