7,047    5    0  

Milwaukee 48-59-1801 (18V Li-ion lader): Ombygging fra 120V til 230V

 12     Oslo     0
Jeg har bygget om min 18V Milwaukee-lader fra 120V til 230V. Nedenfor følger en kort beskrivelse av fremgangsmåten. Skulle noen ønske å gjøre det samme som meg, skjer det selvfølgelig 100% på eget ansvar.

Operasjonen er relativt enkel, og trygg. Likeretterbroen i laderen er nemlig koblet som en spenningsdobler så alt man må gjøre er å endre denne til en vanlig likeretter. Dette gjøres ved å kutte én bane i printkortet.

I tillegg må en kondensator (C101) og en varistor (VR101) før likeretteren byttes, og en motstand (R104) må flyttes.

Bilde 1 viser dekselet til den aktuelle laderen, hvis noen skulle være i tvil om hvilken vi snakker om.

Bilde 2 viser plasseringen for de aktuelle komponentene. Alle tre er allerede fjernet på bildet.

Bilde 3 viser kretskortets bakside med pil mot kuttet bane og ny plassering av R104.
(Merk at kortet er lakkert og derfor blir veldig ripete. Dette har ingenting å si funksjonsmessig.)

Bilde 4 er detaljbilde av baksiden.

Bilde 5 er kort med nye komponenter montert. Jeg benyttet ELFA part.no. 65-688-10 og 60-299-04.

Til sist er det bare å bytte plugg til en som passer i våre europeiske støpsler.

Lykke til!





Milwaukee 48-59-1801 (18V Li-ion lader): Ombygging fra 120V til 230V - deksel.jpg - freker
Milwaukee 48-59-1801 (18V Li-ion lader): Ombygging fra 120V til 230V - komponenter.jpg - freker
Milwaukee 48-59-1801 (18V Li-ion lader): Ombygging fra 120V til 230V - bakside.jpg - freker
Milwaukee 48-59-1801 (18V Li-ion lader): Ombygging fra 120V til 230V - bakside_detalj.jpg - freker
Milwaukee 48-59-1801 (18V Li-ion lader): Ombygging fra 120V til 230V - nye_komp.jpg - freker

HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Hei, har ikke erfaring fra denne type utstyr, men merk at for varistorer så er normalen at en skal benytte en merkeverdi=2xdriftspenningen.  Ser at du med ditt valg kan ha litt lav merkespenning, men kanskje er kretsutlegget slik at det ikke er full spenning over varistoren.

Ser jeg var ute å komenterte dette også for en tid tilbake Wink, se link under.  Det er av erfaring jeg gir beskjed, jeg har sett ett utstyr der varistorene ble til kortslutninger. For dette utstyret falt de ut pga varmgang (loddetinnet smeltet) men en trenger ikke å være så heldig (varistorene sto på undersiden av kretskortet).  Har du en intern sikring på veien inn til varistoren så er du tryggere da kortslutningen normalt vil ta sikringen.

http://www.byggebolig.no/index.php?action=printpage;topic=5572.0
   #3
 20     Langesund     0
Genialt, tenkte jeg, det passet glimrende siden jeg akkurat har kjøpt en M18 drill i USA. Bestilte delene fra Elfa, og da de kom så åpnet jeg laderen, og fant selvfølgelig ut at printet ikke var likt som det på bildet over her. Det er samme nummer på laderen, 48-59-1801, men klistremerket er litt annerledes, og det er ikke sorte hjørner, men helrødt.  :(



Noen som vet om det går an å bygge om denne med de samme delene? All hjelp mottas med største takknemlighet!

MVH

Tommy
  (trådstarter)
   #4
 12     Oslo     0
Hei Tommy,

Det er helt sikkert mulig å modifisere denne laderen til 230V. Selv om PCB-utlegget er anderledes gjetter jeg på at elektronikkdesignet er mer eller mindre likt (hvertfall den delen vi er interessert i).

Hvis du kan få tatt noen flere bilder av både oversiden og undersiden på kretskortet (i området rundt 110V-kabelen) og sender til meg, skal jeg ta en titt på det.

/Fredrik
   #5
 20     Langesund     0
Kjempefint!  :D

Sender du meg en mailadresse på melding, eller skal jeg legge ut bildene her i tråden?

MVH

Tommy