Så da kan en altså kjøpe et nytt batteri i norge, og så vente litt, før en leverer inn det defekte batteriet med kvittering. Litt juks, men får jo fikset det ihvertfall.
... men alle batterier kjøpt her i landet og som er gått under 100 sykluser (vi har en Makita batteritester som leser av slikt) og som har fått elektronikkfeil blir byttet kostnadsfritt av Makita.
Så det er altså ikke lurt å klattlade nye Makita batterier? Hva definerer dere som en syklus på et klattladet batteri?
Og det foreslåtte jukset virker vel neppe. De er nok "chippet" med serienummer.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Ellers går det jo å kontakte salgsstedet i utlandet også der man kjøpte batteriet, kanskje de har samme ordningen ;) I verste fall kan man jo risikere å betale noen hundrelapper i frakt i retur, men hvis man får et nytt i retur fraktfritt så er jo kanskje det verdt risken? Bare pass på at man ikke må betale moms flere ganger, har hatt en del rot med det selv i forhold til tollvesenet >
Jeg la korga på en lift forsiktig ned på laderen min med 14,4V panasonicbatteri oppå.. Batteriladderen var like fin, batteriet hadde nok fått sin siste ladding.. Så helt fint ut, men styrekortet inni likte sikkert ikke å få en 100kg karamell ;D
Med andre ord vil jeg ha vært forsiktig med flere ting en klattlading!
Ifølge Makita så tar elektronikken hensyn til "klattladinger", så hvis du setter et batteri med 70% igjen på laderen så teller den bare den faktiske ladingen.
De sjekker norske vs utenlanske batterier på serienr (alle norske er registrert hos Makita før salg), europeiske vs amerikanske har også andre synlige forskjeller.
Hvordan har du brukt batteriene dine? Har de blitt kjørt helt tomme for så å ligge en stund uten å bli ladet? Eller lader du de etter hver bruk? Har noen av batteriene blitt liggende uten å bli brukt eller ladet i veldig mange måneder? Jeg har en god del Makita batterier selv, så er interessert å finne ut hvorfor dine har tatt kvelden (jeg har 5 stk, alle mellom 1 og 2 år gamle, og aller virker fremdeles).
Jeg jobber skift, slik at de blir svært mye brukt i friperiodene og lite i arbeidsperiodene. Lader når det er tomt. Tror kanskje radioen er verst for disse, da begge som har konket ut sto i denne først.
Raioen trekker mindre strøm, som faktisk kan være verre for batteriene siden de da kan kjøres tommere. Her i huset har dessverre fruen lagt sin elsk på radioen, så jeg får følge godt med og lade ofte før batteriene blir tom.
Renoveringsprosjekt
Hageprosjekt
Så det er altså ikke lurt å klattlade nye Makita batterier?
Hva definerer dere som en syklus på et klattladet batteri?
Og det foreslåtte jukset virker vel neppe. De er nok "chippet" med serienummer.
I verste fall kan man jo risikere å betale noen hundrelapper i frakt i retur, men hvis man får et nytt i retur fraktfritt så er jo kanskje det verdt risken? Bare pass på at man ikke må betale moms flere ganger, har hatt en del rot med det selv i forhold til tollvesenet >
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?280754-Makita-18V-LXT-batteries
Med andre ord vil jeg ha vært forsiktig med flere ting en klattlading!
De sjekker norske vs utenlanske batterier på serienr (alle norske er registrert hos Makita før salg), europeiske vs amerikanske har også andre synlige forskjeller.
Må få "rævva i gir" å komme meg tilbake til butikken hvor jeg kjøpte dem. ::)
Jeg har en god del Makita batterier selv, så er interessert å finne ut hvorfor dine har tatt kvelden (jeg har 5 stk, alle mellom 1 og 2 år gamle, og aller virker fremdeles).