2,025    5    0  

Kan jeg leie ut kjellerbod som kontor?

 2     0
Jeg bor i et boligsameie med bare tre boligenheter. Vi bor i 1. etasje og har den største sameiebrøken. En av bodene som tilhører vår leilighet er pusset opp og innredet som kontor/hybel med bad og kjøkkenkrok. Vinduet er stort nok som rømningsvei. Det er altså en selvstendig hybelenhet, men som ikke er godkjent og er ikke en del av leilighetens areal. For å få den godkjent som utleiedel måtte vi blant annet lage den som en egen brann-celle. Vet noen om det er de samme reglene som gjelder for utleie av kontor? Og, er dette noe som naboene kan motsette seg? Boder er jo en del av fellesarealet selv om vi har hver våre. Jeg tror for øvrig ikke at naboene på noen måte vil bli berørt av en mulig leietaker på dagtid i kjelleren. Har noen erfaring med liknende, eller vet noen hvor jeg bør henvende meg for å finne ut om det er lov?

   #1
 5,432     Akershus     0
Kjenner ikke reglene forøvrig, men mener bestemt at utleie til firma utløser skatteplikt hos utleier og dermed også vil gjøre at deler av gevinst må skattelegges ved et salg senere.

Tror det er noen feller å trå i der.
   #2
 971     Krikaveien     0
Jeg drar frem denne igjen:
http://www.plan-og-bygningsetaten.oslo.kommune.no/skal_du_bygge/
Velg bruksrndring.

Svaret er (roughly):
1. Du må spørre sameiet om lov.
2. Du må bruksendre arealet og oppfylle de krav som stilles.
3. Dette må du bruke en ansvarlig søker for å gjøre.

4. Ja, du kan leie ut hva du vil, men dette blir en enhet som du ikke benytter selv, ergo er det skattepliktig utleie.
5. For utleie til kontor stiller blant annet Arbeidstilsynet strenge krav til lys etc.
hro
   #3
 1,574     Trondheim     0
Ved å etablere en næringsenhet, vil sameiet naturlig nok, måtte se på eierbrøken / fordeling av utgifter. I realiteten går dere fra å være et sameie av tre enheter, til å bli fire - hvor du eier to.

Naboene vil helt sikkert ha mening om dette, da bruken - til tross for at arealet ligger i kjeller. Utgifter som i dag deles solidarisk på 3 vil heretter deles på 4 og hvordan vil ev næringsaktivitet slå ut på biloppstillingsplasser mm? Næringseiendoms krav til tilgjengelighet er annerledes enn bolig etc.

I tillegg kan det tenkes at sameiet ønsker anledning til å godkjenne utleie av arealer - slik at aktiivteten sammenfaller med profilen i nabolaget.

Lykke til
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 2     0
Ok. Tusen takk for alle innspillene. Jeg skjønner at det er mange flere skjær i sjøen enn jeg først hadde tenkt. Jeg får vurdere om det er verd det i det store og det hele.
hro
   #5
 1,574     Trondheim     0
Første steg på vegen, er å be om innsyn i byggemappa til aktuell adresse. Da vet du hva du har som utgangspunkt. Dette får du ved å henvende deg i byarkivet / kommunearkivet og koster ikke mer enn tiden.

Dette er hva kommunen "vet" om aktivitet på adressen - og utgangspunktet for sameiet. For alt hva jeg vet, var kjelleren tidligere tiltenkt næring - men pga beliggenhet har "butikken" i kjelleren blitt omdisponert til hybel/annet bruk og ingen har tatt seg bryet med å søke kommunen.

Sistnevnte er et kjent fenomen i Trondheim, hvor sameier har omgjort arealer i kjeller og loft til utleieobjekter uten noen som helst godkjenning - og i nøden spiser fanden fluer og studenter leier omtrent hva som helst.
Signatur