7,940    8    0  

Misfornøyd med megler

 124     0
Hei.
Jeg er misfornøyd med megleren min. Jeg har tatt kontakt med meglerkontoret to ganger for å finne svar på noen spørsmål ang. salget av boligen min. Begge gangene har de sagt at megler tar kontakt.
Jeg har også sendt megler to e-poster, men han har ikke svart og virker for meg helt uinteressert.

Hva er rettighetene mine opp i mot skifte av megler/selskap?

Avtalen var prissatt til ca. 70.000 hvor megleren skulle ha 40.000. Om jeg nå går ut av avtalen og velger annen megler - hva er mine rettigheter i forhold til kostnader?

   #1
 661     Bærum     0
Det er litt variabelt, avhengig av hvilke prosesser megler har satt i gang samt hva som står i kontrakten din. Ofte skal de vel iallefall ha dekket et grunnbeløp. Det sto en sak i media sist uke om en som hadde gått ut av avtale med sin megler - jeg mener vedkommende fikk et krav på kr 30.000 (google litt så finner du sikkert saken - det var i oslo).

Du kan jo kontakte lederen i meglerhuset og stille dette spørsmålet til hun/han? Da vil jeg tro de får fart på saken. Man betaler MYE penger for å selge en bolig, og da forventer man god service og oppfølging.
   #2
 6,693     Akershus     0
Jeg vil tro du må betale for de kostnadene megler allerede har lagt ut for, pluss en prosentvis sum av estimert honorar.

Ellers godt innspill fra Haakon2012 om å gå på lederen i meglerhuset.
Signatur
   #3
 317     0
I saker som dette er det viktig at man kan dokumentere hva som er gjort (og ikke gjort), slik at du har mest mulig skyts å rette mot dem dersom du skulle bli avkrevd et større beløp slik som i den saken som var i media for en ukes tid siden. Skriv ned tid og dato for alle dine henvendelser til meglerkontoret (både per epost og telefon), og som Håkon 2012 skriver, ta kontakt med noen høyere opp i hiearkiet og legg frem saken for vedkommende så kanskje det ordner seg rimelig greit. Med saken fra forrige uke friskt i minne er det nok ikke så mange meglerhus som tar sjansen på å sende en misfornøyd kunde noen skyhøye krav. Smi mens jernet er varmt.....
slt
   #4
 699     0
Det du opplever er nok en bevisst strategi for å karre seg til toppen av pallen i kåringen Yrkesgruppen vi har minst tillit til
Ved forrige korsvei ble det kun en skuffende tredjeplass, bak favoritten ”Telefonselgere” som gikk helt til topps, men overraskende nok også bak ”Dørselgere” som har slitt veldig med rekrutteringen de siste årene  Wink
   #5
 661     Bærum     0

Det du opplever er nok en bevisst strategi for å karre seg til toppen av pallen i kåringen Yrkesgruppen vi har minst tillit til
Ved forrige korsvei ble det kun en skuffende tredjeplass, bak favoritten ”Telefonselgere” som gikk helt til topps, men overraskende nok også bak ”Dørselgere” som har slitt veldig med rekrutteringen de siste årene  ;)


Interessant! Det er nesten litt paradoksalt at man er så misfornøyd med eiendomsmeglere i tillegg til at man betaler såpass mye penger for dette, men allikevel er det så få som velger å selge boligen privat. Kun to prosent velger tydeligvis å selge privat
http://e24.no/eiendom/private-boligselgere-for-dyrt-aa-bruke-eiendomsmegler/21357909
   #6
 6,693     Akershus     0
Men hva er det egentlig som måles? Tjenesten meglerne selger/leverer eller det generelle inntrykket av meglere? Det er stor forskjell. Jeg har ikke voldsomt mye til overs for meglere generelt, de kan sjelden svare på de spørsmålene jeg stiller på visning og mange av dem er altfor "slick" for min smak. Samtidig får man huske på at det de kan er salg og prosessen rundt det, det er ikke meningen at de skal kunne svare på bygningstekniske spørsmål o.l.

Men jeg var veldig fornøyd med megleren vi brukte da vi solgte leilighet i fjor, tjenesten han leverte var upåklagelig. Til tross for at han var akkurat slik jeg har beskrevet meglere i forrige avsnitt.
Signatur
   #7
 42     0
Det er som regel kostnadsfritt å bytte megler innad på meglerkontoret/avdelingen hvis det skulle være aktuelt Smile Har jobbet i bransjen før og dessverre er det mange meglere som ikke gidder å kontakte kundene sine, gjøre en ekstra innsats osv osv, men så har du de som virkelig brenner for jobben sin også! Vet definitivt hvem jeg skal bruke ved salg av huset vårt iallefall Wink

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Når jeg var i handlemodus for noen år siden så endte jeg til slutt med å møte opp på kontoret til et 3-bokstavers meglerforetak i nærheten der megler ikke hadde gjort noe av det han hadde lovet på en visning.  Nå var han ikke inne, men kollegaen hans hadde store problemer med at han var så flau på hans vegne at han nesten ikke visste hvor han skulle gjøre av seg :-)

Men han ryddet opp for kollegaen så godt han kunne og fikk satt opp et tidspunkt for en ekstra privat visning så jeg kunne ordne opp selv (jeg leide inn min takstmann på dette prosjektet).

Så jeg vet det finnes mange sløve meglere der ute, men også noen som er bedre enn andre.  Jeg ville tatt det opp med daglig leder av foretaket og spurt om muligheter for å bytte internt.