6,277    10    0  

Problem med leietaker, hvordan gå frem

 25     0
Hei.
Er det andre her som leier ut deler av boligen sin?
Vi trenger litt råd på hvordan vi skal gå frem mot vår leietaker.
Problemet er at søpel settes utenfor døren og blir ikke tatt opp til søppelstativet.
I tillegg er det også forsinkelser med betalingen av strømregningene som går på egen måler for leilligheten.
Hvordan har dere villet varslet om dette? Skrevet et skriftlig brev eller noe annet?
Leietakeren er vanskelig å få snakket med, er som regel ikke hjemme.


   #1
 22,342     Akershus     0
Hvis ikke muntlig varsel har hjulpet skriv et brev der du forklarer at du anser dette som brudd på leieavtale hvis vedkommende ikke forbedrer seg..
   #2
 86     0
Når man leier ut må man bare bli vant til å kunne si fra med en gang, dess lenger man lar det gå jo verre blir det å ta det opp. Man må bare manne seg opp til å si fra umiddelbart for å få satt standarden med en gang.

Å si klart fra muntlig er første skritt, de fleste tar tilbakemeldingen da. Noen få ganger må man dessverre legge litt mer på for å få "normal" oppførsel.
(sånt som å bare sette søppel utenfor eller ut vinduet er dessverre ikke helt uvanlig...)
   #3
 575     Romerike     0
En leietaker som ikke er der er den beste leietakeren du kan ha!
Jeg ville i hvert fall ha vært mild i starten. Kanskje en håndskrevet lapp: "Kunne du satt søppelet i stativet? Ser så stygt ut at søppel slenger rundt døra. Har du betalt strømregningen? Si fra hvis vi skal sende den på nytt. Hilsen Andrine (9988776655)".

   #4
 948     0
huff ikke skriftelig! jeg ville hatt en slik beskjed muntlig eller over telefon vist det hadde vært vanskelig å fått tak i vedkommende. ved skriftelig virker for formelt
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0

Hvis ikke muntlig varsel har hjulpet skriv et brev der du forklarer at du anser dette som brudd på leieavtale hvis vedkommende ikke forbedrer seg..

Jeg vet ikke om dette normalt er omtalt i leieavtaler. Det er vel snakk om folkeskikk.
Har leietageren kjørt i stykker rulatoren sin får du heller bistå med å bringe den inn til reparasjon!

Signatur
   #6
 3,258     Akershus     0
Ta det mykt, lirkete, muntlig og liksom tilfeldig i god tone. En kaffekoppsleng i hagen når leietaker tilfeldigvis er der?

Blir hat å ha en leieboer hvis man blir gående i sirkler rundt hverandre og skule.

Som utleier må man være smidig. Er jo ikke akkurat helt uvanlig å sette søpla utenfor døra, dessverre, så det må man vel nesten regne med at skjer. Og vil ikke leietaker innrette seg etter samtale, ja da må man vel bytte leietaker ved neste korsvei, eller bære søpla selv og leve med det? Er vel uansett godt betalt søppelbæring vi snakker om  ;)

Har leid en del selv gjennom livet og likefrem og reale utleiere som ikke går og drøvtygger på ting er det enkleste og beste å forholde seg til. Ta opp ting med en gang og bli ferdig med det.

Skriftlig på en slik filleting er å mane til krig over ingenting samtidig som man legger lista for kommunikasjon. Alle har jo hørt om naboer osv som ikke snakker men skriver brev til hverandre, og slik vil jo ingen ha det.
Signatur
   #7
 1,027     0
Å ikke baetale regninger innen forfall er litt mer enn "filleting" vil nok de fleste mene.


Klar og grei beskjed muntlig 1 gang om at dette skal være slik, ikke slik. Neste gang skriftlig med varsel om oppsigelse osv.

   #8
 86     0
Beste er å si fra med en gang så man slipper å bruke tid på å irritere seg over det.
Ikke alltid så flink til det selv heller... Smile
   #9
 3,258     Akershus     0

Å ikke baetale regninger innen forfall er litt mer enn "filleting" vil nok de fleste mene.


Jeg forstod det slik at det var egen måler, dvs egen regning og ett forhold mellom leietaker og strømleverandør?

Misforstod jeg da?

Ville ordnet med egen måler/abo. for å slippe fremtidig kluss med strømregning, evt inkludert det i leia med en smule margin for prisendringer og ulikt forbruk osv.

Signatur
   #10
 645     Østfold     0
Når det gjelder strøm så kan det være en veldig god ide å ta et fast beløp hver mnd som betales inn sammen med husleie. Så ordner du bare en bok der du fører opp hvert mnd innbetalt beløp og hvilke strøm utgifter som er hver mnd. Så kan du jo 1 gang i året gjøre opp hele "kontoen" og han betaler det ekstra han eventuelt skylder eller du betaler viss det går i hans favør. På den måten har leietaker et fast beløp å forholde seg til og utleier får dekket sine utgifter kontinuerlig.

Utregningene du gjør kan du jo bare legge i postkassen hans viss det er vanskelig å kommunisere med han.