747    13    0  

Stort stygt (?) påbygg, verdistigning?

 331     Sunnmøre     0
Selvfølgelig et umulig spørsmål å svare på, men om noen har noen tanker:

Bor i en relativt vanlig enebolig i et relativt vanlig boligfelt på Sunnmøre. Atraktivt område som har hatt bra verdistigning siste år. 1100m2 tomt. Jeg tror nok huset er verdt litt over 4 mill nå.

Vurderer å lage et stort tilbygg i form av en stor hobbygarasje som en forlengelse av underettasjen, med en stor terasse og en utestue over. Eksiserende husmurer understøpes for å få litt over 4m takhøyde i garasjen. Håper garasjen blir ca 110m2.

Huset har halveis nedgravd kjeller og har innkjørsel og vanlig garasje på oppsiden. Det blir da vei ned bak eksisterende garasje og rundt til fremsiden av huset for tilkomst til den nye garasjen. Tilbygget blir da altså ikke veldig synlig når man kommer kjørende til huset. Nedsiden av huset er det ikke så veldig mange som ser pga noe skog. Men det er vel en fare for at tilbygget blir litt vel dominerende fra den vinkelen med to store industriporter osv.

Har fått priser og det blir selvfølgelig ikke billig, blir nok mellom 1,5 og 2mill totalt med alt. Men investeringen kan forsvares hvis det ihvertfall til en viss grad fører til en økning i markedsverdi på boligen. Planen er at det skal være gjennomført og skikkelig, og ikke noen jalla løsninger.

Bruksverdien vil jo øke veldig, både med tanke på garasjen, og den flotte terassen og hagestuen som blir over. Og jeg føler jeg har mange bekjente som hadde satt stor pris på en slik garasje/verksted.

Noen som har noen tanker eller erfaring om hva et slik tilbygg vil/kan gjøre med markedsverdien?




Stort stygt (?) påbygg, verdistigning? - 2 porter.jpg - eehgil

   #2
 349     Vestlandet     0
Jeg kjenner flere som har bygget lignende, og inntrykket er at de fleste blir boende på eiendommen lenge. Delvis - tror jeg - siden de innser at det blir vanskelig å få til noe like bra på et nytt sted, delvis fordi tilbygget er så spesielt at det blir få potensielle kjøpere som er ute etter akkurat denne kombinasjonen. Derfor blir det vanskeligere å realisere den fulle verdien av bygget. Blant dem som har valgt å selge har det vært tydelig at selv om man får igjen noe av investeringen, må man lete mer etter akkurat den riktige kjøperen.

Det er sikkert flere samlere av 60s-talls VW eller BMWer fra sent 80-tall som kunne tenke seg å kjøpe et bygg som det du skisserer, men mitt inntrykk er at mange av disse enten bor i mer landlige strøk med mer plass, eller bygger dyre, nye eiendommer selv.

Dersom du er så heldig å bo i en kommune som tillater et slikt garasjebygg, synes jeg absolutt du skal sette i gang, men primært for din egen del, siden selv om to store industriporter er noen forestilling om drømmehuset, er de nok i mindretall blant huskjøpere.

  (trådstarter)
   #3
 331     Sunnmøre     0
Takk for svar.

Enig i det du tenker. Planen min er også å bli boende her lenge. Så spøsmålet er nok for å forsvare investeringen overfor meg selv, samt at jeg ikke ønsker å fremstå som komplett idiot for resten av området Grin

Om noen har noen bilder av lignende boliger må de gjerne poste de, vært moro å se.
HSt
   #4
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Har en bekjent som var ute etter hus med stor garasje. Mitt inntrykk var at markedet max ga 25-35% uttelling i verdi for kostnader ved slike tillegg.
   #5
 836     Østfold     0
Hvordan er utleiemarkedet der? Kanskje det kan klargjøres med sluk og avløp osv slik at det blir en kort vei til å lage en leilighet der i fremtiden. Det kan jo kanskje gjøre huset mer attraktivt ved evt. salg.
Signatur
TSt
   #6
 13,730     0
Husk å isolere på annen måte enn for garasje slik at dette kan bygges om. Siden det er fall er det kanskje ikke noe problem at drenering blir lavere enn eksisternde hus. Men som andre skriver her, en vil sansynligvis aldri få igjen for slike kostnader. Jeg bygger dobbeltgarasje med store blomsterkasser opppå på to sider og terasse i tillegg men da kostnaden i en annen størrelsesorden når jeg bygger selv. Dette regner jeg med at en kan få igjen for i fremtiden.
   #7
 5,336     Tromsø     0
Det slår meg ut i fra situasjonstegningen at du i alle fall mister hageentusiaster som kjøpegruppe. Mesteparten av det som i dag er eller kan brukes som hage ser ut til å bli tilbygg og kjørevei. Men dersom du ønsker å bo her lenge og dette ikke er noe problem for deg, og kommunen godkjenner den arealbruken og mener at minste tillatte uteoppholdsareale er ivaretatt så er det bare å gå i gang.

Jeg ville ikke valgt denne løsningen der jeg bor med mye mye snø og måking, men på Sunnmøre er kanskje ikke dette et problem.
Signatur

   #8
 349     Vestlandet     0
skisse


En ting slår meg når jeg ser på denne skissen:
Det ser ut som det legges opp til at en ny innkjørsel inn på eiendommen for den nye garasjen.
Hvor stor sjanse er det for at dette blir godkjent?  Jeg vet at mange kommuner er svært restriktive til mer enn én avkjøring pr. eiendom.  Dvs. ny innkjøring = krav om at den gamle må stenges.

HSt
   #9
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Adenauer er inn på et viktig tema, jeg har faktisk hørt om det før så burde jo også klart å komme med en slik kommeentar men tenkte ikke på det i farten. Det blir jo mye vei på tomten som allerede poengtert av andre.
   #10
 4,190     0
Hva er alternativkosten montro? Dvs, hva koster det å kjøpe / leie tilsvarende garasjebygg i rimelig nærhet?

Det blir jo ikke helt det samme, men om det er fem minutter å kjøre kan det hende det løser problemet på en elegant måte?