#11
 6,009     Finnmark     0
At DHL gjør en feil kan jo ikke være årsak til om man skal handle fra utlandet eller ei....
Alle kan gjøre feil, og de retter dette sannsynligvis opp også!
Det viktige er å kontakte dem og forklare situasjonen.....

Alle som handler i utlandet/postordre bør være klar over at dette medfører en viss risiko og kan innbære ekstra tidsbruk.

......stort sett går det jo bra, og man sparer penger Wink
Signatur

   #12
 1,011     Hosle     0
Skjønner at du er irritert, men det er faktisk litt av risikoen ved å bestille fra utlandet. Men nå bør du roe deg ned og lese svarene du har fått her. Du kan altså bruke fødselsnummer dersom du ikke har org. nr. I tillegg har du tydeligvis ikke kontaktet DHL. Kanskje de fikser dette greit?

Slik jeg ser det, har man disse ulempene ved kjøp fra utlandet:
1. Ofte har man i praksis dårlig eller ingen garanti.
2. Retur av varer er så dyrt at det ofte ikke lønner seg.
3. Byråkrati mht moms og tollklarering. Kan gå galt ved innførsel slik som her eller enda verre om du skal prøve å få tilbake moms ved retur av varer.
4. Kan være lang leveringstid.

Slik jeg ser det, bør det være MYE å spare før det er verd å kjøpe det fra utlandet.

Noen mener det er bra å støtte norsk næringsliv også. Jeg vil jo gjerne ha en butikk hvor jeg kan klå på verktøyet. På den annen side gjør egenimport at norske leverandører er nødt til å skjerpe seg. F.eks har de ofte ublu avanser fordi de mener norske kunder har god råd. Eller det totalt urimelige topris-systemet hvor håndverkere får store rabatter mens privatkunder må punge ut.
   #13
 6,009     Finnmark     0

Skjønner at du er irritert, men det er faktisk litt av risikoen ved å bestille fra utlandet. Men nå bør du roe deg ned og lese svarene du har fått her. Du kan altså bruke fødselsnummer dersom du ikke har org. nr. I tillegg har du tydeligvis ikke kontaktet DHL. Kanskje de fikser dette greit?

Slik jeg ser det, har man disse ulempene ved kjøp fra utlandet:
1. Ofte har man i praksis dårlig eller ingen garanti.
2. Retur av varer er så dyrt at det ofte ikke lønner seg.
3. Byråkrati mht moms og tollklarering. Kan gå galt ved innførsel slik som her eller enda verre om du skal prøve å få tilbake moms ved retur av varer.
4. Kan være lang leveringstid.

Slik jeg ser det, bør det være MYE å spare før det er verd å kjøpe det fra utlandet.

Noen mener det er bra å støtte norsk næringsliv også. Jeg vil jo gjerne ha en butikk hvor jeg kan klå på verktøyet. På den annen side gjør egenimport at norske leverandører er nødt til å skjerpe seg. F.eks har de ofte ublu avanser fordi de mener norske kunder har god råd. Eller det totalt urimelige topris-systemet hvor håndverkere får store rabatter mens privatkunder må punge ut.


Godt innlegg :D
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 260     Orkdal     0
DarbeeVision Darblet. Forandrer et projisert bilde fra grumsete havregrøt til plasma tv opplevelse. Trodde den kortstokk store boksen var bare tull, men etter fire måneders bruk ser jeg at virkelig prosseserer videobildet mitt ut fra receiver til projektor helt fantastisk! Kr 3500,- fra en stor seriøs hjemmekino utstyrsleverandør. Kr 1950,- totalt betalte jeg fra usa. Det var i november. Ti - tiårs dagen siden sist jeg ble lurt av en selger på Internett. En gubbe i Singapore pusha dyre luksusklokker. Problemet var at han relistet urene mens de var for salg. Mao hadde jeg og en tysker betalt inn de tretusen til svindleren i Singapore. Dette var i tiden før Paypal hadde noe kjøpsbeskyttelse. Tapte tretusen der ja. Litt usikker på om tyskeren fikk klokka si, men gjøken i Singapore hadde sopt inn minimum 6000,- på et ur han hadde kjøpt hos urnakeren sin for ca 1500,  Kunne vært smuglervare også, for alt jeg vet.

Tre år senere smilte Odin til meg. På en eBay auksjon fikk jeg tilslag på en slik klokke, en nyere modell.  De lekre Seiko kinetiske, de som selges i Norge for rundt åtte tusen. Jeg betalte to og et halvt tusen inkl frakt for min klokke, den var ny, på eBay auksjonen. Nå har klokka vært på håndleddet mitt i seks år. Den har aldri stoppet, går som ei klokke skal, dønn riktig.

Siden denne klokkeauksjonen har jeg handlet mange hundre slike tildels dyre varer, mest på eBay, men også mye på Amazon fordi der brukes Fedex. Denne Darblet som jeg kjøpte i høst brukte FedEx fire- 4 - dager på å sende fra S Fransico til Orkdaln.  Går an det.

Jeg mener meg derfor å ha en betydelig kompetanse på dette feltet egen import. Disse årene uten en eneste bad trade, mener jeg beviser det. Lærte nok leksa mi på Singapore gjøken i 2004.

Det å kunne gå i en fysisk butikk for å ta på varen, prøvd den, whatever er bare tullprat for oss på bygda. Disse lekre Sloggi trusene som sitter som støpt, får enhver kvinne til å fremtre som en gazelle med sprettrumpe, slikt har de bare i byen, to-tre timers billtur herfra. Samvirkelaget har jo selvfølgelig noen tøyposer i kløbomull med hull til beina, de har jo to varianter i Toro posesuppe, men videosjappa konka to år siden, vi må til byen. Vi har optiker, vi fikk kjempetilbud forleden på nye briller i lekker sort innfatning. Bare sekstusen for de, inklusiv øyetest og et par ekstra billigpar i reserve. Jeg fant akkurat den varen, det merket i Stockholm. Kr 960,- for ferdige med glass. Optikeren selv, en trivelig, men lett korpulent mann, var nettopp i Trondheim og hentet seg sin nye sorte Audi Q8, med Bose surround anlegg, alcantra interiør og adaptiv xenon....

Derfor handle jeg alt fra utlandet nå, sparer jeg mer enn en femti lapp, så shopper jeg varen i London på eBay. Feks tre pack Sloggi truser kr 143;- (289 nok), tipack nudler 90,-, dvder, briller, hagepinner, spaghetti skje kr 67 (125,-), kart, gps kr 1800,- (3400). Alt går som economi B post, stort sett 3 pund for hver artikkel, en quid for småtter, en femmer for gpsn. Bruker aldri mer enn sju dager til Orkdaln, og i England sendes det pakker i helga!

Selvfølgelig mye styr med kalkulering av 200,- grensa, men det har liksom gått i blodet, ingen problem nå for.

Med bakgrunn av alt dette, smertet det forferdelig at møtet med en ny selger, toolstop, som ga et slikt trygt inntrykk, de svarte lynraskt på mine henvendelser pr chat, bruker en fraktjeneste som nok har sine problem på det noe anstrengt økonomisk marked privatperson, ga slik en emosjonell vond finale hos fraktselskapet. Burde nok været uglene på den måten norske speditører etterfakturerer tollbehandling, jeg er nok blitt litt for avslappet på dette, får ta det som en lærepenge, alvorlig nesestyver, spark på skinnleggen.

Jeg var borti Dhl en gang før, må være fire år siden. De hadde en ekspress pakke til meg. Men han ville ikke kjøre oppå Evjen for å levere nei! Jeg orket ingen krangel, syklet nedpå Shell og hentet pakken, da satt sjåføren inne på kroa og gumlet en hamburger....

Så det er jo min feil, skulle nok ha svartelistet DHL dengangen.
Signatur
   #15
 1,768     Østlandet     0
Nå har vi gitt deg både linker til kundeservice og telefonnummer, da er resten jammen meg opp til deg selv. Det går da ikke an å sitte å surve slik på et forum som du gjør her?!
Slik jeg ser, så er problemet her at du ikke har kontakted DHL.
Hvis du etter å ha snakket med DHL, fortsatt har problemer, da kan du poste på et forum, men inntil da så ligger ballen hos deg.
   #16
 836     Østfold     0
Enig. Greit at det har vært helg, men nå er den straks over, og det eneste som har noe fornuft i seg er å kontakte de. Ringte de to ganger sist uke for å levere pc på garanti-rep, og det var ikke noe problem å komme frem til en hjelpsom person.
Signatur
   #17
 1,011     Hosle     0
Hvis du har bestilt så mye fra utlandet og ikke hatt problemer, så har du vært heldig. Jeg har stort sett positive erfaringer, men jeg har opplevd følgende:
1. Kjøpte musikkinstrument fra USA som var et "mandagsprodukt". Selve returen gikk greit, men jeg tapte endel penger på returfrakten, samt at det tok et halvt år å få tilbake momsen.
2. Kjøpte en mikrofon som gorillaene i postens tollbehandlingssenter klarte å ødelegge i forbindelse med åpning av pakken. Selgeren tok varen i retur, men igjen tapte jeg endel.
3. Prøvde nylig å kjøpe noen skjorter fra USA. En var feil størrelse, men det var ingen vits å returnere. Så jeg ga den til en venn.

   #18
 651     0
Sikker på at TS er i stand til å ordne opp med DHL.
- Som jeg leste innlegget tror jeg han tenker som meg, orker ikke bestille varer fra butikker som bruker visse fraktselskaper. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre ikke bestille fra de som bruker DHL eller Bring Express. - Dårlig gjort, men de fraktselskapene liker jeg mindre enn andre, sånn er det bare. Bring Express klarte å bruke nærmere 3 uker med en pakke fra Sverige. Ja, var nok uheldig, men kundeservice ga meg heller ikke gode vibber..og DHL karen som stod her på døra og virket som toll-politiet vil jeg heller ikke ha besøk av igjen(+ litt annet krøll med fortollingen mm)
Men ja, kan vel oppleves som sært og rart av andre. Postnord derimot, de er min favoritt som dagen! Glimrende kundeservice, raske, og kan t.o.m komme ned å hente pakka hos de, uten problemer!
Ellers regner jeg stort sett med at varer kjøpt på ebay fra kina m.fl ikke kommer - blir gledelig overasket hver gang små duppedingser kommer frem, noe de stort sett gjør :)

  (trådstarter)
   #19
 260     Orkdal     0
Det som ødelegger mest av alt er de norske tollerne.

Når disse skal sjekke en sending fra utland, skjærer de den brutalt opp med kniv. Ikke forsikitg med saks, det ser jeg tydelig. Og etter kontroll, slenger de, ja slenger på, en tapebit for snurpe sammen sendingen

To dager tar det for Posten å få den hit til Orkdaln fra Tollen på Gardermoen. En slikt kontrollert sending er ALLTID hull på, det som er inni er på vei ut, eller er falt ut. Her på bøgda er postfolka folk vi kjenner, når jeg kommer for å hente den ødelagte pakken, får jeg alltid stor medlidenhet og spørsmål om jeg vil klage.

Jeg har ingen idé om hva jeg kan gjøre med dette. Den pakken jeg hentet i går, med forskjellige sds bits, var vidåpen. Det var bare å helle ut innholdet på Postkontoret. Tolltjenestefolka hadde klistret på litt tape for liksom å tette igjen knivhullet de hadde laget, men den tapen var forlengst revnet under transport fra Oslo.

Det der er en grunn til jeg bruker andre fraktselskap enn Posten, de skjærer aldri opp. Fedex er jo helt fantastiske, blurayspilleren min fra USA, den kom i original Sony eske, den eska var uten en skramme!!  DHL hadde også fart fint med pakken min fra toolstop, ingen skade.

Min absolutte favoritt er Postnord. De er fullt på høyde med Fedex. Mens Posten bruker tre dager på en pakke fra Trondheim til Orkdal, gjerne med litt skadet emballasje, går en tilsvarende standard pakke over natta med Postnord, feks Tromura i Trondheim, de leverer inn til Postnord kl 14, jeg har pakken kl 12 neste dag (etter at de ulike firmaene har fått sine pakker først selvfølgelig)

eBay fra Kina ( ikke Hong Kong). Kjøper bare småting som minnekort, batteri, usb kabler, ting jeg har "råd til" å tape. I de årene jeg har handlet på eBay, har ALLE disse småpakkene kommet fram, men det tar tid, minumum tre uker, som regel en drøy måned.

eBay Hong Kong er et totalt annet marked. I begynnelsen var jeg meget forsiktig, handla bare smått. Men nå kjenner jeg en del butikker, og de er hundre prosent ærlige, og de sender raskt, tar maks fjorten dager, småting som uv linser tar maks fem dager.

Men det fra eBay England jeg handler det meste. En hel drøss Kina og Hong Kong firma har opprettet kontor med et lite lager i / ved London, og nytter godt av usedvanlige lave portoen i UK, og de økonomi brevsendingene bruker ikke lang tid til oss. Jeg har prøvd first class mail, men det gilk ikke raskere, ulempen er at Tollvesenet et på spesiell utkikk etter 1st class post, og blir en slik sending inspisert, går det gjerne en uke ekstra.

PS
erstokke:

Dine pkt 1 og 3, beklager, jeg mener ikke å fornærme på noen måte, men gjorde du nok grunnarbeid før du handlet??
Jeg handler MYE klær på internett, fra usa, england og litt fra Norge. I de nå ti årene jeg har handlet klær fra nettet, har de ALLTID passet ALLTID vært perfekt i størrelse. Jeg bruker betydelig med tid på å sette meg inn i hva kremmeren tilbyr meg, er jeg i det minste tvil spør jeg selgeren. Hvis nå selgeren gir meg diffuse svar, svartelister jeg akkurat den selgeren, begynner på'n igjen hos en annen. Sko, goretex jakker, penklær, undertøy, hansker, hatter aldri fått noe i feil størrelse, jeg har vært forberedt!

Det med mandagsprodukt er jo leit da. Kjøper man fra amazon er man nokså trygg, men kjøp bare produkter som  har mange positive kundeomtaler. Jeg vil ha minimum femti, jeg leser alle, jeg drar ut essensen av de, og gjør så mitt valg. Slår aldri feil.
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 260     Orkdal     0
Det går til he...

A. Fakturaen forfalt igår.

B.  Sendte henvendelse til de søndagskveld

C. Fikk auto svar med saks nr.

D. De har ennå ikke, etter to arbeidsdager, ikke svart.

E. Alle relevante kontaktskjema for min klage på fortolling, krever org nr. og firma navn

F.  Sendte derfor en generell mail form til dhl systemet, den gikk uten org. nr, men den havnet hvor?

G. Jeg driver nå og pakker boschn for retur, hvordan gjør jeg det ?
Signatur