Momentstaver 1/2toms lengd. 195 mm Brukes m. 1/2toms kraft(slag)piper alle dimensjoner. Sikrer korrekt tilstramning av hjulmuttere m.m. Sett med 5 stk. med fargekode.
Slagdrill og muttertrekker er to vidt forskjellige ting. Muttertrekker har kun "slag", og går ikke rundt etter et visst moment. Derfor kan en momentstav fungere. En slagdrill slår kun når den går rundt, og vil neppe kunne løsne eller for den saks skyld skru til med korrekt moment.
Jeg kjøpte forøvrig en elektrisk muttertrekker, som nevnt over. Kr 495 på Mekonomen, 300 Nm. Løsnet selv de vanskeligste boltene.
Ja - du må til med skjøteledning, men slipper å huske å lade batteriene før du skal ut. Så om man ikke tilbyr skift for hele gata, eller bruker muttertrekker til annet - så er batteritrekker nokså overkill etter mitt syn.
Eneste som mangler nå er en smart løsning for å jekke opp bilen med hjelp av muttertrekkeren. Er det noen som har en god patent på det? Gjerne med bilder.
Ove
På min MB A-klasse så er det samme dimmensjon på tappen på saksejekken som på hjulmutterne. Dvs at du (kan) kjører opp jekken med muttertrekker, eller hvilket verktøy du nå bruker til mutterne.
Fungerer finfint. Bilen fyker opp på ett øyeblikk. Eneste å passe på er å ta det piano når jekken skal ned igjen. Om du kjører for fort ned så klapper jekken i sammen og blir skrudd hardt i sammen.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Jeg kverket en jekk som den avbildet på Youtubevideoen med en luft-trekker. Jeg kverket også 3 orginale hjulmuttere.
Etter det har jeg holdt meg til den gode gamle metoden og kryssnøkkel, eneste endring er to garasjejekker. Hjulskiftet går på 1-2-3. Største problemet mitt har vert vinterhjul med stålfelger som limer seg til navet. De ble sparket ut til fordel for alumininumsfelger da nye vinterdekk ble bestilt...
Bytt ut krysset med en slik utrekksbar latmannsarm, og så trekker du opp når du skal løsne. Mye bedre kontroll på kreftene og ikke minst så slipper du å kjøre neven i asfalten hvis det skulle løsne ;D.
Deretter bruker jeg en standard batteridrill til å skru av selve boltene.
Når hjulet skal festes bruker jeg først batteridrillen og deretter skyver jeg latmannsarmen sammen og strammer (nedover).
Slagdrill og muttertrekker er to vidt forskjellige ting. Muttertrekker har kun "slag", og går ikke rundt etter et visst moment. Derfor kan en momentstav fungere. En slagdrill slår kun når den går rundt, og vil neppe kunne løsne eller for den saks skyld skru til med korrekt moment.
Jeg kjøpte forøvrig en elektrisk muttertrekker, som nevnt over. Kr 495 på Mekonomen, 300 Nm. Løsnet selv de vanskeligste boltene.
Ja - du må til med skjøteledning, men slipper å huske å lade batteriene før du skal ut. Så om man ikke tilbyr skift for hele gata, eller bruker muttertrekker til annet - så er batteritrekker nokså overkill etter mitt syn.
Ok, da kjøper jeg nok den Makita(ikke så enkelt med strøm der jeg er).
MEN er disse bra greier? Det er moment staver til "bare" 850kr for 5staver Grønn = 90 Nm Sort = 100 Nm Hvit = 110 Nm Rød = 120 Nm Blå = 135 Nm
Link http://www.youtube.com/watch?v=dgGday11DJY&feature=related
Du kan bruke en nesten hvilken som helst drill på en saksejekk. Bare monter en takkrok i drillen, så "passer" den på de fleste saksejekker.
Isåfall, er dette et bra tilbud(både kvalitet og pris)
http://www.zett.no/sm%C3%A5ttogstort__til_salgs.html?objectId=1290927
Moment stav for korrekt tilstramning Til salgs i
Beskrivelse
Momentstaver 1/2toms lengd. 195 mm
Brukes m. 1/2toms kraft(slag)piper alle dimensjoner.
Sikrer korrekt tilstramning av hjulmuttere m.m.
Sett med 5 stk. med fargekode.
Grønn = 90 Nm
Sort = 100 Nm
Hvit = 110 Nm
Rød = 120 Nm
Blå = 135 Nm
Raymond
Min garasje tråd
Jeg kjøpte forøvrig en elektrisk muttertrekker, som nevnt over. Kr 495 på Mekonomen, 300 Nm. Løsnet selv de vanskeligste boltene.
Ja - du må til med skjøteledning, men slipper å huske å lade batteriene før du skal ut. Så om man ikke tilbyr skift for hele gata, eller bruker muttertrekker til annet - så er batteritrekker nokså overkill etter mitt syn.
På min MB A-klasse så er det samme dimmensjon på tappen på saksejekken som på hjulmutterne. Dvs at du (kan) kjører opp jekken med muttertrekker, eller hvilket verktøy du nå bruker til mutterne.
Fungerer finfint. Bilen fyker opp på ett øyeblikk. Eneste å passe på er å ta det piano når jekken skal ned igjen. Om du kjører for fort ned så klapper jekken i sammen og blir skrudd hardt i sammen.
Etter det har jeg holdt meg til den gode gamle metoden og kryssnøkkel, eneste endring er to garasjejekker. Hjulskiftet går på 1-2-3. Største problemet mitt har vert vinterhjul med stålfelger som limer seg til navet. De ble sparket ut til fordel for alumininumsfelger da nye vinterdekk ble bestilt...
Deretter bruker jeg en standard batteridrill til å skru av selve boltene.
Når hjulet skal festes bruker jeg først batteridrillen og deretter skyver jeg latmannsarmen sammen og strammer (nedover).
MEN er disse bra greier? Det er moment staver til "bare" 850kr for 5staver
Grønn = 90 Nm
Sort = 100 Nm
Hvit = 110 Nm
Rød = 120 Nm
Blå = 135 Nm
http://www.zett.no/sm%C3%A5ttogstort__til_salgs.html?objectId=1290927
Raymond
Min garasje tråd
Raymond
Min garasje tråd