MML
   #11
 253     0
Vi har Altibox alarm og den går direkte til brannvesnet. Dette skal ikke koste noe ekstra og det er viktig at man ringer 110 ved falsk alarm, nettopp fordi det ikke går via vektersystemet.

Vi har også testet ut systemet - heldigvis via en teknisk svikt. Vi fikk begge melding om at brannalarmen var utløst i et beskrevet rom. Ingen var hjemme, men vi fikk varslet en nabo som hadde nøkkel som var 20m fra huset. Konstaterte null brann og møtte 3 brannbiler i oppkjørselen ca 2 min etter alarmen var utløst. Aner ikke hvem som skulle dekket kostnaden dersom brannvesnet måtte slått seg inn i det nye huset... (noe de selvfølgelig gjør dersom det ikke er noen hjemme).  Det ble heldigvis ikke en aktuell problemstilling.

   #12
 372     Rogaland     0
Brann alarmen i fra alltibox / noralarm, går rett til brannstasjonen og til alarmsentralen som også vil ringe og sjekke, er 1 minuttsforsinkelse i fra alarmen går til brannvesen blir varslet.
Som skrevet over ved falsk alrm skal man ringe 110 for å varsle så kan man, vente på tlf i fra vaktselskap.

Forskjellen på altibox sitt produkt og noralarm er at altibox leverer trådløst og noralarm leverer kablet anlegg.

Har hatt altibox / noralarm anlegg i 13 år og er fornøyd med produktet, er det noe feil så ordner de det i løpet av 24 timer.

  (trådstarter)
   #13
 817     Haugesund     0

Vi har Altibox alarm og den går direkte til brannvesnet. Dette skal ikke koste noe ekstra og det er viktig at man ringer 110 ved falsk alarm, nettopp fordi det ikke går via vektersystemet.

Vi har også testet ut systemet - heldigvis via en teknisk svikt. Vi fikk begge melding om at brannalarmen var utløst i et beskrevet rom. Ingen var hjemme, men vi fikk varslet en nabo som hadde nøkkel som var 20m fra huset. Konstaterte null brann og møtte 3 brannbiler i oppkjørselen ca 2 min etter alarmen var utløst. Aner ikke hvem som skulle dekket kostnaden dersom brannvesnet måtte slått seg inn i det nye huset... (noe de selvfølgelig gjør dersom det ikke er noen hjemme).  Det ble heldigvis ikke en aktuell problemstilling.


Høres ut som om det funker i ditt tilfelle.  Hva med matos, virker det inn på systemet ?
   #14
 372     Rogaland     0
Vi har ikke røykvarsler på kjøkken, bad og vaskerom, der har vi fått montert varmesensor, slik at alarmen ikke går pga svidd mat og vanndamp :))

hro
   #15
 1,574     Trondheim     0
Nettopp dette får meg til å stusse. Altså Altibox eller hvem nå enn som eier gatewayen, kan ta betalt for en tjeneste som i utgangspunktet burde være gratis. Varslingsplikten til 110 ved falsk alarm er der uansett.

Jeg mener: Ethvert hus med et minimum av intelligens (les SMART hus) burde kunne hatt en slik tjeneste. Jeg ser ikke at dette har en faktisk kostnad på 100 kr mnd - når man allerede har infrastruktur på plass (nett/fiber).

Prisingen her er ren profitt for Altibox og i prinsippet burde man kunne kjøpe hyllevare med samme funksjonalitet uten månedlig kostnad. Trådløse bokser som snakker sammen bør enhver nevenyttig kunne montere.
Signatur
   #16
 372     Rogaland     0
Noralarm ble kjøpt opp av lyse som er eier av altibox.


Brannvesenet Sør-Rogaland IKS om alarm fra Lyse
DIREKTE brannvarsling fra Altibox og NorAlarm er et stort og viktig skritt for bedret brannsikkerhet i norske boliger.

Brannvesenet i Sør-Roqaland IKS utviklet i sammen med NorAlarm AS i 1998 en løsning for DIREKTE brannvarsling fra private boliger. Den samme løsningen er via NorAlarm implementert for Altibox under navnet Altibox Brann-DIREKTE og Altibox Brann-BRL (borettslag).

I løpet av aret vil over 10 000 husstander og ca. 40 000 røyk/varmedetektorer fra boliger være koblet opp mot Brannvesenet Sør-Roqaland IKS sin 110- sentral. Det er ett formidabelt tall - men en kan etter lang driftserfaring sla fast at selv med store antall kunder er feilprosent og unødige utrykninger godt innenfor de krav som er satt fra brannvesenets side.

I en brannsituasjon er tiden den mest vesentlige faktor.
Tidlig varsling - og dermed enda raskere redning og slukkearbeid - viser seg og ofte å være forskjell en på  liv og død i en skarp situasjon .

Brann-DIREKTE løsningen til NorAlarm og Altibox har flere ganger vist at den fungerer optimalt og gir brannvesenet mulighet til få enda raskere respons.

De to siste branntilløp hhv. 12/7-10 og 14/8-10 hvor 11O-sentral mottok direkte varsling og det ble respondert uten unødige forsinkelser er eksempler på situasjoner som kunne utviklet seg i helt andre retninger om ikke brannvesenets utrykningsmannskaper hadde kommet så raskt til og fått reddet beboerne av boligene.

Brannvesenet Sør-Roqaland IKS vil med dette stadfeste at det med denne løsningen er tatt et stort skritt mot bedret brannsikkerhet i landet - og at vi støtter og bifaller utrullingen av konseptet og løsningen over heIe landet.


Stavanger 25/8-10

Med hilsen
Frode Roalsø
Avdelingsleder 110 sentral
Brannvesenet Sør-Roqaland IKS
  (trådstarter)
   #17
 817     Haugesund     0

Nettopp dette får meg til å stusse. Altså Altibox eller hvem nå enn som eier gatewayen, kan ta betalt for en tjeneste som i utgangspunktet burde være gratis. Varslingsplikten til 110 ved falsk alarm er der uansett.

Jeg mener: Ethvert hus med et minimum av intelligens (les SMART hus) burde kunne hatt en slik tjeneste. Jeg ser ikke at dette har en faktisk kostnad på 100 kr mnd - når man allerede har infrastruktur på plass (nett/fiber).

Prisingen her er ren profitt for Altibox og i prinsippet burde man kunne kjøpe hyllevare med samme funksjonalitet uten månedlig kostnad. Trådløse bokser som snakker sammen bør enhver nevenyttig kunne montere.



Enig her, men det finnes ikke noe alarmselskap som ikke tenker profitt, så dersom man ikke bryr seg om direkte varsling til brannvesenet så blir det langt rimeligere å seriekoble, gjerne trådløst, så mange bokser man vil i hele huset og ordne med trygge rømningsveier. For de som bor langt fra nærmeste brannstasjon blir det nesten som å gi en veldedighetsgave til f.eks. Altibox.

   #18
 627     Bergen     0

Det er nettopp det Altibox reklamerer med: at det ikke skal betales noe for feilutrykninger.

Som jeg skrev, regner jeg med at alarmselskapet betaler for feilutrykkninger.  -Men de har nok beregnet  abonnementsprisen slik at de skal komme godt fra det alikevel.. Wink
   #19
 1,596     0
Fikk installert et relativt omfattende Altibox alarmsystem i Desember og etter å hatt Sector alarm de siste 5 årene i forrige bolig er jeg ikke veldig tilfreds med brukervennligheten til det nye systemet.

I første rekke så er vi vant til å ha en alarmsentral som "snakker" - man slipper å lure på hva som foregår. Dagens alarm lager en rekke "kryptiske" pipelyder, alt etter hva som er galt/funksjon som slåes av/på. Dette har ført til et par mindre misforståelser; da sentralen/displayet ikke står "midt i syne" der man til daglig betjener alarmen. (Soverom samt hovedinngangsdør.) Man får heller ikke en "kvitteringslyd" på at alarmen skrues av, dersom denne allerede er avskrudd. Ofte hører man ikke "alarm av" lyden ved første tastetrykk, og trykker en gang til for å forsikre seg om at alarmen faktisk ER av. Vi har derfor bare begynt å anta, at dersom man ikke hører noe - så er alarmen av/på, alt sånn etter hva vi trykker. En tidlig morgen brast denne logikken, og de som ikke allerede våkne ble det - for å si det sånn. Meg inkludert, som var på vei til jobb en tidlig morgen...  ;)

Det er også uvant at alarmselskapet ikke har noen direkte "alarmstasjon", såvidt jeg har forstått dette må man ringe til "kundesenteret" om det skulle "være noe." Det er heller ingen "panikknapp" - knappen ER der, men er ikke programmert opp/denne har ingen funksjon. Det er litt søkt, sett i lys av at alarmsystemet er utviklet av/for Altibox - og ikke et produkt man får kjøpt på "det åpne markedet." Hvorfor har man utviklet en knapp som ikke er i bruk? Og HVORFOR kan denne ikke være i bruk? (Man kan jo ha en nødsituasjon med inntrengere/skade i hjemme hvor man kan få bruk for bistand - og ikke kan/vil ringe politiet/andre?)

At brannvesen og vekter ikke har nøkkel til boligen er kanskje også litt betenkelig; enten vha nøkkelsafe montert på egen bolig (med brannvesenets universalnøkkel, slik som G4S foreslo ved befaring) eller i nøkkelsafe hos alarmselskapet (Sector Alarm), som vekter kan benytte seg av. Dersom man er bortreist på ferie er man med andre ord avhengig av "naboen med nøkkel" eller en snill tante som tar seg fri fra jobb. Å knuse inngangsdøra er jo en fantastisk tåpelig løsning... Rekvirerer Altibox låsesmed ved behov, eller er vekterne som rykker ut spesialutstyrt med låsedirker? Skal boligen bare stå "uten innvendig sjekk" inntil du er hjemme igjen?

Vannlekkasjealarmen gir også kun varsling på SMS - noe som er til lite hjelp dersom man er ute på en lengre flytur, f.eks. Altså - ingen vekter som kommer for å ta hovedstoppkrana ved lekkasje... Her bør man altså vurdere andre alternativer, f.eks. automatisk stoppekran.

Hovedårsaken til at jeg valgte Altibox denne gang; var muligheten til selv å kunne demontere alarmsensorer ifm oppussing. Videre kan man selv bytte batterier når det er behov for dette. Med Sector kostet dette skjorta; og ville i praksis blitt en umulighet med dagens bolig og påbegynte renoveringsprosjekt...

Etableringskostnaden på snaue 15.000,- var også konkurransedyktig; så får vi bare håpe at vi aldri får bruk for noe av utstyret. Klistremerker og skilt på husveggen er kanskje det som gir best avkastning ved siden av det å ha en total brannvarslingspakke for hele boligen - med direkte varsling.

Termiske sensorer kunne de imidlertid ikke levere; hverken til kjøkken, vaskerom eller garasje. Ble derfor kun optisk røyk i garasje og ingenting i vask og kjøkken. Litt merkelig mtp hvor de fleste branner faktisk oppstår...  :-\ Hva hjelper det å ha en røykvarsler på loftet når vaskemaskinen i kjelleren står i lys lue?

Kjæledyrsensorer som opprinnelig ble bestilt, kunne heller ikke monteres hensiktsmessige oppe ved tak. Disse måtte plasseres i ca. 150cm høyde, ifg montør, og derfor ikke praktisk mulig/særlig pent/praktisk. Derfor ble det kun standard PIR detektorer + magnetkontakter valgt på montasjedagen.

At kundeservice brukte nesten én måned på svar, er jo så sin sak...

  (trådstarter)
   #20
 817     Haugesund     0
shaukaas:
Takk for nyttig informasjon.

Jeg vil gjerne vite mest mulig om det produktet jeg vurderer å kjøpe, og det du sier høres ikke så veldig positivt ut.