4,547    9    0  

Hva er rimelig administrasjonstillegg

 39     Østlandet     0
Vi er i gang med å innhente tilbud fra de forskjellige håndverkerne som kreves for å sette opp et hus. Det er en byggmester som gjør denne jobben for oss. Nå har vi fått inn tilbud og byggmesteren har satt opp alle tilbudene inkl. sitt eget arbeid i en totaloversikt. I den legger han til et administrasjonstillegg for hver av underentreprenørene. Er det vanlig og hvor mye (i prosent)?

Ta f.eks. elektrikker som gir et tilbud. Han skal ha dekke materialkostnadene + fortjeneste for materialsalg + egne timekostnader. Er det da rimelig at byggmester også skal ha prosenter på elektrikerens materialkostnader + elektrikerens fortjeneste på materialsalget?

Er det noen som har erfaring med hva som er vanlig i bransjen evt. har kommentarer til denne praksisen?

   #1
 3,109     Norge     0
Dersom du skal la andre administrere husbygginga di, må du rekne med å betale for det.
Ingen gjør noko gratis her i verden, og det kan man ikkje forvente heller.
Kvifor gjør du det ikkje sjølv då?
   #2
 303     Sandnes     0
Utfra hva jeg har blitt fortalt er fortjeneste opptil 30% ikke uvanlig. Min byggmester tilbød 10%, men de han dro inn tapte anbudene før byggmesteren skulle ha sitt :D

Når det er sagt har jeg tatt prosjektlederjobben selv og det er grundig mye arbeid som må til både planlegging og for å passe på at andre gjør jobben sin. Håndtverkerne snakker jo ikke sammen uten at jeg må ringe frem og tilbake mellom dem Wink
hro
   #3
 1,574     Trondheim     0
Min erfaring er at det gjøres påslag over en lav sko. Fordelen med dette er at du har en adresse å reklamere ovenfor. Selv om det er underleverandøren som har gjort dårlig arbeid - er det den du betaler fakturaen til som har ansvar for å rydde opp.

Eksempelvis: Du skal ha totalenterprise på opppussing av badet. All inclusive. AS Rørlegger tar på seg denne jobben og koordinerer snekker, murer og elektriker. Rørleggerens arbeid er kun sanitæranlegget - men sluttfakturaen er fra AS Rørlegger - og ved ev feil er det denne du kan reklamere ovenfor.

Alternativt; Du gjør samme jobb som i eksempelet over med en kontrakt med rørlegger, en med elektriker, en med snekker og en med elektriker. Etter et par år, avdekker du at varmekablene er dårlige. Elektrikeren skylder på at rørleggeren har gjort feil i montering av toalett (skrudd gjennom / tett inntil varmekabel). Et helvetes styr for å få noen til å ta ansvar.

Faktum er at du betaler for prosjektledelse og ansvar.
Signatur
   #4
 672     Bergen     0

Fordelen med dette er at du har en adresse å reklamere ovenfor.


Samtidig er dette en bakdel dersom selskapet opphører. Dersom du leier de inn separat så har du flere og reklamere mot, og det er mindre sjangse for at alle opphører.
hro
   #5
 1,574     Trondheim     0
Reklamasjon på dårlig utført arbeid kan også gjøres om "administratoren" går konkurs. Forlang å få kopi av underliggende fakturaer og du har dermed muligheten til å ettergå hver enkelt håndverker om 110 skulle være ute.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 39     Østlandet     0
Takk for svar.

Poenget kom litt bort her. Vi har selvfølgelig tenkt å betale for administrasjon. MEN: Stusser over at det er i prosenter av resten , prosenter av prosenter, nærmere bestemt. Hadde ventet et time-estimat. Hva om vi velger billigere fliser? Da vil administrasjonskostnadene gå ned... Men jobben hans blir ikke mindre av den grunn. Eller hvis noe plusses på, da går prisen opp. Tid til byggemøter kommer i tillegg og faktureres per time.

Altså: Hva er vanlig administrasjonskostnad? (Hvis det er i prosent, hvor mange prosent.)
Regningene skal sendes videre direkte til oss, så vi får ikke noen fordel av å betale kun til en, slik noen skriver. Noen synspunkter?
   #7
 57     Østlandet     0
Vi har betalt 10% adm.tillegg på alt, også utstyr m.m. For oss var det en ok løsning, selv om jeg absolutt ser poenget ditt med at det er underlig å betale adm.tillegg på materialpåslag fra elektriker etc.

Hadde det vært snakk om 30%, hadde vi bedt om å differensiere påslaget.

For oss var det gull verdt å ha en prosjektleder, men det er klart, i det du skal betale (kjempe)regningen stiller du deg jo spørsmålet om det var verdt det. Uansett: Lykke til!

hro
   #8
 1,574     Trondheim     0
For det meste har påslaget her vært 5% på mindre arbeider - men da med en stor regning og ikke mange små fra flere parter.
Signatur
   #9
 3,387     0


Fordelen med dette er at du har en adresse å reklamere ovenfor.


Samtidig er dette en bakdel dersom selskapet opphører. Dersom du leier de inn separat så har du flere og reklamere mot, og det er mindre sjangse for at alle opphører.


Nå skal det ligge en forsikring i fra hovedentrepenør slik at om han konker så tar forsikringen på seg reklamasjonsforpliktelsene. Det har jeg i alle fall krevd og fått. Trodde det var standard.