Etter å ha snakket med han skjønner jeg at han ikke er helt ærlig. I sommer diskuterte vi også om å bare kjøpe malingen av han, ett merke som han fronter som han kjøper fra polen. Og da husker jeg tydelig at det var snakk om 2 strøk. Når jeg konfronterte han med dette og spurte hvordan han kunne tilby 2 strøk om han bare hadde kjøpt inn for 1 strøk så sa han at noen hadde gjort feil å kjøpt inn dobbelt så mye maling. Ehh hva skal en si til sånn tullsnakk? I sommer hadde han ikke tid til å male plutselig, men så har han sagt at det skal han klare å få til. Så jeg har tatt dette for god fisk. Skjønner nå at han har ringt noen andre enn sine folk til å ta huset. Så når jeg nå sa at vi i utgangspunktet nå forholder oss til anbudet så ser vi hvordan ett strøk ser ut. før vi påfører neste strøk. Da fikk jeg følelsen av at han ikke tar jobben i det hele tatt. -han måtte ringe å sjekke sa han da. Hvordan få tak i maling og malere nå??? med ett 350m2 stillas som koster penger hver dag..... Typisk altså. Kommer ikke videre om han bare sier neitakk heller tror jeg. På en annen side om jeg ringer å sier ok til strøk 2 for å da ikke å betale og ta det til forliksrådet så kommer jeg ikke til å få medhold der tror jeg. For ei suppe, blir noen spennende telefoner disse morgentimene...
Edit: til teigen Det stod ikke spesefisert antall strøk i hans tilbud, og han tar ikke ansvar for grunnarbeidet?! jeg koster selv over den nye pussen slik at den ikke har løse partikler, han grunner. Noen steder er pussen ganske fersk (reperasjon) mens 90 prosent er 3 år gammel. Hans påstand var da at tynne pusstrøk måtte ha 3-4 dager å tørke på, tykkere strøk mye lengre tid. Så jeg fåt ihvertfall malt de store flatene om ikke hjørnesteinene etc. Dette ender enten med at jeg biter i de 10 000 og betaler de eller krangler meg igjennom. Han har det store pressmiddelet her. Uten han kommer jeg ikke imål
Han skriver jo at malermesteren hadde gitt tilbud på ett strøk, men at malingleverandøren anbefaler to strøk. Dette må malermesteren undersøke før han gir tilbud. Det er ikke opp til kunden å vurdere hvor mange strøk som er nødvendig. Kunden har bedt om pris på maling av veggen og har oppgitt relevante data. Den som da gir tilbud må selv ta ansvaret for at det kreves et ekstra støk for å oppnå tilfredsstillende resultat. Jeg mener derfor at malermester må male det antall strøk som er nødvendig uavhengig av hva han skriver i tilbudet. Tror nok malermesteren prøver seg da han har oppdaget at han har gjort en feil når han ga tilbud. Å møtes på halvveien kan jo være en grei løsning så man slipper lange diskusjoner og utsettelser.
Ja jeg har best magefølelse for å møtes, selv om han tok den klassiske dette er min kostpris..... Ringer han om en halv time igjen jeg.
forresten på tilbudet hans står ikke ett strøk men grunning og silikatmaling. ikke antall strøk, det var først når malerne stod utenfor igår han ringte å sa ett strøk.
Har han gitt et tilbud og du har akseptert er han bundet av tilbudet. Han har da ikke anledning til å trekke seg fordi han får kalde føtter. Problemet er at håndverkere ofte ikke forstår eller vil forstå hvilke forpliktelser de har inngått. De vet at folk kommer i en vanskelig situasjon og lar seg presse. Jeg ville gjort det klart for ham at du har retten på din side, men at du er villig til å strekke deg litt for å komme i mål før vinteren. Hvis han ikke godtar dette kan du gi ham alternativet at du leier inn en annen maler og fakturerer ham mellomlegget. Dette mener jeg du er i din fulle rett til å gjøre. Du får bare satse på at han ikke slår seg konkurs i mellomtiden.
Hva jeg eller andre må "mene" er egentlig likegyldig når det kommer til hvilken rett du og maleren har.
Poenget mitt i tidligere innlegg var kun det at det som står spesifisert i et tilbud som du har takket ja til, er det som teller.. uansett om det er til din eller malerens fordel.
med andre ord, i fare for å repetere meg selv: Står det 1 strøk primer + 1 strøk maling i tilbudet du har takket ja til, så er det også det som maleren er pliktet til å gjøre i henhold til prisen som står i tilbudet.
Står det ikke spesifisert antall strøk som trengs, men kun at huset skal primes og males ferdig, så må maleren ta det antall strøk som trengs, uavhengig om han selv taper på at han ikke har vært flink nok til å kontrollere på forhånd om det er nødvendig med 1, 2 eller 3 strøk.
Jeg er helt enig i at maleren burde ha gjort grunnarbeidet bedre, og jeg forstår veldig godt frustrasjonen til trådstarter. Jeg ønsker kun å informere om hvilke krav han har i henhold til spesifisert tilbud og utførelse av arbeid... og tar absolutt ikke noe parti med håndverkeren her..
En annen utfordring er om det en underskrevet kontrakt til stede.. Er det kun et tilbud du har takket ja til, men ikke en kontrakt som er skrevet under, så er jeg usikker på hvor sterkt du står i saken. I tillegg kan eventuelt også malern ha spesifisert forbehold om mulige endringer, som f.eks i antall strøk som trengs, noe som i så fall vil gi maleren større sjanse for medhold..
Dette er en vanskelig sak, og vi har hatt noen heftige diskusjoner på kontoret her, uten at vi egentlig helt klarer å komme frem til et klart resultat...
Det er ikke helt lett dette her..
Signatur
Mvh Mats Teigen - Daglig leder i ByggDekor AS, spesialist i listverk, interiørartikler og vedlikeholdsfrie komposittgulv.
Hvis han ikke godtar dette kan du gi ham alternativet at du leier inn en annen maler og fakturerer ham mellomlegget. Dette mener jeg du er i din fulle rett til å gjøre.
Det stemmer dette. Er tilbudet gitt og kunden har akseptert er det bindende
Hvis han ikke godtar dette kan du gi ham alternativet at du leier inn en annen maler og fakturerer ham mellomlegget. Dette mener jeg du er i din fulle rett til å gjøre.
Det stemmer dette. Er tilbudet gitt og kunden har akseptert er det bindende
Hei. Er du helt sikker på at dette gjelder kun ved tilbud, uten at det foreligger noen kontrakt? Jeg vil også tro at et tilbud er bindende, men jeg vet ikke 100% om det er det.. så er litt nyskjerrig her.
Signatur
Mvh Mats Teigen - Daglig leder i ByggDekor AS, spesialist i listverk, interiørartikler og vedlikeholdsfrie komposittgulv.
I sommer diskuterte vi også om å bare kjøpe malingen av han, ett merke som han fronter som han kjøper fra polen. Og da husker jeg tydelig at det var snakk om 2 strøk. Når jeg konfronterte han med dette og spurte hvordan han kunne tilby 2 strøk om han bare hadde kjøpt inn for 1 strøk så sa han at noen hadde gjort feil å kjøpt inn dobbelt så mye maling. Ehh hva skal en si til sånn tullsnakk? I sommer hadde han ikke tid til å male plutselig, men så har han sagt at det skal han klare å få til. Så jeg har tatt dette for god fisk. Skjønner nå at han har ringt noen andre enn sine folk til å ta huset.
Så når jeg nå sa at vi i utgangspunktet nå forholder oss til anbudet så ser vi hvordan ett strøk ser ut. før vi påfører neste strøk. Da fikk jeg følelsen av at han ikke tar jobben i det hele tatt. -han måtte ringe å sjekke sa han da. Hvordan få tak i maling og malere nå??? med ett 350m2 stillas som koster penger hver dag..... Typisk altså. Kommer ikke videre om han bare sier neitakk heller tror jeg.
På en annen side om jeg ringer å sier ok til strøk 2 for å da ikke å betale og ta det til forliksrådet så kommer jeg ikke til å få medhold der tror jeg.
For ei suppe, blir noen spennende telefoner disse morgentimene...
Edit: til teigen
Det stod ikke spesefisert antall strøk i hans tilbud, og han tar ikke ansvar for grunnarbeidet?! jeg koster selv over den nye pussen slik at den ikke har løse partikler, han grunner. Noen steder er pussen ganske fersk (reperasjon) mens 90 prosent er 3 år gammel. Hans påstand var da at tynne pusstrøk måtte ha 3-4 dager å tørke på, tykkere strøk mye lengre tid. Så jeg fåt ihvertfall malt de store flatene om ikke hjørnesteinene etc.
Dette ender enten med at jeg biter i de 10 000 og betaler de eller krangler meg igjennom.
Han har det store pressmiddelet her. Uten han kommer jeg ikke imål
Ja jeg har best magefølelse for å møtes, selv om han tok den klassiske dette er min kostpris..... Ringer han om en halv time igjen jeg.
forresten på tilbudet hans står ikke ett strøk men grunning og silikatmaling. ikke antall strøk, det var først når malerne stod utenfor igår han ringte å sa ett strøk.
Hva jeg eller andre må "mene" er egentlig likegyldig når det kommer til hvilken rett du og maleren har.
Poenget mitt i tidligere innlegg var kun det at det som står spesifisert i et tilbud som du har takket ja til, er det som teller.. uansett om det er til din eller malerens fordel.
med andre ord, i fare for å repetere meg selv: Står det 1 strøk primer + 1 strøk maling i tilbudet du har takket ja til, så er det også det som maleren er pliktet til å gjøre i henhold til prisen som står i tilbudet.
Står det ikke spesifisert antall strøk som trengs, men kun at huset skal primes og males ferdig, så må maleren ta det antall strøk som trengs, uavhengig om han selv taper på at han ikke har vært flink nok til å kontrollere på forhånd om det er nødvendig med 1, 2 eller 3 strøk.
Jeg er helt enig i at maleren burde ha gjort grunnarbeidet bedre, og jeg forstår veldig godt frustrasjonen til trådstarter. Jeg ønsker kun å informere om hvilke krav han har i henhold til spesifisert tilbud og utførelse av arbeid... og tar absolutt ikke noe parti med håndverkeren her..
En annen utfordring er om det en underskrevet kontrakt til stede.. Er det kun et tilbud du har takket ja til, men ikke en kontrakt som er skrevet under, så er jeg usikker på hvor sterkt du står i saken. I tillegg kan eventuelt også malern ha spesifisert forbehold om mulige endringer, som f.eks i antall strøk som trengs, noe som i så fall vil gi maleren større sjanse for medhold..
Dette er en vanskelig sak, og vi har hatt noen heftige diskusjoner på kontoret her, uten at vi egentlig helt klarer å komme frem til et klart resultat...
Det er ikke helt lett dette her..
Mats Teigen - Daglig leder i ByggDekor AS, spesialist i listverk, interiørartikler og vedlikeholdsfrie komposittgulv.
Hei. Er du helt sikker på at dette gjelder kun ved tilbud, uten at det foreligger noen kontrakt? Jeg vil også tro at et tilbud er bindende, men jeg vet ikke 100% om det er det.. så er litt nyskjerrig her.
Mats Teigen - Daglig leder i ByggDekor AS, spesialist i listverk, interiørartikler og vedlikeholdsfrie komposittgulv.