#41
 4,148     Oslo Vest     0
Min erfaring er at pris ofte er avgjørende for et utseende, dvs man prioriterer lav pris fremfor å bruke penger på å få et gjennomført og spennende utseende.

Jeg synes at de arkitekttegnede funkishusene har flere kvaliteter enn typiske funkis kataloghus som er tegnet for masseproduksjon.

Men som sagt, pris er avgjørende for mange og da blir ofte utseende nedprioritert.
Signatur

   #42
 7,685     Bærum     0
Litt synd at det er masseprodusentene som dominerer markedet. Skjønner at folk velger et alternativ de har økonomi til. Det burde være mulig å lage individuelle løsninger med dagens teknologi med DAK løsninger og prefab. fabrikker.
   #43
 22,342     Akershus     0

Det er mange funkishus som er utrolig lekre. Mitt inntrykk er at de opprinnelige funkishusene var mye mer spennende enn det de bygger i dag. Dagens hus er stort sett kjedelige masseproduserte kasser med flatt tak.
At et hus har flatt tak betyr ikke at det er et funkishus. Funksjonalismen var en filosofi/tankemåte. Det som var den store utfordringen for arkitektene var å lage noe "fint" utav noe ultraminimalistisk. Incognito har lagt ut en del bilder av en del klassiske funkishus i denne tråden som jeg synes er fantastiske. Jeg kunne selv tenkt meg å bygge et slikt hus.

Med neosveitser (eller hva det nå kalles) er det lett å pynte på et kjedelig hus med litt utskjæringer, sprosser og div utvekster på taket. Det kan drives for lang slik som feks Sandmæl driver med på sine Amerika inspirerte hus. Med et hus der det ikke skal tilføres noe pynt/dilldall kreves det mer, og jeg synes mange har arkitekter har gått i baret. Det skal mere til for å få en "eske" til å bli sexy.

At spesielle løsninger koster og krever kunnskap er klart. Det er mye lettere å få et saltak tett enn et flatt tak, og glasspartier krever mere oppvarming.

Hva man liker er en smaksak. Jeg synes flere stilarter kan gi fine hus, men det forutsetter godt arkitekthode og frie tøyler. Tekninsk kan det meste løses.
   #44
 22,342     Akershus     0

Litt synd at det er masseprodusentene som dominerer markedet. Skjønner at folk velger et alternativ de har økonomi til. Det burde være mulig å lage individuelle løsninger med dagens teknologi med DAK løsninger og prefab. fabrikker.

For meg virker det ikke som folk bryr seg så mye om individualitet. Folk kjøper den samme grandisen dag etter dag...
   #46
 5,188     Østlandet     0
Jeg leste nettopp Kjetil Rolness' innlegg med stort smil om munnen og flirer fortsatt. Fantastisk bra skrevet!!!  :D

Mange fine kommentarer der gitt!


NORDBOHUS fikk i 2001 boligbransjens Nyskaperpris for modellene Kuba og Kubrik.
Samme år solgte kjeden ett — 1 — eksemplar av sistnevnte og 75 av sin folkelige
bestselger.


8 prosent funkis. Høres dette ut som en
funkisboom? Nei, mer som en kledelig liten funkisfis.
Signatur
  (trådstarter)
   #47
 5,410     Langhus     0
eh, ja?

Er ikke hele tråden om at "folk flest" vil ha 1 1/2 etasje i rødt og hvitt med smårutede vinduer?

(Dessuten er vel ikke 10 år gamle data så spennende lengre)
Signatur

   #48
 9,677     Kysten     0
Dagbladet tar utgangspunkt i Nordbohus og hvilke husmodeller dem selger. Greit nok det. Men det er ikke bare kataloghus som selges. Om en tar en biltur innom nye feltutbygginger eller blader gjennom en eiendomsavis vil en se at det masseproduseres masse "utradisjonelle" hus. Kanskje ikke funkis men "moderne" hus.
   #49
 1,943     0
Mange spennande synspunkt her Smile Og masse fornuftig sagt av bl.a incognito. Og ja, interiør er viktig, så eg syns det var spesielt kjekt å lese det du skriv om dette Smile

Sjølv bygger vi noko som svært, svært mange vil kalle "funkis", utan at det er det. I alle fall i forhold til kva eg syns det er. Eg vil kalle det "moderne" og "funkisinspirert".

Eg meiner at artikkelen det blir linka til seier noko vesentleg her:

Vindussprosser, trepanel og loftstuer er elementer som for mange nordmenn bidrar til
(gjen)skape bildet av et hjem, med alt begrepet rommer av varme, trygghet, fellesskap og bestandighet. Bildet stammer fra foreldrenes eller besteforeldrenes hus. Og mange ønsker det videreført til sine barn. slik at de ikke bare arver boligformuen, men også hjemfølelsen. Hva vet formgivere om dette? Bryr de seg? Hjem- og slektsfølelse er ikke pensum på Arkitekthøyskolen, men noe allmennmenneskelig du avlæres, sammen med banale behov for pynt og kos. Arkitekter tilhører og rekrutteres fra den kulturelle middelklassen, preget av individualisme, askese og estetisering. Typehuskunder representerer bredere lag, med større sans for fellesskap, tilhørighet og affeksjonsverdier. Dessuten har folk kjønn. Arkitekter er gjerne menn. Husstandenes  beslutningstaker er gjerne kvinne, og det vet bransjen. Se på fotoene i katalogene eller navnene på husmodellene. Det finnes ikke ett ferdighus med mannsnavn.


Husbygging er ei emosjonell greie  - enten de mannfolk likar det eller ei Grin Jada, eg veit at de er glade i drøfte powertools, COP, og teknisk rom, men eg trur dei aller fleste har som overordna mål å oppfylle draumen om ein trygg, kjærleg heim for seg og sin familie. Dei fleste har sin eigen oppvekst som eit forbilde, på same vis som barneoppdragelse går i arv. Så vi vil ha peiskos, lune rammer, lukt frå granbar til jul og alt det koselige vi hugsar frå vår eigen oppvekst.

Eg er sånn, dei fleste eg kjenner er sånn (menn inkludert). De anar ikkje kor eg måtte sloss for å få vedovn inn i huset. Mannen fattar ikkje poenget - voksen opp i eit land der vedfyring er sett på som 1)unødvendig 2) forurensande 3)ekstremt brannfarlig. Men eg fekk min ovn - min definisjon av ein heim.

At eg bygger moderene betyr ikkje at eg har lausrive meg, eller tatt avstand frå min "norskhet". Eg har vel kanskje justert mine mål og forventningar noko, men eg kjem til å fylle huset med kos, lunhet, med sterke fargar og naturmateriale. Man er da norsk for svingende!  ;D



   #50
 22,342     Akershus     0

hans9001

Hva synest du om amerikanske new england hus da?


Det blir litt både og. Riktig gjort blir det fint. Jeg er ikke imot "pynt" men det må ikke bli for mye.

Når man bygger gammel stil med nye materialer, etter nye krav med teknikker blir utseendet endret mye. Traktorsprosser og aluminium er to ting som ødelegger mye.