18,867
27
1
Dårlig oppfølging fra utbygger i forbindelse med ettårsbefaring. Hva gjør vi?
15
0
For snart to år siden flyttet vi inn i en nybygd halvpart av tomannsbolig. Allerede på overtakelsen påpekte vi at det var sprekker i hjørnene, men utbygger sa at huset vil sige, og at alle skjøter og sprekker vil bli fikset i forbindelse med ettårsbefaringen.
Etterhvert dukket det opp flere småfeil i huset, bl.a. et løst trappetrinn, ytterdør som er vanskelig å få opp, løse stikk-kontaktet og feil helning på garasjegulv.
Tiden for for ettårsbefaring passerte, og vi prøvde å kontakte utbygger. Fikk etterhvert tak i ham, og han lovde å ta kontakt snart for å avtale tidspunkt. Ingenting skjedde, og vi kontaktet han på ny 2-3 mnd senere. Da var han på ferie, men skulle se på saken så snart han kom hjem. Enda noen måneder gikk, og nok en gang måtte vi purre på ham, og vi begynte å bli ganske irriterte. Han ville også vite hva som var galt siden vi maset slik!
Et par-tre uker etter dukket han faktisk opp. (Da var det 1 år og 8 mnd siden vi flyttet inn.) De løse stikk-kontaktene og det løse trappetrinnet skulle bli fikset ja ,han skulle kontakte trappefirma og elektriker med en gang. Han skulle også få skaffet noen ringer for å heve ytterdøra slik at den blir lettere å åpne. Resten av feilene var han skikkelig kranglete på. "Dere må regne med sprekker i skjøter fordi huset er av tre", sa han. Vi sa han hadde lovet oss å ordne det på overtagelsen, men det kunne han ikke huske. Feil fall på carportgulvet var ikke noe vi kunne klage på, for i kontrakten står det ingenting om støpt dekke i carporten. (Det gjorde det riktignok ikke, men når han støper gulv bør det være helling utover og ikke innover, spesielt når en vannkran er plassert innerst, uten sluk under!) Andre feil prøvde han å prate bort med hvor mye huset er verdt og andre ting.. Men han noterte seg alt, skulle tenke på det, og ringe oss igjen.
Nå er det gått over 2 mnd siden befaringen, og vi har ikke hørt noe. Skal ringe ham igjen og mase, men det jeg lurer på er om jeg kan stille noen krav eller sette en tidsfrist for når alt skal være fikset?
Er det noe organ jeg kan true med å klage han inn for, dersom ingenting skjer videre? Synes han har opptrått meget useriøst.
Etterhvert dukket det opp flere småfeil i huset, bl.a. et løst trappetrinn, ytterdør som er vanskelig å få opp, løse stikk-kontaktet og feil helning på garasjegulv.
Tiden for for ettårsbefaring passerte, og vi prøvde å kontakte utbygger. Fikk etterhvert tak i ham, og han lovde å ta kontakt snart for å avtale tidspunkt. Ingenting skjedde, og vi kontaktet han på ny 2-3 mnd senere. Da var han på ferie, men skulle se på saken så snart han kom hjem. Enda noen måneder gikk, og nok en gang måtte vi purre på ham, og vi begynte å bli ganske irriterte. Han ville også vite hva som var galt siden vi maset slik!
Et par-tre uker etter dukket han faktisk opp. (Da var det 1 år og 8 mnd siden vi flyttet inn.) De løse stikk-kontaktene og det løse trappetrinnet skulle bli fikset ja ,han skulle kontakte trappefirma og elektriker med en gang. Han skulle også få skaffet noen ringer for å heve ytterdøra slik at den blir lettere å åpne. Resten av feilene var han skikkelig kranglete på. "Dere må regne med sprekker i skjøter fordi huset er av tre", sa han. Vi sa han hadde lovet oss å ordne det på overtagelsen, men det kunne han ikke huske. Feil fall på carportgulvet var ikke noe vi kunne klage på, for i kontrakten står det ingenting om støpt dekke i carporten. (Det gjorde det riktignok ikke, men når han støper gulv bør det være helling utover og ikke innover, spesielt når en vannkran er plassert innerst, uten sluk under!) Andre feil prøvde han å prate bort med hvor mye huset er verdt og andre ting.. Men han noterte seg alt, skulle tenke på det, og ringe oss igjen.
Nå er det gått over 2 mnd siden befaringen, og vi har ikke hørt noe. Skal ringe ham igjen og mase, men det jeg lurer på er om jeg kan stille noen krav eller sette en tidsfrist for når alt skal være fikset?
Er det noe organ jeg kan true med å klage han inn for, dersom ingenting skjer videre? Synes han har opptrått meget useriøst.
jeg ville tatt kontakt med takstmann som går over hele greia.
skal jo ikke være sånn.
hvor er dette?
hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett.
20 års erfaring.samme bedrift siden 1998.
JM Entreprenør jobber jeg
Send brev til utbygger med 2 ukers frist til å utbedre elers oversendes det til forliksrådet.
Han har grovt unnlatt å følge opp pålagt ansvar og er en sjarlatan som satserpå å slite dere ut og komme unna hele saken på den måten.
Ha en diktafon i lomma ved neste møte, det er lovlig så lenge du selv deltar i samtalen. Kan være veldig greit når han senere nekter for va han har sagt.
Noen som vet hva det vil koste å leie inn en ekstern takstmann i denne saken?
La oss si 3-5 tusen kroner for en runde med takstmann og en skriftlig rapport fra han i etterkant. Da har dere et solid dokument å bringe saken videre med.
Eeventuelt kan dere sende dette dokumentet over til huseiernes landsforbund sin juridisk avdeling og få en veledning derfra om hvordan dere best bringer saken videre. Det vil dere ikke måtte betalenoe for.
Trenger dere en advokat videre kan dere benytte advokater som samarbeider med huseierenes landsforening og som er erfarne med den type saker og pålitelige advokater.
De årene jeg har vært medlem i HL har jeg fått så full valuta for medlemsavgiften at det er helt utrolig. Meld dere inn fortere enn svinnt. :-)
Lykke til, ingen ting er bedre enn at useriøse håndverkere blir tatt. Det bidrar til opprydding i bransjen.
I første omgang tror jeg at vi sender et brev til ham der vi krever at feilene blir fikset innen to uker. Skjer det ikke noe da, får vi kontakte takstmann og gå videre med saken. Høres det greit ut?
skriv ned alt dere vil utbedre i punkt for punkt
hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett.
20 års erfaring.samme bedrift siden 1998.
JM Entreprenør jobber jeg
Dette vet utbygger så derfor trenerer han.