11,329    23    0  

Fjerne avfall selv i byggeperioden?

 827     Kongsberg     0
Vi har i utgangspunktet tenkt å la utbygger stå for fjerning av avfall fra tomten i byggeperioden. Jeg lurer nå på om det er verdt å stå for dette selv?

Er det noen som har noen formening om hvor mye avfall det blir i forbindelse med bygging av et hus på ca 200m2?

Vi får et fratrekk på 20.000 om vi tar denne jobben selv. Utbygger samler da avfallet på ett bestemt (avtalt) sted på tomten.

Jeg vil veldig gjerne høre fra folk med erfaring!
Signatur

   #1
 419     0
Vi tok det selv. Ventet til byggeperioden var over, ordnet en ganske stor container som vi fikk alt i i løpet av en helg. Tror vi betalte ca 6000. Men snekkerene bør ha en plass som ikke er i veien for annet arbeid.
Alt av planker kuttet jeg opp til brensel, takstein ble fyll masse. Så det meste som var i conaineren var plater og isolsjonsrester
TML
   #2
 466     M&R     0
Ville tatt dette selv trur jeg:-)
20.000 er mye penger når man bygger nytt:-)

Har dere tilgang på henger,og bor nære avfallsplass er det en lett sak.
Ta vare på hvit material/ kapp!!! fint til  å fyre opp med eller la svigerfar forsyne seg

(PS ikke fyr med imp material)
   #3
 869     0
Eg gjorde det sjølv, eller det var mest far min som tok seg av det. Eg fekk berre fråtrekk på 10 000 for det, men trur eg har spart ca 7-8000 av dei 10. Huset mitt er ca 140 m2.

Vi har sortert søppelet og ikkje hatt konteinar. Vi hadde ein storsekk dei kasta rasket i, som vi tømte ca kvar veke. Leverte plast for seg og papp for seg, som er gratis. Samt metall. Da blir det ikkje att så veldig mykje anna.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 827     Kongsberg     0
Takker for gode svar :)

Dessverre er det håpløse åpningstider på avfallsanlegget her i byen.
Kun stenger kl 15 alle ukedager unntatt mandag når det er åpent til kl 18.
Stengt lørdag og søndag.

Ikke akkurat ideelt når man har fulltidsjobb.

Har hverken henger eller hengerfeste. Henger har jeg god tilgang på. Hengerfeste tenker jeg at jeg må skaffe meg ifm byggingen uansett.

Synes 20' er mye penger og sparer gjerne disse. Vet vi kommer til å være mye på byggeplassen så om vi sorterer litt når vi er der bør det være en overkommelig oppgave.

Husker du ca hvor mange ganger dere måtte tømme storsekken Mariana?
Signatur
   #5
 1,699     Norge     0
Vi tar alt selv. Her er det heldigvis åpent på lørdag, så da går det 1-2 turer med full henger hver lørdag.
Hyggelige folk også, som kjenner oss igjen når vi kommer, slår av både en prat og gir goooode priser  :)

Vi fikk trukket ut alt fra budsjettet og jeg mener å huske at leie av container + tømming i hele perioden kostet et sted mellom 20 og 30.

Hittil har vi vel betalt ca 2000,- for å dumpe. Grovsorterer på hengeren og finsorterer på dynga.
   #6
 24,032     Akershus     0
Glavarester kan krympes vesentlig. Inn i en tett søppelsekk og sett på støvsugeren! En bør ha et filter eller finmasket rist på tuten.
Signatur
   #7
 1,185     0
Vi leide inn container 2 ganger, hadde den i en helg første gangen og en hel uke siste gangen. Betalte ca 5000,- for dette. I tillegg hadde jeg en ukentlig tur til den lokale fyllinga med en full henger i et halvt års tid. Da fikk jeg snekkerne til å sortere vekk alt trekverk i en egen haug slik at jeg fikk bruke det til ved senere. Vel verd de 20 k synes jeg, fin måte å bruke litt egeninnsats på mens snekkerne holder på med huset og det likevel ikke er tilgjengelig for egeninnsats der.

   #8
 3,412     Akershus     0
Det er greit å være innom byggeplassen titt og ofte under den mest hektiske perioden.  Det kan være tolkning av tegninger, avklaringer, spørsmål, ønsker, eller rett og slett at mange jobber litt bedre når de får litt oppmerksomhet.  En gang per dag er ikke for ofte.  Da er det greit å ha en grunn til å komme der, slik at de som jobber der ikke får følelsen av å bli overvåket hele tiden, men at man heller kommer innom for å yte dem litt service i henhold til en avtale.  Fjerning av avfall er dermed en glimrende type egeninnsats.  I tillegg til å fjerne avfallshaugene kan man også ta en runde med feiekosten osv. 
Signatur
   #10
 1,806     Trondheim     0
Jeg ville snakket med utbygger før dere foregriper dette.

Utbygger har krav ihht PBL om en avfallsplan og gjennvinningsgrad. Når dere kjører bort søpla selv så får han ikke dokumentert "gjennvingsgraden" på avfallet og dette kan bli problematisk i dokumentasjonen for utstedelse av ferdigattest.

Mange som har tråkket skikkelig i salaten vedrørende dette.