37,510
12
2
Fremdriftsplan byggeprosjekter
47
1
Hei!
Jeg hører at man får en fremdriftsplan når man bygger hus - stemmer det?
- Hvem lager denne?
- Er denne juridisk bindene for partene?
- Kan man booke flislegger, maler, gulvlegger og kjøkken etter en slik plan?
- Blir denne fulgt ?...eller sklir slike planer ut hele tiden?
Vi har funnet fremdriftsplanen til Kyrre på hans blogg, men forstår ikke fargekodene.
Kyrre, håper det er ok at jeg har kopiert fremdriftsplanen din?
Kan dere som har bygget eller holder på å bygge laste opp deres fremdriftsplan?
Det vil være til stor hjelp for oss uvitende :-\
Jeg hører at man får en fremdriftsplan når man bygger hus - stemmer det?
- Hvem lager denne?
- Er denne juridisk bindene for partene?
- Kan man booke flislegger, maler, gulvlegger og kjøkken etter en slik plan?
- Blir denne fulgt ?...eller sklir slike planer ut hele tiden?
Vi har funnet fremdriftsplanen til Kyrre på hans blogg, men forstår ikke fargekodene.
Kyrre, håper det er ok at jeg har kopiert fremdriftsplanen din?
Kan dere som har bygget eller holder på å bygge laste opp deres fremdriftsplan?
Det vil være til stor hjelp for oss uvitende :-\
Fant denne fremdriftspanen på nettet (filen ligger vedlagt dette innlegget).
Vi har ikke fått noen slik fremdriftsplan fra vår husbygger, og det savner vi virkelig nå. I stedet for muntlige beskjeder hele tiden kunne det være greit med en slik fremdriftsplan å forholde seg til.
Man skal ikek glemme at det slikt dokument er bindende for begge parter, og skaper ro, orden og klare ansvarsforhold i byggeprosessen. Selvfølgelig er det byggekontrakten som gjelder, men likevel...
Vi har satt advokat på saken nå ettersom ting sklir ut HELE tiden.
Fremdriftsplan Byggeprosjekt Harestua.pdf
Ser det er flere husbyggere som får en slik fremdriftsplan.
Er det vanlig?
Der mener jeg byggeleder har et ansvar, blant annet gjennom å ha en god og detaljert fremdriftsplan. Jeg mener at når man kjøper noe for 2 millioner ved noe så uoversiktlig som et nybygg så bør byggeleder være en veileder like mye som en kontrollør av entreprenørene.
Manglende oppfølging, mangelfull informasjon, feilleveranser, forsinkelser, unnlatt å svare på henvendelser, vanskelig å få tak i, ringer ikke tilbake, og misforståelser har preget hele byggeperioden. Jeg nevner ikke navn på byggefirma her, men jeg kan si så mye at vi blir ikke "partnere" i fremtiden.
Tips til ferske huskjøpere; still spørsmål, krev svar, forlang fremdriftsplan og spesifiserte kostnadsoverslag.
De er i og for seg nettopp begynt da, de har satt opp reisverket og bjelkelag osv.
Sist jeg snakka med byggeleder så viste han ikke hvordan fremdriften ville bli.
I kontrakten står det 200 dager fra ferdig grunnmur til klart for maling.
Hva er vanlig, er det å få en eller annen form for skriftlig fremdriftsplan?
Får man en overtagelse dato, eller er det bare å sette seg ned å vente...
Sitter å grubler på det samme som Malin - hvorfor har vi ikek fått noen fremdriftsplan?
Ser enkelte her har fått flotte fremdriftsplaner, men det vet ikke min husleverandør er for noen engang >:(
Om man har en "flokk" av snekrer, så er det kanskje mer naturlig. Men om firmaet er ett forholdsvis lite ett. Så er det en enorm jobb å kordinere alt sammen.
Du kan ha sykdom, haste jobber (f.eks garanti på tidligere utført arbeid etc etc), du kan ha problemer med leveranser osv osv.
Jeg vet at jeg selv iallefall hadde tatt saftigt godt betalt for å ha laget en fremdriftsplan hvor jeg måtte kompensert ovenforbi kunde, om det sklei ut i forhold til fremdriftsplan. Men selvfølgelig, jeg er opptatt av at hus skal leveres så nærme det lar seg gjøre forventet overtagelse dato som det lar seg gjøre.
Kontrakten inneholder som oftest forventet oppstarts uke, og forventet avsluttingsuke. Når det kommer til detaljer (når kan elektriker slippe til, når kan rørlegger slippe til, etc etc) så er det noe som MYE bedre passer seg underveis i prossesen. Selvfølgelig i god dialog med kunde, slik at man slipper (slik som i eksempler ovenforbi, bestemme punktene sine "natta" før elektrikeren kommer.
En fremdriftsplan amputerer også arbeidsmåten til snekrene, og gjenspeiler vell heller hvordan man ser for seg ting på kontoret enn hvordan snekkrene på tomta vil ha det utført.
Jeg ville aldri tvingt noen til å stått å hamre ute i forferdelig vær (så lenge huset er tett), og det er jobb muligheter inne. Selv om det står kledning og vinduer på fremdriftsplanen, så ville jeg heller gjerne sett at de stendret opp vegger inne, gjorde klar til vindusmontering, fikk bært inn isolasjon, begynt på div. småting generelt.
Men med å gjøre som eksempelet nevnt ovenforbi, så vil man fort komme sidelengs ut i forhold til en fremdriftsplan. Kanskje fort også i positiv stand, med at elektriker, rørlegger slipper til tidligere i prossesen enn forventet. Men disse tingene får man først litt innsikt i når prossesen er i gang (iallefal tømmer arbeidet).
Eks:
1. Graving må være ferdigstilt ...(dato)
2. Grunnmur skal være ferdigstøpt ...
3. Snekkere påbegynner sitt arbeid...
4. Heisekran ankommer for å heise på plass takstoler...
5. ...
6. ...
7. Egeninnsats kan begynne ...
8. Egeninnsats skal være ferdig ...
9. ...
10. ...overtakelse.
Jeg har droppet en rekke punkter her, men det viser tankegangen. Dette er et minimum av informasjon en byggeleder bør yte overfor tiltakshaver. Husk at det er tiltakshaver som er ansvarlig for byggearbeidet, som skal følge opp sikkerhet og holde orden på byggeplassen (i regelen). Tiltakshaver skal ofte også utføre småjobber på huset, eller bestille entreprenører som kommer utenom leveransen fra boligleverandøren. Har man IKKE fremdriftsplan så setter det enda større krav til god kommunikasjon mellom byggeleder og tiltakshaver, noe som ofte er vanskelig da byggeledere er under stort arbeidspress og ikke alltid tilgjengelig. Han/hun har også alltid flere prosjektyer gående samtidig og det kan være vanskelig å få svar så raskt som man ofte har behov for.
Vi hadde ikke fremdriftsplan og huset reiste seg likevel, men det har vært mye frustrasjon med at man aldri vet hva som skjer. Det genererer mange spørsmål, misforståelser, og stress når man plutselig får telefoner på ettermiddagen med krav om at et eller annet må være klart dagen etterpå. Man har heller aldri noen garanti for at håndtverkerne og entreprenørene er "samkjørte", og er flinke til å bestille hverandre. Uten en viss oversikt vil en manglende beskjed fort føre til utsettelser og treghet. Har man en fremdriftsplan kan man sjekke/følge opp at bestillinger er utført, og skulle noe skjære seg da, så har man fleksibilitet ved at man kan planlegge utsettelser og være i forkant.
Jeg ville aldri begitt meg ut på et nytt byggeprosjekt uten å ha fått en oversikt over hovedpunktene i prosjektet. Det trenger ikke være detaljert, det trenger ikke være fancy, og datoene må ikke være spikret i steinmen det må gi en viss oversikt. Det er ikke alle byggefirmaer som opererer med slike på "små" prosjekter som et hus, men det er ikke fordi de ikke trengs, men fordi de ikke prioriterer det. Planene ligger der til en viss grad, men delvis i hodet på byggeleder og delvis i diverse kontrakter. Jobben er å få samlet dette til en oversiktlig fremdriftsplan. Normalt vil de involverte entreprenører/håndtverkere/byggefirma være såpass erfarne og samkjørte at dette glir av seg selv.
Men den dagen det ikke gjør det - da står du der. Husk at som tiltakshaver så er du en kunde, som bruker masse penger på å kjøpe et kostbart produkt, og du fortjener å bli behandlet profesjonelt og seriøst. Stå på kravene. Det er din rett. Ikke føl at du er til bry - dine penger er levebrødet til byggefirmaet. De bør stå på pinne for deg, og å holde deg informert er det absolutte minimum du bør forvente.