#41
 4,148     Oslo Vest     0
Dersom du hisser deg opp like mye i virkeligheten som du gjør her på forumet og kaller meg og andre for idiot vil jeg tro at du har en liten utfordring med å få noen til å gjøre jobben for deg.

Men avtaler skal holdes, prisanbud skal holdes og det skal gjøres engod jobb når man først har påtatt seg oppdraget.

I ettertid kan håndverker finne ut at dette er en kunde vi sparer mye bry på å holde oss unna i fremtiden

Men jeg forsvarer IKKE at du blir sittende og vente uten at de gir deg beskjed. Men man kommer lengere med honning enn edikk! Wink
Signatur

   #42
 187     Frei     0
Spørsmålet er jo om man kan fakturere firmaet for den tiden de kommer for sent ?
Sett at en jobb tar en fast tid " 3 timer " De dukker opp 2 timer for sent  og gjør den jobben på 3 timer . Det har tatt meg 5 timer og få jobben utført !

Er det en hjemmel i loven som sier at man kan fakturere firmaet for 2 timer ?
Min tid er dyrebar så en regning på 3 000 .- blir sendt til firmaet . Synes 1500 pr time er realt når det ikke er min feil at de kommer for sent .

Det er rett og slett en mangel på respekt  for andre mennesker når de ikke holder avtaler de har inngått ! Og hvis det er sånn at det kommer inn hastesaker , så får firmaet ikke overbooke og ha noen spesielle til og ta de sakene mens resten holder avtalene de selv har inngått .  

Jeg måtte vente 1.5 time før elektrikkeren kom dassende inn døra mi .
   #43
 232     Asker     0

Min og alle jeg kjenner har en felles erfaring: Man bør holde seg LANGT unna enkeltmannsforetakene!

De overbooker seg bestandig. Klart det er fint å sitte på en ordrereserve og velge og vrake jobber utifra dagsformen. Så risikerer man ikke å bli arbeidsledig i perioder. Når man kun er 1 person kan man dessuten jobbe ett nytt sted hver eneste dag hele livet, så det er ikke noe problem at de fleste aldri vil ansette deg igjen. Driver man ett firma med mange ansatte går man fort under med den holdningen ettersom man er avhengig av å kunne komme tilbake til kunde, og å få ett godt rykte. Dessuten er enmannsfirmaene RÅ på å føre timer for å sitte å røyke eller kjøre tur etter deler, pengene går jo rett i lomma!

De eneste håndtverkerne som oppførte seg som man bør kunne forvente var Elektriker og Maler som kom fra 2 store godt etablerte firmaer med 20+ ansatte. Alle de andre involverte håndtverkerne var enmannsfirmaer som aldri holdt avtaler, gjorde ubrukelig arbeid og tok dobbelt betalt på det meste.


Dette har jeg også opplevd. Har brukt ENK som jeg har vært meget misfornøyd med(trikkere og rørleggere), men da jeg ved neste korvei brukte et kjent firma i lokalmiljøet var det ingen problemer. Tvert i mot. De kom til avtalt tid, ingen overfakturering og meget solid arbeid.
   #44
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg har full forståelse for din reaksjon når man kanskje har tatt seg fri og egentlig IKKE har tid til å ta fri og bare sitter hjemme og tvinner tommeltotter. Men i mine øyne har du dessverre ikke noen mulighet til å fakturere for den tiden du venter siden det ikke er inngått noen avtale om det. Og uten avtale kan du ikke bare sende faktura for tidsforbruk. Men du kan sannsynligvis kreve erstatning for dine tap på grunn av dette, dvs utgifter til transport og tap av lønn, evt andre kostnader. MEN, det er søkt, det er et lite beløp og det koster mer å få igjennom det enn det smaker vil jeg tro. Jeg snakker her kun teoretisk.

Når man sitter og venter og det er gått mer enn 15 minutter ville jeg ha ringt sjefen for firmaet og spurt hvor det blir av dem. Har får helt sikkert tak i dem. Dersom du da får beskjed om når du kommer sier du bare at det passer ikke og avtaler ny dag. Neste gang ringer du minst e time før de skal være der og forsikrer deg om at de kommer og holder hele tiden kontakt med sjefen. De vil helt sikkert synes dette er VELDIG irriterende men for deg bør det viktigste være at de kommer til riktig tidspunkt. De vil sikkert ikke ha deg som kunde i ettertid, men de gjorde iallefall ferdig denn jobben (forhåpentligvis).

Men er det firma som bare gir blaffen kan man jo heller finne et annet først som sist.
Signatur
   #45
 187     Frei     0

Vi ringte 2 ganger og spurte og fikk til svar at " har han ikke kommet enda ? Da skal vi ringe og gi beskjed til deg etter at vi har snakket med han " Telefonnettet gikk tydeligvis ned for jeg hørte ikke noe mer fra de .
   #46
 4,148     Oslo Vest     0

;D ;D ;D

Tror du har oppsumert alt fornuftig her. Ingen forsvarer kjeltringer, dårlig service eller ublu priser. Men faktum viser at det finnes mange kunder fra helvete, som har liten erfaring med det meste, og som rett og slett blir vanskelig i sin uerfarenhet.

Som man har hevdet før, tjener man ikke penger overlever man ikke. Dette vil jeg tro de fleste som jobber i privat sektor skjønner, i offentlig derimot....
Signatur
   #47
 187     Frei     0

det er nesten slik at en skulle skammet seg over yrkesvalget sitt i forhold til hva man leser ut av tråden.


Yrkesvalget er det slettes ikke noe galt med , men mange kan nok godt skamme seg litt når det gjelder disponeringen av andre sin tid .



   #48
 46     0

Ja jeg lurer jeg hvorfor mange i dette faget aldri kommer når de lover??
Og om der er mange andre som opplever dette?


Ja, desverre dette opplever jeg alt for ofte.

Håndverkere holder ikke avtaler, gir ikke beskjed om evnt. forsinkelser og ber ikke om forlatelse.

Alle håndverkere skal selvsagt ikke beskyldes for dette, men dette er åpenbart et stort problem for håndverkerbransjen.

Trist å se at enkelte håndverkere her inne føler at de må forsvare hele bransjen - det trenger dere ikke.
   #49
 382     Oppland     0


;D ;D ;D

Tror du har oppsumert alt fornuftig her. Ingen forsvarer kjeltringer, dårlig service eller ublu priser. Men faktum viser at det finnes mange kunder fra helvete, som har liten erfaring med det meste, og som rett og slett blir vanskelig i sin uerfarenhet.

Som man har hevdet før, tjener man ikke penger overlever man ikke. Dette vil jeg tro de fleste som jobber i privat sektor skjønner, i offentlig derimot....


Så sant, så sant !!!
Signatur