5,825    11    0  

Hva var det som gjorde at ditt budsjett sprakk?

 28     Buskerud     0
Jeg tenkte jeg skulle prøve å høste av medlemmenes erfaringer med tanke på egen budsjettering.  Greit å vite hva som gjør at ett budsjett sprekker og hvor man bør rette ekstra fokus.

   #1
 1,806     Sør-Trøndelag     0
* Oppgraderinger underveis.
* Endring av indeks. (fra tilbud/kontrakt til betaling)
* Maling og tapet
* Garderobe
* Vindusavskjerming <- dette var dyrt
Signatur
   #2
 503     Bærum     0
Ikke helt i havbn ebnda, men ser nå at følgende ble dyrer enn bereegnet:

- Grunnarbeider for tomt og hus
- Oppgraderinger/egne endringer underveis (fordi ikke alt er like lett å se for seg på forhånd, noen løsninger må nesten sees i praksis for å kunne ta skikkelig stilling til)
Signatur
   #3
 2,018     Strømmen     0
Generelt kan man si at dersom man kjøper komplett hus og grunnarbeid, fra en og samme leverandør, så behøver man ikke sprekke på en krone...
Dersom det er en større arkitekt tegnet sak, kan det være gunstig å dele opp entreprisene... men da er også fallgruvene større... 
Min bransje var tidligere et stort sluk, men etter at det ble påbudt med mange stikk
er det bare stort sett antall downlight som øker budsjettet...
Kjøkken har i alle år vært gjenstand for budsjettsprekk, siden man sjelden er fornøyd med standard leveranse...
En stav parkett er jo noe alle skal ha i 2014... den posten drar...
60 x 60 fliser på bad pleier også å koste vesentlig mer enn 30 x 60....
Mitt råd er å holde seg mest mulig til standardleveranse... mitt siste prosjekt sprakk
på murer rundt huset, noe som måtte på plass, for å skape en helhet... ellers kom jeg ut på ca kr 15.000 pr m2 pluss tomt...
 
Signatur
   #5
 49     Sunnmøre     0
Jeg glemte å ta med containerleie, og fikk en ekstra kostnad på rundt 50 000 kr. Så har du mulighet til å rydde og kjøre bort søppelet selv er det penger å hente. Jeg bodde på en annen kant av landet så hadde ikke annet valg enn å betale det som det kostet.
   #6
 827     Kongsberg     0
Jeg tror ikke vi sprekker. Det er enda 6 uker igjen til vi flytter inn, men jeg føler det ikke er så mye vi kan sprekke på nå. I allefall ikke sprekke så mye at ikke posten for uforutsett skal kunne dekke det. Alle valg er nå stort sett tatt.

Jeg valgte å sette opp det jeg kaller et realistisk budsjett fra starten og vi har ikke latt oss friste av kostbare oppgraderinger som vi ikke hadde budsjettert med. Vi har handlet mye (gulv, fliser, lamper, baderomsinnredning, vedovn) på tilbud og har spart mye der i forholdt til budsjett. En del av pengene vi har spart der har vi brukt på andre oppgraderinger.

Skal vi sprekke nå må det være på uteområdene. Har satt av 80.000 til dette. Jeg valgte å kun sette av 55.000 til uforutsett fordi jeg tenkte at jo større den posten er jo lettere blir det å bruke dem.... Det står fortsatt 55.000 igjen der.
Signatur
   #7
 651     Sunnmøre     0
- Feilprosjektering tak
- Oppgraderinger
- Redusering av egeninnsats - sparkling, maling etc (har blitt nok uansett og rekker ikke alt selv)
- Bad
- Solskjerming
- Belysning (en ekstra downlight her og en der...)
- Utvendig støpeprosjekter og opparbeiding
- Parkett

Om en ikke er veldig streng ift. eget budsjett så blir mentaliteten lett at "ordner man ikke dette nå så blir det dyrere/vanskeligere å få det slik man vil senere". Så tar en beslutningen om å bruke noen ekstra kroner...

Jeg trodde selv at jeg hadde lagt inn godt med rom i budsjettet, men det meste er litt dyrere enn du tror. Dette er iallfall min erfaring.

   #8
 81     son     0
Jeg bommet med en halv million - ca 20%.
Bommer over 50000 var kommunale gebyrer vann/kloakk, innvendig trapp, kranleie, rørlegger (mest på vannbåret varme), men det meste på at en ikke rekker så mye egeninnsats som en trodde på innredningsarbeid. En har nok med å kjøpe inn, bære og rydde mens håndverkerne driver på. Jeg tror byggetiden ville blitt et år ekstra hvis jeg skulle gjort alt det jeg hadde planlagt, ved siden av jobben. Innredningen er en svært vesentlig del av utgiftene, jeg trodde at det meste var klart når råbygget var oppe. Neida.
   #9
 1,699     Norge     0
Da vil jeg gjerne melde om en gladnyhet fra vår side, vi kommer under budsjett!

Eneste årsaken til at vi har klart dette er at prosjektet har vært planlagt til fingerspissene med kontrakter på fastpris til hvert fag, og alt av inventar er bestemt på forhånd.
- Grunnen til at vi går under budsjett er fordi vi ikke kalkulerte inn egeninnsatsen og får dermed endel igjen der på arbeidstimene.

Lykke til!