43,402
14
12
Hvor mye koster det å rive et hus?
350
Norge
4
Har en enebolig fra 1908 som planen er å rive. Huset har omtrent 80 kvm grunnflate, totalt 120 kvm over 1 og 1/2 plan.
Eneboligen er som sagt veldig gammel, og ikke pusset i særlig grad siden den ble bygget. Ikke noe asbest etc skulle jeg tro.
Hvor mye kan jeg forvente at det vil koste å leie noen til å rive huset mitt (Arbeidskraft og bortkjøring)?
Og hvor mye kan jeg forvente avfallet fra rivingen vil koste?
Noen som har en formening om dette?
Eneboligen er som sagt veldig gammel, og ikke pusset i særlig grad siden den ble bygget. Ikke noe asbest etc skulle jeg tro.
Hvor mye kan jeg forvente at det vil koste å leie noen til å rive huset mitt (Arbeidskraft og bortkjøring)?
Og hvor mye kan jeg forvente avfallet fra rivingen vil koste?
Noen som har en formening om dette?
Vet ikke jeg, jeg bare lufter en tanke.
Variotherm Facebook
Evt. kan du spørre brannvesenet om de er interessert i øvingsobjekt, antar du kan slippe billigere unna selv om det må litt opprydding til etterpå.
Har planer om å ta kontakt med brannvesenet, men huset ligger midt i et boligområde. Er vel ca 18 meter til nærmeste nabo. Men det er jo selvfølgelig verdt et forsøk, og blir nok adskillig billigere enn andre rivealternativer.
Har flere ganger benyttet brannvesent til "riving", men må da påregne noe mer tid fordi de ønsker å øve seg først. "Sette fyr" på huset flere ganger etc.
Har da stort sett betalt 30 000,- for en normal enebolig.
Ta kontakt med brannsjefen/inspektøren i din kommune.
Tror ikke dette er noe problem. Brannvesenet øvde på ett hus i nabolaget for ett par mnd. siden og der stod det ett nytt hus en 15-20 m unna det som skulle brennes ned. Da ble det sagt at de også fikk trent på å bruke en "vannvegg" for å "berge" nabohuset.
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men er det en større kommune har de nok slikt utstyr får å lage en "vannvegg". Anbefaler å ta kontakt med brannvesenet.
Først må jeg dog få tillatelse til å rive fra kommunen. Der var det ikke mye hjelp å få i dag. På spørsmål om hvordan jeg skulle gå frem for å få rive, fikk jeg beskjed om å kontakte et firma som skulle gjøre det. Han hadde ingen mulighet til å fortelle meg hvilke skjemaer som skulle fylles ut etc, da det var svært vanskelig å forklare det over telefon........ ???
Men det er vel kanskje ikke første gang man ikke blir møtt med ekstremt god kundebehandling hos kommunen.
Får vel forselå et møte da, som jeg skjønner jeg har krav på.
En søknadsprosess kan gjøres på flere måter.
Som f.eks. å søke riving separat og så søke nybygg etc. Men jeg synes dette kan være tungvint.
Søk om tillatelse til å oppføre ny bolig på eksisterende tomt. I samme søknad søker søker du om at eksisterende hus må rives ført. Da henger dette "sammen" og kan være enklere for både saksbehandler og han som skal beregne faktura fra kommunen.
Har desverre vert bort i saker der kommunen har fakturert to like store fakturaer på riving og nybygg, men dersom dette legges i en søknad blir gebyret ofte mye lavere.
Du skal jo rive for å bygge nytt.
Skal ikke reklamere så mye her med se denne link om det er ønskelig:
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=12630.0
Lykke til.
På hjemmesidene til SFT( http://www.sft.no/no/Aktuelt/Nyheter/2007/Desember-2007/Byggavfall---skjema-og-veiledning/?cid=3304 )finner du en hefte og noen skjema til nedlasting, de skjemaene du trenger heter "Skjema for avfallsplan og sluttrapport" og "Skjema for beskrivelse av miljøsanering for boliger og fritidsbebyggelse". Det siste skal utfylles av en fagmann, de fleste komuner godtar en byggmester.
Etter at jobben er gjort lage du en sluttrapport som oppgir faktiske mengder avfall og hva som er gjort med det, dette dokumenteres med kviteringer. For masser brukt som fyllmasse holder det med egenerklæring.