12,724    16    0  

Reklamasjon, takstmann, forliksråd. Noen med erfaring?

 10     Akershus     0
Rekkehuset vårt ble ferdigstilt mars 2011. Huset svarer ikke til det vi ble forespeilet, men hvordan skal vi nå frem til utbygger og hvilke rettigheter har vi?

Etter ca 40 reklamasjonspunkter sitter vi igjen med 4. Disse er for oss så store, at om det ikke kan løses, må vi selge huset og flytte. Huset er LYTT, KALDT og IKKE EGNET FOR EN BARNEFAMILIE. Ser at det blir lange forklaringer under her, men lurer altså på hvordan man går frem ved å klage når utbygger avslutter alle klager med å henvise til materialvalg og tekniske forklaringer, som vi i følge dem er for dumme til å forstå. Og ja, konsulenten har kalt meg dum. Han trakk det tilbake da jeg la frem dokumentasjonen fra takstmann, som var ordrett det jeg hadde sagt. Men vi fikk en ny konsulent, som nå på en hyggelig måte sier, at vi fortsatt ikke får rettet opp punktene.

1) Huset er svært lytt. Vi spurte spesifikt om dette før kjøp og ble lovet et hus som ikke er lytt utenom et snev av lyd som kunne høres pga de store glippene under dørene, som balansert ventilasjon krevde. Vi leste gjennom de mange sidene om bygget og kontrakten, men materialvalg og konsekvens av dette, satt vi oss ikke inn i. Som vi sa til konsulenten, så er vi ikke byggkyndige og spør derfor hvordan huset vil oppleves i virkeligheten. Og jeg blir da fortalt at det er så og så mange lag i gulv og vegg, som gir god lyddemping.
VIRKELIGHETEN: 1 lag gips og hule vegger. Veldig åpen trapp. Balansert ventilasjon. Som gjør at vi kan snakke med hverandre på tvers av 3 etg uten å heve stemmen. Vann fra wc og bad skyller høylytt gjennom huset. Ungene vekker hverandre ved å snu seg i sengene. Gjester føler ikke noe privatliv og vekkes om barna står opp tidlig og gjester føler at de blir slitne av å være hos oss.

2) Lytt mot nabo. Vi hører at de går i trappene, tallerkner i kjøkkenskapet dirrer når naboen vasker tøy og samtaler høres tydelig i stuen når naboen er på terrassen, selv med dører og vinduer lukket. Vår rekke er den eneste med høydeforskjell mellom husene. Naboen har gulvet sitt og terrassen ca 1 meter opp på veggen vår. Vi mener at utbygger ikke tok høyde for konsekvensen her. Vi er den eneste rekken som hører naboene på denne måten.

3) Kulde. Kjøkkenet er satt opp slik at vi må ha vasken under vinduet. Det er svært kaldt på kjøkkenet og på vinteren må man ha noe på beina for å orke å stå der. På 1 meter faller temp med 5 grader. Utbygger kaller dette kuldebro, og sier at det ikke er noe de kan gjøre noe med. Vi mener at det er deres ansvar, når de har lagt opp til denne løsningen. Det trekker fra kjøkkeninnredningen og kjennes tydelig om det blåser ute. Resultatet var at utbygger fylte alle hulrom bak sokkel og kjøkkeninnredning med glava. Lite resultat her. Alle husene har klaget på dette uten resultat.
Huset er generelt kaldt og føles trekkfullt.

Jeg mente at hus bygget etter denne standarden skulle ha 20 cm isolasjon, men har målt veggen og den er 22 cm inkl panel, gips osv. Så det er vel umulig så mye isolasjon der.

Har hatt takstmann, som i sin rapport påpekte problemene med kulde på kjøkken og dokumenterte målingen. Noe utbygger hånlo av og vi er ikke noe nærmere en løsning.
Vi har bedt om å få forelagt bilder av innhold i veggene, noe vi ikke får. Trinndemping som ble forklart oss muntlig, er ikke i huset, da det ikke er krav for rekkehus.

jaf
   #1
 6,176     tromsø     0
Hva med noen bilder? Er huset et elementhus fra polen? Hva med litt bakgrunnsdata? Betong eller tre? Entrepenører jukser når de kan tjene på det. Bak navnet norsk byggservice er arbeidsfolka gjerne noen som ikke kan norsk...Selve gulvet i mellom etasjer kan isoleres ved at en borer hull med hullsag og fyller hullrom med isolasjon fra sekk og egger parket over. Invendig vegger og gulv defineres som vegg mellom varme rom av utbygger for å slippe å isolere og det settes gjerne i så tynne dører som er billig (store melkekartonger). Smile Helt ubrukelig i barnefamilier. Setter selv i Lyd/brann dører i eget hus, fantastisk, når en lukker dør blir det stille... :)At utbygger hånflirer av takstmann er vel like seriøst som når en gateselger i syden hånflirer når en sier at rolex klokken er fra kina.. Smile Har vært borti at entrepenør mener at kjøper har akseptert feil fordi kjøper har flyttet inn i leilighet. Dette er fortalt når kjøper har påpekt feil på ettårskontroll..(dette har du jo akseptert) Shocked
  (trådstarter)
   #2
 10     Akershus     0
Huset er i tre, bygget etter forskrift til plan og bygningslov 1997. Levert av Block Watne.
Vi ble muntlig lovet trinndemping i gulv og et lydtett hus, men kunne høre litt mer lyder pga balansert ventilasjon. Fakta er jo 1 lag gips og stenderverk i veggen. Jeg var visst fryktelig naiv som koblet dette med "lydtett hus-uttalesen." At jeg nå har ekko i huset og gjenklang i veggene er logisk. Trinndemping var forbeholdt boligere som var horisontaldelt og gjelder ikke oss.

Vi har tenkt å bytte ut dørene og prøvd å lese om div løsninger for glippen i bunnen av døren/ventilasjonen. Dørene er i dag type Dooria-8001 Addera.
Vi lurer også på å borre hull og fylle opp veggene med glava og legge på et lag til med gips. Takstmann ba oss som nevnt å få fotobevis på hva som var i veggene. Dette får vi ikke. (samme gjelder varmegulv på badet som har store kalde felt, men i følge BW er normalt).

Har vært i kontakt med firma ang lydisolering/isolering. Men stoppet litt opp for ikke å blande kortene. Det er mye vi kan gjøre; rive gulv og vegger og isolere, bytte dører, termofotografere osv. Men hvor mye skal og må vi gjøre og hva er BW sitt ansvar? Problemet er jo at de har sagt at huset er lydtett, men at materialvalg dokumentert i salgsdokument ikke samsvarer med løftet, men samsvarer med det som faktisk er bygd. Så vi har fått det som står i papiret, som vi har skrevet under på, men det er ikke brukervennlig.

Arkitekten har tegnet et hus som gir kuldebro og kaldt kjøkken. Han har tegnet vannkranen ute foran huset og hagen er bak. Vi har i dag en vannslange som må trekkes over taket. I boden, der det er uttak for sentralstøvsuger, kan vi høre naboen snakke. PÅ det ene soverommet kan vi høre nabobarna snakke og løpe, og det på nedre del av veggen (tilsvarende høydeforskjellen på husene. Gulvet til naboen).
Kan ikke fatte at man skal godta dette, uansett hva som står i papirene. Det var ikke dette jeg ble forespeilet, eller vist og jeg hadde aldri kjøpt dette huset slik det er i dag. De kunne i det minste gitt oss mulighet til å velge isolasjon som tilvalg og vært mer ærlige.
   #3
 5,410     Langhus     0
Velkommen til Block Watne...
[quote="Block Watne, Kundeløfte"]Kundeløfte

Vi gir deg en tidsriktig og god bolig med gjennomtenkte løsninger, basert på godt håndverk og høy kvalitet. Som vår kunde blir du alltid tatt på alvor, og får den beste oppfølging fra kompetente og serviceinnstilte medarbeidere. Du kan stole på oss. Vi er en solid leverandør, med over 50 års erfaring i bransjen og snart 100.000 produserte boliger. [/quote]

Vår forrige bolig var fra Block Watne ferdigstillt i 99, selvsagt etter pre TEK97 standard (De er tydeligvis gode på å byggemelde etter gamle forskrifter slik at kundene kan få boliger av "høy kvalitet")
*Veldig* mye av de problemer du nevner gjaldt vårt boligfelt også. Noen i gata var så lei av "kompetente og serviceinnstilte medarbeidere" og følelsen av hvertfall ikke kunne "stole på oss" at de fikk med seg de fleste i gata, fikk hentet inn Opak og gikk til sak, som endte med et forlik. Vi fikk litt, Advokaten fikk masse og BW måtte betale...
Når vi bygde nytt tittet vi ikke engang i BW katalogen.
Signatur
   #4
 33     0
Vanskelig sak dersom dere har fått den leveransen som fremkommer i leveransebeskrivelse og kontrakt. Jeg tror det kan være en løsning å gå etter oppføringen av huset mot det byggtekniske kravet som var for den perioden og søke etter avvik/feil. Men da må det nok termofotograferes m.m. for å se om dere finner avvik. Evt. åpne konstruksjonen flere steder. Men vanskelig å si.

Jeg ville nok koblet på en advokat som er spesialist på området (blir fort dyrt). Uansett er dere godt innenfor 5 års fristen. Ble feks. rekkehuset oppført etter avhendingsloven (ferdigstilt før dere kjøpte) eller bustadoppføringsloven (kjøpt på prospekt)? Tolker dithen at sistnevnte gjelder for dere. Da hadde dere også en ettårsbefaring hvor dere evt. påpekte en del punkter? Som nevnt tror jeg nok dere må gå i det byggtekniske mot lovverket og søke feil den veien. Da vil dere kanskje ha en sak. Men jeg er ikke kyndig nok til å være bastant her. Kalde områder i gulv på bad? hmm... høres ikke ut som alt er på stell.
pwb
   #5
 2,256     Ski     0

Velkommen til Block Watne...
[quote="Block Watne, Kundeløfte"]Kundeløfte

Vi gir deg en tidsriktig og god bolig med gjennomtenkte løsninger, basert på godt håndverk og høy kvalitet. Som vår kunde blir du alltid tatt på alvor, og får den beste oppfølging fra kompetente og serviceinnstilte medarbeidere. Du kan stole på oss. Vi er en solid leverandør, med over 50 års erfaring i bransjen og snart 100.000 produserte boliger.


Vår forrige bolig var fra Block Watne ferdigstillt i 99, selvsagt etter pre TEK97 standard (De er tydeligvis gode på å byggemelde etter gamle forskrifter slik at kundene kan få boliger av "høy kvalitet")
*Veldig* mye av de problemer du nevner gjaldt vårt boligfelt også. Noen i gata var så lei av "kompetente og serviceinnstilte medarbeidere" og følelsen av hvertfall ikke kunne "stole på oss" at de fikk med seg de fleste i gata, fikk hentet inn Opak og gikk til sak, som endte med et forlik. Vi fikk litt, Advokaten fikk masse og BW måtte betale...
Når vi bygde nytt tittet vi ikke engang i BW katalogen.
[/quote]

Hvis BW er så dårlige så må man jo advare om dem, man må spre budskapet/ryktet slik at flest mulig unngår å havne i dems klør. Viktig å legge inn slikt alle steder man er, gjerne i signaturen osv. Selv om folk ikke slutter å bruke BW så vil man automatisk tenke litt ekstra over og undersøke litt nøyere hvis underbevistheten har sett noe negativt om dem. Det er veldig mye som fester seg langt bak i barken som automatisk dukker opp den dagen man skal handle med dem eller f.eks hører at bekjente skal bruke dem.
   #6
 7,685     Bærum     0
Det har vel vært en god saker med BW. Nå er de jo også blant de største så det er kanskje ikke så rart. Å oppfordre til en generell hetskampanje synes jeg ikke noe om. Det bør være de som har erfaring, god eller dårlig som uttaler seg. Hvis alle og enhver skal mene noe om en leverandør basert på det de hører fra andre blir det jo ganske håpløst.
  (trådstarter)
   #7
 10     Akershus     0
Jeg synes vi har vært veldig saklige overfor BW. De har fått både de positive og de negative tilbakemeldingene. Det toppet seg mest da vi ble kalt dumme. Da jeg måtte skjønne at maling som flasset av taket ikke var deres ansvar, men at maling har ulik kvalitet og kan oppføre seg slik noen ganger. At elektrikeren kjefter oss ut når lyset i gangen ikke virker. Det er vår feil siden vi har kjøpt drittlamper. Lampene var kjøpt i lampebutikk, som var kravet de stilte for montering, men feilen lå i at de ikke hadde festet ledningen. Ingen strøm, ikke noe lys. At 4 av 5 dører i 2. etg glir opp er bare noe vi må finne oss i. Det er vist at de er montert skjevt, men i følge BW er ikke karmen skjev, den må bare justeres (gjort av snekker 3 ganger). osv osv..

Har som sagt sikkert reklamert på 40 større og mindre problem.
Jeg har kontaktet ledelsen i BW og som nevnt takstmann.
Det er vanskelig å bygge opp en sak, og det er her jeg hadde trengt innspill. Takstmann var mange tusen ut vinduet, for i følge BW vet ikke takstmannen hva han snakker om.

Vi kunne gått sammen hele sameiet, da mange av problemene er felles, men vi er kun en rekke på skråtomt, som har flere problem enn de andre. Igjen avfeid av BW, da ingen av de andre har disse problemene. Derfor har jeg hatt litt tungt for å kontakte advokat osv på egenhånd, da jeg bare ser at jeg møter veggen og pengene renner ut.

Jeg skal ikke fronte noen kampanje mot BW, og alt jeg skriver her, har jeg også fortalt dem. Jeg har også sagt at inntrykket mitt kommer til og deles med de som etterspør erfaring. Og selvsagt skulle jeg ønske at noen hadde frarådet meg dette kjøpet.

Vi kjøpte huset etter visning i allerede oppsatt rekke. Huset var tomt, men fortsatt noen håndtverkere. Vanskelig å bedømme lyd, men vi stilte mange spørsmål rundt dette mens vi var i huset. I etterkant fikk vi vite at den første rekken hadde hatt isolering som tilvalg. Dette avfeies av BW. I følge dem er huset ikke lytt, men jeg er hypersensitiv i forhold til lyder.

   #8
 7,685     Bærum     0
Jeg forstår godt din frustrasjon. Du er også i din fulle rett til å fortelle om dette. En venn av meg kjørte rettsak mot BW pga. dårlig utført arbeid så jeg kjenner litt til utfordringene. Poenget mitt var bare at man ikke bør kjøre generelle hatkapanjer. Kritikken må være forankret i reelle feil og mangler.
  (trådstarter)
   #9
 10     Akershus     0
Tok det ikke som kritikk. Prøvde bare å få med svar på flere av innspillene:) Og mens jeg satt her og forbannet huset, sendte Norstat meg en brukerundersøkelse på vegne av BW. Trenger vel ikke å si hvor på skalaen 0-10 de havnet;)
   #10
 7,685     Bærum     0
Jeg vet ikke hvordan BW er organisert. Snakker du med dem sentralt eller med en lokal representant? Selv ville jeg gått direkte til sentral ledelse og lagt frem saken så saklig og objektivt som mulig samtidig som du poengterer at en slik stor leverandør ikke kan være bekjent av sånn kundebehandling. Vi får håpe ledelsen er lydhør for dine argumenter. BW har vel vært svartelistet hos noen kommuner pga. slett utførelse og mye feil. Enten er de interessert i forbedre sitt rykte, eller så gir de blaffen og satser på at folk ikke sjekker før de kjøper.