1,357    7    2  

Tydelige avtaler med håndverkere

 130     0
Jeg skal få hjelp av rørlegger til å sette inn et hybelkjøkken i det som nå brukes som vaskerom. Han har skrevet en e-post med et prisoverslag, type "Sum deler og arbeid". Men det er ikke spesifisert hva arbeidet innebærer (annet enn helt grovt). Jeg hat godt inntrykk av ham, men vet ikke hva som er vanlig?

Det blir jo umulig for meg å komme i ettertid og klage på arbeidet eller tidsbruken hans DERSOM det skulle være noe negativt, hvis avtalen er så diffus...? Og må dette byggemeldes? Hva er vanlig mtp skriftlige avtaler? Eksempelvis hvis han bruker lenger tid enn først planlagt. Eller det dukker opp noe annet, eller han rett og slett ikke utfører arbeidet godt nok. Har jo ingenting å vise til dersom vi ikke har en avtale på hva vi faktisk skal gjøre....?

Hva tenker dere?

   #1
 475     Eide på Nordmøre     0
Hvis rørleggeren ikke spesifiserer hva han har gitt pris på, så får du gjøre det. Skriv en spesifikasjon på arbeidet du mener skal gjøres og be rørleggeren bekrefte at "prisoverslag gitt i epost datert xx/yy-zz dekker nødvendig materiell og arbeid for montering av hybelkjøkken ihht spesifikasjon i epost datert xx/yy-zz".
Signatur
HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     0
På jobb pleier jeg å gjøre det slik også, sender en e-post med oppsumering av møte/telefon e.l. og så pleier jeg å legge til at hvis det er noe jeg har misforstått/skrevet feil så ber jeg de si i fra så skal jeg korrigere dette. De har dermed i ettertid enda mindre grunn til å komme tilbake å si at min oppsumering ikke var korrekt. (Så pleier jeg å prøve å være nøye med at det faktisk er korrekt så kan ikke huske sist jeg fikk en tilbakemeldig på det).
   #3
 677     Norge     1
Normalt går vel både vaskerom og kjøkken som hoveddel av boligen, og man trenger ikke søke om endring.
Hvordan det ser ut i din bolig vet ikke jeg, og det kan være du likevel må søke om bruksendring?

Generelt sett skriver nok de fleste håndverkere prisoverslag som ikke er detaljerte ned til hver minste oppgave de skal utføre og hver eneste del de trenger.
Håndverkere er som regel ikke de beste papirdytterne, de jobber som byråkrater i staten, ikke som rørleggere.

En håndverker vet som regel omtrentlig hvor langt tid man bruker, og hvor mye jobben bør koste.
På mindre oppdrag er det etter min mening helt greit å spesifisere det litt grovt, det blir jo egentlig bare tull at rørleggeren skal bruke tid på å sitte å skrive detaljbeskrivelse av hvordan man monterer et hybelkjøkken.

Som tidligere håndverker selv, er det ofte første tegn på "vanskelig kunde" når noen skal ha presisert absolutt alt ned til minste tapebit, og man må bruke mer tid på skrive tilbudet, enn det selve jobben tar.
På den andre siden er det forståelig at man som forbruker ønsker å sikre seg med det man tror er gode avtaler.

Så er det jo slik, at dersom rørleggeren har gitt en pris på "montering av hybelkjøkken", så er det nettopp det han må gjøre, og prisen kan ikke avvike mer enn 15% fra tilbudet han har gitt.

Dersom hver minste lille ting er spesifisert, så blir det som i kommune og stat, med "tilleggsarbeid med endringsmelding", for alt som ikke er kontraktfestet og er med i det opprinnelig tilbudet.
   #4
 4,057     Sørlandet     0
Vel igår måtte jeg legge plast over varmefolien, trikkerene (det firmaet) pleide ikke å gjøre det. Men måtte ha det. Han var enig i at det var en del av installasjonen. Klokken var14 og jeg hadde lyst til å legge gulvet idag så gadd ikke å krangle.

Tittet i tilbudet og der står det depron, varmefolie og tilførsel. Så det står riktignok ikke i tilbudet heller,men man må jo forvente komplette "ting" når man lager avtaler.

Jeg tror det lønner seg å detaljere avtalen, men noe må man forvente er selvsagt og man kan ikke forvente at lekfolk har greie på detaljer
   #5
 598     1
Vel igår måtte jeg legge plast over varmefolien, trikkerene (det firmaet) pleide ikke å gjøre det. Men måtte ha det. Han var enig i at det var en del av installasjonen. Klokken var14 og jeg hadde lyst til å legge gulvet idag så gadd ikke å krangle.

Tittet i tilbudet og der står det depron, varmefolie og tilførsel. Så det står riktignok ikke i tilbudet heller,men man må jo forvente komplette "ting" når man lager avtaler.

Jeg tror det lønner seg å detaljere avtalen, men noe må man forvente er selvsagt og man kan ikke forvente at lekfolk har greie på detaljer

Ingen elektrikkere jeg har vært borti som legger plast over folie. Gjøres av gulvlegger. Seff skal man ikke forvente at privatpersoner har greie på detaljer, men da får du også bruke folk som vet hva de gjør gjennom hele prosessen. Skal du legge gulv selv, sett deg inn i det du skal vite. Man kan ikke regne med at alle fagfolk skal vite hva feks byggherre vet eller ikke vet heller.
   #6
 4,057     Sørlandet     0
Har funnet ut idag at det var vanlig..... Men syns fortsatt det er spesielt siden det er en del av installasjonen. Er jo ikke sånn at jeg skrur dekselene på kontaktene for de...

Men my bad... Også ble dette en digresjon i tråden pga at jeg ikke veit hva jeg prater om.... Beklager det.
   #7
 1,696     Trondheim     0
Vel igår måtte jeg legge plast over varmefolien, trikkerene (det firmaet) pleide ikke å gjøre det. Men måtte ha det. Han var enig i at det var en del av installasjonen. Klokken var14 og jeg hadde lyst til å legge gulvet idag så gadd ikke å krangle.

Tittet i tilbudet og der står det depron, varmefolie og tilførsel. Så det står riktignok ikke i tilbudet heller,men man må jo forvente komplette "ting" når man lager avtaler.

Jeg tror det lønner seg å detaljere avtalen, men noe må man forvente er selvsagt og man kan ikke forvente at lekfolk har greie på detaljer

Synes dette er et kjempegodt eksempel på en vanlig problemstilling i forbindelse med oppdragsbeskrivelser og gjennomføring.

Man legger forskjellige forventninger og forståelse i hva man mener jobben består i og ender derfor opp med uoverstemmelser, uten at det nødvendigvis betyr at det er ond vilje eller forsøk på å lure noen fra noen av partene.

Synes hSt hadde en veldig bra måte å håndtete dette på. Beskriv dine forventninger og send det med i oppdragsbekreftelsen.
Det er effektivt, det er uproblematisk for utførende og det er en ypperlig måte og gi dem mulighet til å korrigere din oppfatning dersom du har misforstått noe Smile
Signatur