4,541    11    12  

Dårlig erfaring med Jula Club Smart (Kreditt/Faktura)

 1,098     Østfold     5
Jeg slo til på en luft-vann varmepumpe hos Jula i høst, til 20.000.

Samme helg så hadde de tilbud: 10% på alt man kjøpte med Jula Club Smart kredittkjøp og grått medlemskort. Det var jo kjekt, tenkte jeg og slo til. 2000 kroner i rabatt på allerede nedsatt varmepumpe ville jo være fint.

Vel hjemme med varmepumpen så leste jeg detaljene og skjønte etter hvert at kredittkjøpet skulle foregå rentefritt over 10 måneder, og så skulle jeg få 10% rabatt når alt var betalt ned. I praksis sånn at man ville slippe å betale den siste fakturaen.

Nå er jeg et relativt oppegående og utdannet menneske, men erfaringen med jula sin kredittordning er at det minner mer om et stigespill enn om en finansieringsordning.

1. For at rabatt/kampanje-spillet skal fortsette så må du betale riktig beløp hver måned. Det står oppgitt på fakturaen. Betal minstebeløp 600 kroner (i mitt tilfelle) og du avslutter kampanjen, eller 2000 kr (fremdeles i mitt tilfelle) for å fortsette kampanjen. Betaler jeg bare minstebeløpet på 600 kroner så mister jeg rabatten.

2. Jeg skjønte aldri helt om jeg kunne betale hele gjelda med en gang, og fremdeles få rabatten på 10%. Siden jeg uansett hadde planer om en refinansiering utpå våren så hasta det uansett ikke for meg å finne ut av heller.

3. Betaler jeg det oppgitte beløpet for å fortsette bonus-kampanen, så betaler jeg derimot ikke mine andre kredittkjøp som er gjort etter at jeg gjorde kampanje-handelen. Plutselig så hadde jeg betalt renter for et kjøp til 1000 kroner i Januar uten at jeg skjønte at jeg hadde dumma meg ut før måneden etterpå.

4. Så lenge jeg ikke handler noe annet etter at jeg har gjort et kamanje/rabatt kjøp, så er det mulig å skjønne hvor mye man skal betale.

5. Det står ikke noe på faktura hvordan jeg kan betale både riktig beløp for å fortsette kampanje og betale ned på mine andre kjøp, det må jeg regne ut selv.

I tillegg, så ble det en forsinkelse med faktura for April. Vi pusset opp, refinansierte og byttet bank, og faktura til Jula ble liggende ubetalt et par uker, fra forfall 30. Mars til det ble oppdaget 12. April.

Så nå har Jula Club Smart kansellert hele rabattkampanjen min. Jeg feilet spektakulært. Offer for min egen smarthet.

Jeg klarte ikke å betale riktig, tross 20 vektall matematikk på universitetsnivå, og nå har jeg tapt min rabatt på 2000 kroner. Jeg ringte til Jula Club og spurte om det var noen måte å fortsette kampanjen på, men det var det dessverre ikke, fikk jeg høre.

Så nå har jeg betalt siste faktura i sin helhet. De klarte å belaste meg 140 kroner i rente for de 10.000 som var igjen av gjelda, og snøyt meg for bonusen på 10%. Jeg fikk 5 måneder rentefri kreditt, mot at jeg betalte 145 kroner i gebyrer og 140 kroner i rente. Og så tapte jeg mine 2000 kroner.

I tillegg så har betalingene krysset, den skjebnesvangre fakturaen for Mars, den som ble forsinket i nettbanken ble betalt etter at faktura for April ble skrevet ut, så nå er det Jula som skylder meg 2000 kroner. Får håpe de klarer å betale tilbake.

Konklusjonen er. Ikke bruk Jula sin kreditt. Det koster mer enn det smaker, og er en snarvei til luksusfellen for uerfarne.

Anbefaler heller Bank Norwegian, som jeg stort sett heller bruker om jeg trenger kreditt.
 
De leverer ikke avtalegiro og efaktura såvidt jeg kunne finne ut, det går i papirfaktura og et gebyr på 29 kroner hver måned.

Eneste måten å følge med på kreditten på er månedlige papirbrev, det finnes ingenting på nett.
Man kan logge inn på Jula Club og se sine bonuser, men ingenting om kreditten.







  (trådstarter)
   #1
 1,098     Østfold     1
Legg merke til teksten: "For å delta i kampanjen velg å betale minste beløp kampanje (valg 2)"
- Betaler du 1 krone for lite, så mister du din rabatt.
- Betaler du 1 dag for sent, så mister du din rabatt.
- Har du ved et uhell ikke dekning på konto ved forfall, så mister du din rabatt.
- Betaler du 1 krone for mye, så mister du din rabatt, eller (har ikke fått svar på dette...)?
- Drar du på 3 uker sommerferie, og ikke går hjemme og venter på papirfaktura fra Jula Club Smart, så mister du din rabatt.


Dårlig erfaring med Jula Club Smart  (Kreditt/Faktura) - IMG_6967.JPG - Shrek
  (trådstarter)
   #2
 1,098     Østfold     1
Det burde kanskje stått "For å delta i kampanjen velg å betale minste beløp kampanje (valg 2),  men husk å ta frem en kalkulator og pluss på det du har handlet utenfor kampanse, ellers så begynner rentene å løpe på dine andre kjøp"
  (trådstarter)
   #3
 1,098     Østfold     1
Jeg har nå delt budskapet med Jula sin informasjonsdirektør:

---------- Forwarded message ---------
Fra:Shrek
Date: tir. 7. mai 2019, 21:10
Subject: Re: Skuffet over Jula sitt inntog i kredittbransjen
To: <magnus.ljung@jula i sverige>



Kjære Magnus.

Alle mine 1000 innlegg på byggebolig.no har nå fått ny signatur, se vedlagt screenshot.
Min tråd om Jula varmepumpe har pr i dag ca 250.000 visninger, og tråden om badet har 150.000.


man. 6. mai 2019, 22:50 skrev Shrek:

Ingvar Kamprad himself ville snudd seg i graven over slik kundebehandling som det Jula Club Smart driver med.

Se mitt innlegg på https://byggebolig.no/dagligbank/darlig-erfaring-med-jula-club-smart-kredittfaktura/msg874015

Om Ingvar Kamprad skulle finne på noe lignende, så ville det være at om du ikke trykket på stopp-knappen på riktig tidspunkt på den gratis shuttle-bussen som IKEA driver, så måtte du betale full bussbillett som straff.



  (trådstarter)
   #4
 1,098     Østfold     1
50.Varsel om endring av kredittvilkårene


"(1) Kredittgiveren skal gi skriftlig varsel til kredittkunden om ensidig endring av kredittvilkårene før endringen trer i kraft. Varslet skal opplyse om hva endringen går ut på, hva som er begrunnelsen for endringen, kundens rett til førtidig tilbakebetaling og hvilke kostnader som påløper ved dette, jf. § 53."


Utdrag fra kredittkjøpsloven. Jeg blir visst nødt til å sette meg inn i denne. Denne kampanjen til Jula virker såpass dårlig snekret sammen at jeg har mine til om at de har fulgt loven.

Det står riktignok på hver faktura at ved forsinket betaling påløper renter til ordinære vilkår, og det er vel OK. Men å på dette grunnlag kansellere det lovede 10 måneder rentefri avbetaling må jo være et brudd på avtalen som ble inngått og/eller informasjonsplikten?
   #6
 3,210     Vestlandet     0
Takk for info. Jeg klarer ikke å se hvordan man skal regne ut hvor mye man bør betale engang Grin
Er generelt skeptisk til å inngå kredittavtaler med selger. De gjør det jo av en grunn - for å tjene mer penger. Og det er jo greit nok, hvis du som kunde får en god avtale. Men det er ryddigere å få kreditt i banken (jada, banken tjener penger), og så forhandle pris på selve varen med selger. Virker som for eksempel bilforhandlere bruker kredittavtalene for å tåkelegge kostnaden, fordi det blir flere faktorer å forholde seg til for meg som kjøper.
   #7
 5,111     Sørnorge     1
I akkurat den kampanjeperioden (sept 18) slo jeg til og ble fakturakunde. Betalte hele utestående ved første faktura tilsendt, og fikk bonusen måneden etter, så akkurat den delen fungerte faktisk greit.

MEN i januar 2019 var det samme kampanje. Faktura som da skulle komme i februar kom ikke. Jeg etterlyste faktura i mail til kundeservice, og de svarte bare at den var sendt i post for flere uker siden. Jeg ba dem sende på mail, ettersom den konvolutten ikke hadde kommet og fikk til svar at de snart ville sende ut mars-faktura. Jeg ba dem igjen sende på mail ettersom jeg på dette tidspunktet hadde reist bort for flere måneder. Da fikk jeg mars-faktura med renter og gebyr for ikke å ha betalt i februar. Jeg betalte marsfaktura så fort jeg så mailen, fratrukket renter og gebyr, og sendte på nytt mail om at jeg krevde at de frafalt renter og gebyr, og delte ut bonusen, ettersom de selv ikke har sendt februarfakturaen tiltross for gjentatte forespørsler. Da fikk jeg februarfaktura, og beløpet jeg hadde betalt inn stemte. I april kom ny papirfaktura med renter og gebyrer for å ikke betalt februarfaktura. Jeg sendte da på nytt mail om at jeg ville ta timebetalt for all tiden jeg bruker på å få dem til å rydde opp. Da frafalt de renter og gebyr. Men noen bonus fikk jeg ikke. De har ikke sagt noe om bonusen i alle disse fakturaene.

Jeg har i alle fall lært at jeg ikke kommer til å handle på faktura lenger.

  (trådstarter)
   #8
 1,098     Østfold     0
Takk for innlegg.
Send gjerne en klage til Jula sin ledelse du også, og legg ved link til tråden her.
Jeg valgte Informasjonsdirektør Magnus Ljung (magnus.ljung at jula punkt se), men fikk ikke noe svar.

Jeg tenker å få kredittilsynet til å behandle saken, men da må jeg først sende en skriftlig klage til julaclub.
  (trådstarter)
   #9
 1,098     Østfold     0
Da er Jula Club i gang igjen i år også:

https://www.jula.no/julaclub/rentefrie-kampanje/


Tilbud for deg som er medlem i JulaClub Smart
Gå ikke glipp av Smart-tilbudet! Du får 10% tilbake – i form av en bonussjekk – på kjøpsbeløpet når du handler for minst 1000 kr og velger å delbetale i opptil 10 måneder. Tilbudet aktiveres først etter kjøpet på 1000 kr og delbetalingen er rentefri! Kampanjen pågår 1–30/9. Når kjøpet er gjennomført inngår også delbetalingskjøp både før og etter dette kjøpet, i kampanjeperioden.
Når siste betaling er gjennomført får du bonussjekken på bonuskontoen din.
Tilbudet gjelder medlemmer i JulaClub Smart i perioden 1–30/9 2019, på nett og i varehus. Fakturaavgift på 29 kr tilkommer etter den første fakturaen.


Bli JulaClub Smart-medlem
Søk elektronisk her, eller i Julavarehuset. Det er enkelt, raskt og du kan begynne åmotta tilbud og tjene bonus umiddelbart. Les fullstendige vilkår og integritetspolicy for JulaClub Smart

Allerede JulaClub-medlem?
Logg inn på kontoen din og Oppgrader til Smart på Mine sider.


Tilleggsvilkår Smartkampanje 1-30/9 2019
  • Deltakelse i kampanjen skjer ved at kunden foretar et fakturakjøp som overstiger minst 1000kr. Kampanjen omfatter samtlige fakturakjøp som gjøres under kampanjeperioden, selv de fakturakjøpene som kan ha blitt gjort før kjøpet på 1000 kr eller det som overstiger, som starter deltakelsen i kampanjen. Det vil si at om et fakturakjøp overstiger 1000 kr i midten av september kommer samtlige fakturakjøp gjort i september, både før og etter dette kjøpet, til å regnes med i kampanjen, uansett beløp.

  • Fakturakjøp som er gjort i kampanjeperioden 1-30/9 2019 skal være tilbakebetalt senest 31/7 2020. Kunden kan selv velge å betale gjelden på kortere tid.

  • Samtlige kjøp gjort i kampanjeperioden er rentefritt i 10 måneder.

  • Etter at full betaling er gjort av samtlige fakturakjøp i kampanjeperioden, har fakturakunden rett på tilbakebetaling i form av en verdisjekk som tilsvarer 10% av de sammenlagte fakturakjøpene 1-30/9 2019. Når den siste betalingen er gjennomført blir verdisjekken satt inn på medlemskontoen. Denne bonusen deles kun via e-postadressen som er registrert hos JulaClub.


  • Eventuelle returer av kjøp som er gjort under kampanjen vil justeres på fakturaen og det vil bli trukket fra på tilbakebetalingen. Returneres varer og det innebærer at summen på kampanjekjøpet understiger 1000 kr avsluttes kampanjen og kunden går tilbake til ordinære Smart vilkår.


  • Registreringsavgiften for deltakelse i kampanjen forekommer ikke. JulaClub Smart belaster et fakturagebyr på 29 kr for den månedlige faktureringen.


  • Retten til tilbakebetaling forutsetter at fakturakunden har oppfylt samtlige forpliktelser i henhold til disse tilleggsvilkårene, samt vilkårene for JulaClub Smart. Om fakturakunden ikke følger tilleggsvilkårene for kampanjekjøp avbrytes kampanjen og ordinære JulaClub Smart-vilkår gjelder.


  • Tilbakebetalingen kan kun brukes til kjøp i Julas varehus i Norge og i Jula-appen. Kan ikke brukes på kjøp via www.jula.no. Om kjøpsbeløpet ikke overstiger bonusbeløpet forfaller resterende bonusbeløp.




   #10
 5,111     Sørnorge     0
Så, akkurat samme som i fjor, og i januar.
I teorien skal man da kunne gjøre ett kjøp på minst kr 1000, få 10% rabatt på alt man handler i september, betale alt i oktober, og slippe fakturagebyrene, og få bonussjekk i november.

I praksis går det altså ikke alltid slik.
Julas kundeservice er bra ute i butikkene. Håpløst sentralt. Fakturasaker behandles sentralt.