Kjøpte sag for en måneds tid siden på den lokale FK-butikken, og fikk med ei kanne ferdiglandet bensin. Og saga har gått bra den, en Stihl MS-241.
Men så snakket jeg med svigers i går, og han har noen forståsegpåere som kompiser som selvfølgelig sier at ferdigblandet bensin er noe dritt som ikke tåler lagring, og som ødelegger motorer over en lav sko. Spesielt dersom en maskin blir stående med slik bensin i forgasseren, da går dyser tett og alt er håpløst. Løsningen er da selvsagt å blande selv, men ikke 95 oktan, her må det 98 oktan til for at motorene skal gå skikkelig.
Hvem skal en stakkar tro på? Foreløpig kjører jeg på den kanna jeg har, men om ikke lenge er den tom, og hva skal en gjøre da?
Har kjørt på selvblandet 95 oktan i alle år. Har ikke daua eller blitt dårlig av den grunn. Og sagen går som et uvær.
Er t.o.m. så frekk at jeg har kjørt gammal motorolje for å smøre kjedet, har gått fint det også ::)
98 oktan vil gi bedre effekt kun hvis den hindrer banking (selvantenning) av bensinen. Motorsagen har ikke så høy komp. at det er fare for banking. Og hadde den banket, så hadde stempelet vært knust i fillebiter samtidig som du høre en "pinge"lyd.
Rent vitenskapelig er det motsatt: Himeblanda 95 + olje tåler ikke lagring da den skiller seg. "Miljøbensina" tåler lagring. Bare gamle gubber som er livredd for nye ting..
Signatur
Privatperson her inne, men jobber for Ridge Tool Company(RIDGID) og kan således litt om verktøy for rør/offshore.
Rent vitenskapelig er det motsatt: Himeblanda 95 + olje tåler ikke lagring da den skiller seg. "Miljøbensina" tåler lagring. Bare gamle gubber som er livredd for nye ting.. :)
Har jo en mistanke om det, men kan jo ikke være sikker på om de har rett eller om det bare er overtro.
Rådet jeg fikk på FK-butikken var å bruke ferdigblandet til enhver tid, så var det rimelig greit om jeg skulle få motortrøbbel. Han mente det var vanskelig å skylde på bensina om jeg handlet den hos dem.
Jeg har de siste 10 åra brukt ferdigblanda. Kjøper som oftest Stihl sin (hva som egentlig er på kanna vet jeg ikke, men det står ihvertfall Stihl på den) siden det er nærmeste butikken. Bruker såpass lite (brenner av en 2-3 5 liters kanner i året) at prisen ikke spiller noen rolle. Da slipper jeg styr med å blande selv + at den tåler å lagres uten å skille seg.
En jeg kjenner som jobber hos Sintef sverger til ferdigblandet/miljøbensin. Han sier det fører til svært lite irr og ansamling av dritt både i forgasser og bensintank ved lagring. Bensinen er miljøtilpasset slik at det er færre helse- og miljøskadelige stoffer i den som ikke blir sluppet ut i atmosfæren. Bensineksos er omtrent like kreftfremkallende som tobakksrøyk, spesielt fra totaktsmotorer som med sin ufullstendige forbrenning slipper mange av hydrokarbonene uforbrente direkte ut i eksosen. I tillegg inneholder miljøbensinen diverse additiver som hindrer korrosjon og hjelper til med smøring av saga samt en liten dose "kondensfjerner".
Det blir som å sammenlikne Jetfuel A og F34. Motoren går ikke dårligere på kort sikt av sistnevnte, men vedlikeholdsintervallene blir tettere.
En enkel grunn til å kjøpe ferdigblanda er jo at du slipper å tenke. Veldig greit for svimeskaller som meg selv iallefall... :P
Men fra spøk til halvor, jeg er skogeier og har noen timer med motorsag hvert år. Bruker da 2 stk gamle Husqvarna proffsager og 2 stk nyere Stihl av mindre format til kvisting osv. Alle fire går helt fint med miljøfuel, har aldri merka noe som helst av problemer.
Signatur
Privatperson her inne, men jobber for Ridge Tool Company(RIDGID) og kan således litt om verktøy for rør/offshore.
Bare brød lissom. Og krig og fred og sånn.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Kjøpte sag for en måneds tid siden på den lokale FK-butikken, og fikk med ei kanne ferdiglandet bensin. Og saga har gått bra den, en Stihl MS-241.
Men så snakket jeg med svigers i går, og han har noen forståsegpåere som kompiser som selvfølgelig sier at ferdigblandet bensin er noe dritt som ikke tåler lagring, og som ødelegger motorer over en lav sko. Spesielt dersom en maskin blir stående med slik bensin i forgasseren, da går dyser tett og alt er håpløst. Løsningen er da selvsagt å blande selv, men ikke 95 oktan, her må det 98 oktan til for at motorene skal gå skikkelig.
Hvem skal en stakkar tro på? Foreløpig kjører jeg på den kanna jeg har, men om ikke lenge er den tom, og hva skal en gjøre da?
Takknemlig for svar
Er t.o.m. så frekk at jeg har kjørt gammal motorolje for å smøre kjedet, har gått fint det også ::)
98 oktan vil gi bedre effekt kun hvis den hindrer banking (selvantenning) av bensinen. Motorsagen har ikke så høy komp. at det er fare for banking. Og hadde den banket, så hadde stempelet vært knust i fillebiter samtidig som du høre en "pinge"lyd.
Men gjør som dere vil ;D
Har jo en mistanke om det, men kan jo ikke være sikker på om de har rett eller om det bare er overtro.
Rådet jeg fikk på FK-butikken var å bruke ferdigblandet til enhver tid, så var det rimelig greit om jeg skulle få motortrøbbel. Han mente det var vanskelig å skylde på bensina om jeg handlet den hos dem.
Det blir som å sammenlikne Jetfuel A og F34. Motoren går ikke dårligere på kort sikt av sistnevnte, men vedlikeholdsintervallene blir tettere.
Men fra spøk til halvor, jeg er skogeier og har noen timer med motorsag hvert år. Bruker da 2 stk gamle Husqvarna proffsager og 2 stk nyere Stihl av mindre format til kvisting osv. Alle fire går helt fint med miljøfuel, har aldri merka noe som helst av problemer.