Da har jeg endelig fått det til, etter å ha ringt 4 låsesmeder. Nå skal det sies at ingen av dem hadde riktig svar, og ingen av dem jeg snakket med hadde vært borti denne nye typen låssylinder. Utedelen ser forøvrig identisk ut.
Settskruen på den ytterste kappen må skrues helt ut. Så må hullet til settskruen stilles rett ned. Da kommer det til syne et hakk i sylinderkappen med en bøyd "arm" midt i. Dette er en slags låsemekanisme som føres inn i et spor i den innvendige låsesylinderen. Det jeg gjorde var å bøye til en ståltråd for å dra litt i "den bøyde armen", samtidig som jeg benyttet en elektrikerskrutrekker (for ikke å presse metall mot døra) til å presse ut toppen på ytterkappen. Da fikk jeg av både ytterkappen og sylinderkappen samtidig. Mulig det finnes noe spesialverktøy, men dette funket...
Snakket forøvrig med en som skulle selge en slik lås på Finn.no, han hadde hatt låsesmed til å gjøre det, og låsesmeden hadde kløna no jævlig for å få den av, han sa han hadde brukt borti 2 timer...
Altså, ytterkonen er festet med en form for snep-lås? Denne kan åpnes med en "hårspenne". Deretter kan kon og sylinderen fjernes og døra låses opp? Likt på begge sider?
Høres jo ut som om en tyv med kunnskap kan bryte seg inn uten lyd på få minutter?
Jeg går ut fra at han med "den ytterste kappen" mener den skrådde ringen utenpå sylinderen på innsiden av døra. Kappen på utsiden løsnes sannsynligvis på samme vis, men det er fra innsiden av døra man kan løsne sylindrene.
De låser på ytterdører i privathus jeg har vært borte i gjør det vanskelig å komme seg inn for uvedkommende, noen gjør det også litt vanskelig for tyven som har krøpet inn gjennom et vindu å gå ut døra med en svær flatskjerm, men ingen er totalt umulige å demontere fra innsiden for verken tyv eller eier med rett verktøy og kunnskap.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Det er riktig. "Den ytterste kappen" menes den skrådde ringen utenpå sylinderen på innsiden av døra. Trioving kaller denne "sylinderringen". Det er også riktig at det kun er fra innsiden man kan skru fra hverandre sylinderne.
Først må man få av begge kappene. Så kommer det til syne en halvmåneformet propp som dekker over skruene (som normalt dekkes med fire enkeltpropper). Man må da sette inn nøkkelen i en viss posisjon for så å "låse opp" denne halvmåneformede proppen. Så kan man fjerne den og komme til skruene. Jeg vil påstå at dette er vanskeligere enn med de "vanlige" fire proppene man må bore ut.
Løsningen er: 1) vend den lille skruen til posisjon: Open . (Her må du kanskje file til et skrujern som passer) 2) sett i nøkkel og vri den til posisjon kl 14.00 ( den skal flukte med et forsenket spor i sylinderen) 3) Pirk ut den lille stål- saken. 4) skru ut de fire skruene som nå kommer til syne.
Vipps så er sylinderen delt. Forundret over at ingen av dere har tatt en telefon til TrioWing for å finne en løsning på problemet. 😊
MEN! Hvordan får jeg av den ringen rundt selve låsen? Sitter en liten umbrako både på den inne og ute. Har skrudd denne ut, men ringen rundt sitter som faen. Knakk en bits for å prøve å vippe den ut?
Anbefaler å gå til produsent å finne nøyaktig oppskrift. Men nye låser er mye sikrere spesielt de som er merket SEC. Var et sted noen hadde mistet nøkler, å angripe den utenifra var vanskelig men kom heldigvis inn terassedør. Siden vi ikke hadde nøkkel måtte en ofre den tynne innerhylsen vist på bildet for å få den opp så en må holde på en stund også fra innersiden. Det nye sylindersettet de hadde ordnet var ikke helt makent så det er mange flere detaljer nå enn tidligere, byttet derfor tilbake til original sylinder når nøkler kom til rette og en var sikker på at ingen av de hadde vært avveie.
Jeg hadde nøyaktig samme problem, men var litt heldig. Dekkringen og sylinderskiltet (eller hva man nå kaller den kappen som dekker rundt messingen) lot seg enkelt fjerne av på innsiden av døra da jeg løsnet på unbrako-skruen. På utsiden satt de derimot fast som flere beskrev over.
Hvis man får av delene på innsiden kan man lett demontere sylinderen slik pd2409 sier. Med låsen ute er det trivielt å pirke opp den lille tappen som holder sylinderskiltet fast på utsiden. Da løsner dekkringen også.
Dersom delene sitter helt fast på begge sider av døra hadde boret vekk tappen, siden det er så trangt at det er vanskelig å pirke den løs. Da ville jeg startet på innsiden. Tatt av dørvrideren. Skrudd ut unbrakoskruen på dekkringen og vridd den slik at skruehullet står på kl 6. Så stukket et lite bor gjennom skruehullet, og boret vekk tappen som holder sylinderskiltet på plass, se bildet fra stiand. Når sylinderskiltet og dekkringen er fjernet på innsiden av døra kan man demontere låsen og komme til på utsiden.
Ved evt remontering trenger man strengt tatt ikke låsetappen, da unbrakoskruen i dekkringen kan strammes slik at den klemmer skiltet fast.
Låsesylinderen er trolig omtrent som denne: http://www.akerlas.no/produkter/sylindre-og-dorvridere/5596c-sec/
Jeg ville montert disse med de 4 hullene mot innsiden av døra. Hullene tettes med plugger som må bores ut.
For å fjerne dekk-konusen rundt sylinderen, har du forsøkt å fjerne set-skruen helt og bruke litt makt? Slekket at det ikke er en skrue til?
Settskruen på den ytterste kappen må skrues helt ut. Så må hullet til settskruen stilles rett ned. Da kommer det til syne et hakk i sylinderkappen med en bøyd "arm" midt i. Dette er en slags låsemekanisme som føres inn i et spor i den innvendige låsesylinderen. Det jeg gjorde var å bøye til en ståltråd for å dra litt i "den bøyde armen", samtidig som jeg benyttet en elektrikerskrutrekker (for ikke å presse metall mot døra) til å presse ut toppen på ytterkappen. Da fikk jeg av både ytterkappen og sylinderkappen samtidig. Mulig det finnes noe spesialverktøy, men dette funket...
Snakket forøvrig med en som skulle selge en slik lås på Finn.no, han hadde hatt låsesmed til å gjøre det, og låsesmeden hadde kløna no jævlig for å få den av, han sa han hadde brukt borti 2 timer...
Jaja...håper det kan være til hjelp for andre!
Høres jo ut som om en tyv med kunnskap kan bryte seg inn uten lyd på få minutter?
Foto av delene?
De låser på ytterdører i privathus jeg har vært borte i gjør det vanskelig å komme seg inn for uvedkommende, noen gjør det også litt vanskelig for tyven som har krøpet inn gjennom et vindu å gå ut døra med en svær flatskjerm, men ingen er totalt umulige å demontere fra innsiden for verken tyv eller eier med rett verktøy og kunnskap.
Først må man få av begge kappene. Så kommer det til syne en halvmåneformet propp som dekker over skruene (som normalt dekkes med fire enkeltpropper). Man må da sette inn nøkkelen i en viss posisjon for så å "låse opp" denne halvmåneformede proppen. Så kan man fjerne den og komme til skruene. Jeg vil påstå at dette er vanskeligere enn med de "vanlige" fire proppene man må bore ut.
1) vend den lille skruen til posisjon: Open . (Her må du kanskje file til et skrujern som passer)
2) sett i nøkkel og vri den til posisjon kl 14.00 ( den skal flukte med et forsenket spor i sylinderen)
3) Pirk ut den lille stål- saken.
4) skru ut de fire skruene som nå kommer til syne.
Vipps så er sylinderen delt.
Forundret over at ingen av dere har tatt en telefon til TrioWing for å finne en løsning på problemet. 😊
Edit: Fant ut at du hadde hoppet over stegene med hvordan få løs dekselet over. Virker ikke som det finnes noen fornuftig løsning på dette.
MEN! Hvordan får jeg av den ringen rundt selve låsen? Sitter en liten umbrako både på den inne og ute. Har skrudd denne ut, men ringen rundt sitter som faen. Knakk en bits for å prøve å vippe den ut?
Noen hemmelige triks?
Var et sted noen hadde mistet nøkler, å angripe den utenifra var vanskelig men kom heldigvis inn terassedør.
Siden vi ikke hadde nøkkel måtte en ofre den tynne innerhylsen vist på bildet for å få den opp så en må holde på en stund også fra innersiden. Det nye sylindersettet de hadde ordnet var ikke helt makent så det er mange flere detaljer nå enn tidligere, byttet derfor tilbake til original sylinder når nøkler kom til rette og en var sikker på at ingen av de hadde vært avveie.
Hvis man får av delene på innsiden kan man lett demontere sylinderen slik pd2409 sier. Med låsen ute er det trivielt å pirke opp den lille tappen som holder sylinderskiltet fast på utsiden. Da løsner dekkringen også.
Dersom delene sitter helt fast på begge sider av døra hadde boret vekk tappen, siden det er så trangt at det er vanskelig å pirke den løs. Da ville jeg startet på innsiden. Tatt av dørvrideren. Skrudd ut unbrakoskruen på dekkringen og vridd den slik at skruehullet står på kl 6. Så stukket et lite bor gjennom skruehullet, og boret vekk tappen som holder sylinderskiltet på plass, se bildet fra stiand. Når sylinderskiltet og dekkringen er fjernet på innsiden av døra kan man demontere låsen og komme til på utsiden.
Ved evt remontering trenger man strengt tatt ikke låsetappen, da unbrakoskruen i dekkringen kan strammes slik at den klemmer skiltet fast.