Får ikke sett noen video her på jobben, men er låsen kobla opp imot en Yale Hub, Verisure eller andre?
Jeg ser jeg skrev litt uklart i innlegget mitt over; det er når jeg låser døra jeg merker om batteriene er blitt dårligere ved at det tar litt mere tid. -Opplåsing tar gjerne litt mere tid uansett, og spesielt om det er en integrasjon imot annet så kan et gå halv-sekundet mere så man merker det ikke like godt.
Den er kobla opp i mot yale hub ja. Er kanskje derfor det tar 2-3 sekunder før døren åpner seg da. Når jeg låser den fra innsiden, låser den opp og igjen med engang jeg vrir bryteren.
Ahh, kjent feil som er lett å fixe med at det tar tid å låse opp med Yale Hub. -Er relatert til usync ifm alarm og lås. (selv om du ikke har alarm også...)
Ta en titt på Yale sine supportsider, står omtalt nedi der hvordan du resetter/parrer koblingen slik at den låser opp med en gang. (ev søk litt her på forumet, er omtalt et par ganger tidligere mener jeg)
Ahh, kjent feil som er lett å fixe med at det tar tid å låse opp med Yale Hub. -Er relatert til usync ifm alarm og lås. (selv om du ikke har alarm også...)
Ta en titt på Yale sine supportsider, står omtalt nedi der hvordan du resetter/parrer koblingen slik at den låser opp med en gang. (ev søk litt her på forumet, er omtalt et par ganger tidligere mener jeg)
Bruker sånne lithium-batterier fra Clas på min lås, fungerer ca 1.5-2 år. (avhenger selvsagt av antall bevegelser på låsen) Jeg bytter så fort jeg merker at låsen begynner å låse litt saktere opp/reagere saktere.
Bare ett lite tips, i bruksanvisningen så står det følgende «Benytt alltid alkaliske batterier. Lithium batterier kan IKKE benyttes.
Bare ett lite tips, i bruksanvisningen så står det følgende «Benytt alltid alkaliske batterier. Lithium batterier kan IKKE benyttes. Noen som forøvrig vet hvorfor?
For å si det litt uformelt: Batteriene er "for gode" - de har betydelig mindre indre motstand enn alkaliske, og kan derfor levere betydelig høyere strømstyrker. Et batteri er ikke en perfekt spenningskilde, men som en perfekt spenningskilde seriekoblet med en motstand. For å bruke tall som er enkle å regne på (batteri-teknologi er ikke mitt fag, kanskje faktiske verdier er helt ulike): Sett at en alkalisk celler oppfører seg som en 1,5V kilde i serie med en 1Ω motstand. Selv ved kortslutning av polene går strømmen aldri over 1,5V/1Ω = 1,5A.
Sett at litium-cellen har en indre motstand på 0,1Ω. Den leverer stadig 1,5V ubelastet, akkurat som den alkaliske cellen. Kortslutter du polene, får du en strøm på 1,5V/0,1Ω = 15A, som kan være litt for heftig for både kabling, eventuelle sikringer, elektronikk og annet som ikke er beskyttet mot slikt.
For masseprodusert elektronikk tas de mest utrolige snarveier for å spare fem øre her, ti øre der. Sparer du ti øre/enhet på en million enheter, da øker du overskuddet til med hundre tusen kroner. Kanskje du sparer ti øre med en enklere strømregulering, "for batteriet vil jo uansett aldri levere mer enn x mA". Du kan si at tenkemåten er at "Siden batteriet oppfører seg som om det har en 1Ω seriekoblet motstand, kan vi spare penger på å utelate den 1Ω motstanden fra vårt kretsdesign".
Motorer er en historie for seg selv. Det er stor forskjell mellom å kortslutte 12V-adapteret til USB-hub'en og å kortslutte polene på 12V-bilbatteriet. Begge leverer 12V, men effekten av å kortslutte et blybatteri er dramatisk, sammenlignet med et lite elektronikk-strømadapter. Blybatterier har svært lav indre motstand, og kan derfor levere store strømstyrker til f.eks. en startmotor. Hva er effekten på startmotoren i bilen? Sett at den er 1440W (det er ikke urealistisk), dvs. den trekker 120A strøm på 12V, altså er mostanden i motoren på 0,1Ω. En indre motstand i batteriet på 1Ω ville dominert fullstendig, og ville begrenset strømen til 12A, effekten til 144W.
Effekten i motoren som trekker låsbolten er naturligvis langt lavere, men særlig fordi driftsspenningen bare er 2*1,5V er strømmen likevel betydelig. Dvs. motstanden i motoren liten, og den indre motstanden i det alkaliske batteriet kan være vesentlig høyere. Er motoren konstruert for at dens egen motstand + den indre motstand i batteriet skal gi rett strømstyrke, får du nok en kjappere motor hvis leddet "+ den indre motstand i batteriet" blir redusert til en brøkdel, fordi du bruker litium-batterier. Men det er også trolig at du adskillig kjappere får en avsvidd motor
Med alle forbehold om realismen i verdier på 1 og 0,1Ω. Verdiene er valgt kun for å illustrere prinsippet.
Det er både og, det er mye Lithium celler som faktisk leverer lite strøm i forhold til kortslutning
Ser en på spek på Lithium batterier er det størrelsesorden i forskjell på strøm de kan levere. Men nå vet jeg ikke hvilken celle type som sitter i Doorman så det er bare en generell betraktning.
Står at produktet bruker alkaliske batterier, bruk alkaliske batterier. Greit nok, produsenten sier hva dem har laga produktet for og testet det med. Men det er stor forskjell mellom det og utsagnet IKKE BRUK lithium batterier. (noe som ikke står i denne manualen)
Ahh, kjent feil som er lett å fixe med at det tar tid å låse opp med Yale Hub. -Er relatert til usync ifm alarm og lås. (selv om du ikke har alarm også...)
Ta en titt på Yale sine supportsider, står omtalt nedi der hvordan du resetter/parrer koblingen slik at den låser opp med en gang. (ev søk litt her på forumet, er omtalt et par ganger tidligere mener jeg)
Den er kobla opp i mot yale hub ja. Er kanskje derfor det tar 2-3 sekunder før døren åpner seg da. Når jeg låser den fra innsiden, låser den opp og igjen med engang jeg vrir bryteren.
-Er relatert til usync ifm alarm og lås. (selv om du ikke har alarm også...)
Ta en titt på Yale sine supportsider, står omtalt nedi der hvordan du resetter/parrer koblingen slik at den låser opp med en gang. (ev søk litt her på forumet, er omtalt et par ganger tidligere mener jeg)
Edit: Se innlegg #42 i denne her:
https://byggebolig.no/dor-vindu/yale-smart-living-hub-doorman-oppsett-og-erfaringer/25
Tusen takk!!! Nå åpner den med engang. Magisk! Brukte metoden du beskrev i innlegget
Bare ett lite tips, i bruksanvisningen så står det følgende «Benytt alltid alkaliske batterier. Lithium batterier kan IKKE benyttes.
Noen som forøvrig vet hvorfor?
En annen mulighet er at spenningen faller så fort på slutten at de nesten ikke rekker å varsle batteribytte, på alkalisk så er kurven litt slakere
For å si det litt uformelt: Batteriene er "for gode" - de har betydelig mindre indre motstand enn alkaliske, og kan derfor levere betydelig høyere strømstyrker. Et batteri er ikke en perfekt spenningskilde, men som en perfekt spenningskilde seriekoblet med en motstand. For å bruke tall som er enkle å regne på (batteri-teknologi er ikke mitt fag, kanskje faktiske verdier er helt ulike): Sett at en alkalisk celler oppfører seg som en 1,5V kilde i serie med en 1Ω motstand. Selv ved kortslutning av polene går strømmen aldri over 1,5V/1Ω = 1,5A.
Sett at litium-cellen har en indre motstand på 0,1Ω. Den leverer stadig 1,5V ubelastet, akkurat som den alkaliske cellen. Kortslutter du polene, får du en strøm på 1,5V/0,1Ω = 15A, som kan være litt for heftig for både kabling, eventuelle sikringer, elektronikk og annet som ikke er beskyttet mot slikt.
For masseprodusert elektronikk tas de mest utrolige snarveier for å spare fem øre her, ti øre der. Sparer du ti øre/enhet på en million enheter, da øker du overskuddet til med hundre tusen kroner. Kanskje du sparer ti øre med en enklere strømregulering, "for batteriet vil jo uansett aldri levere mer enn x mA". Du kan si at tenkemåten er at "Siden batteriet oppfører seg som om det har en 1Ω seriekoblet motstand, kan vi spare penger på å utelate den 1Ω motstanden fra vårt kretsdesign".
Motorer er en historie for seg selv. Det er stor forskjell mellom å kortslutte 12V-adapteret til USB-hub'en og å kortslutte polene på 12V-bilbatteriet. Begge leverer 12V, men effekten av å kortslutte et blybatteri er dramatisk, sammenlignet med et lite elektronikk-strømadapter. Blybatterier har svært lav indre motstand, og kan derfor levere store strømstyrker til f.eks. en startmotor. Hva er effekten på startmotoren i bilen? Sett at den er 1440W (det er ikke urealistisk), dvs. den trekker 120A strøm på 12V, altså er mostanden i motoren på 0,1Ω. En indre motstand i batteriet på 1Ω ville dominert fullstendig, og ville begrenset strømen til 12A, effekten til 144W.
Effekten i motoren som trekker låsbolten er naturligvis langt lavere, men særlig fordi driftsspenningen bare er 2*1,5V er strømmen likevel betydelig. Dvs. motstanden i motoren liten, og den indre motstanden i det alkaliske batteriet kan være vesentlig høyere. Er motoren konstruert for at dens egen motstand + den indre motstand i batteriet skal gi rett strømstyrke, får du nok en kjappere motor hvis leddet "+ den indre motstand i batteriet" blir redusert til en brøkdel, fordi du bruker litium-batterier. Men det er også trolig at du adskillig kjappere får en avsvidd motor
Med alle forbehold om realismen i verdier på 1 og 0,1Ω. Verdiene er valgt kun for å illustrere prinsippet.
Ser en på spek på Lithium batterier er det størrelsesorden i forskjell på strøm de kan levere. Men nå vet jeg ikke hvilken celle type som sitter i Doorman så det er bare en generell betraktning.
Mener denne manualen her kom med min Doorman:
https://www.yale.no/Yale/yaledoormanNO/Manual/User%20Manual%20Versjon1.1%20.pdf
Står at produktet bruker alkaliske batterier, bruk alkaliske batterier. Greit nok, produsenten sier hva dem har laga produktet for og testet det med.
Men det er stor forskjell mellom det og utsagnet IKKE BRUK lithium batterier. (noe som ikke står i denne manualen)
Bra det ordna seg.
https://www.yale.no/Yale/yaledoormanNO/new-yale/Øystein/Brukermanual%20Yale%20Doorman%20V2N.pdf