246    9    0  

Forvirrende elbilforskrifter. Må eg ha eigen jordfeilbryter for kursen?

 28     0
Hei

Har kjøpt elbil og ønsker å sette opp egen kurs for lading, men blir litt forvirra av forskriftene. NAF skriver "Elbil må lades på strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern". Betyr det at man skal ha eigen jordfeilbryter for ladekursen sjølv med klasse B jordfeilautomater eller betyr det at ein klasse B jordfeilautomat dekker begge krava?

Personlig tenkte eg og å bruke ein 10A klasse C jordfeilautomat då uttaket, når det ikkje lader ein elbil, gjerne vil bli brukt til litt anna utstyr med større startstrøm.

Her er NAF artikkelen eg har sitert: https://nye.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-elbilen-trygt-hjemme/

   #1
 24,032     Akershus     0
Du er, som så mange, forvirret mhp sikring med B-karakteristikk og jordfeilbryter type B. To helt forskjellige ting.

I vanlig husinstallasjon er de i dag vanligvis sammenbygde enheter, omtalt som jordfeilautomat. den er både sikring og jordfeilbryter, men vanligvis da av type A. Det er få leverandører av jordfeilautomater med jordfeilbruter type B. Type B detekterer også likestrømsjordfeil, det gjør ikke type A like godt.

En separat jordfeilbryter type B er ofte kostbar. særlig via elektriker.

Mange ladeuttak har i dag innebygget en RCM-modul som gjør samme nytte. Ville vurdert en slik. Du får etbedre ladeuttak og kan øke til 15-16A kurs.
Signatur
TSt
   #2
 13,730     0
En bør jo helst vurdere å ha en mye større kurs til elbil lader. Det er hvis en benytter den laderen en helst ikke skal bruke at en bør ha 10A kurs.
  (trådstarter)
   #3
 28     0
Takk for oppklarende svar. Er kjent med at A, B og C karakteristikken på sikringer og sammenhengen der med tanke på utslagsstrøm. Var ikkje sikker på om dette og reflekterte kva type jordfeilbryter det var, men antar då det vil være tilsvarende den vanlige A typen jordfeilbryter som folk flest har uavhengig av karakteristikken på sjølve sikringen.

Når det gjelder å gå opp til 16A so er hovedgrunnen til at det ikkje er aktuelt fordi eg bur i et eldre aksjelag der det er begrensa kor mykje strøm kver leilighet har til rådighet. Eg vil og stort sett la bilen stå og lade natta over so det er ikkje store forskjellen til min vanlige bruk om den er plugga i et 10A eller 16A uttak. Når det er sagt so legger eg opp 2.5 kvadrat ledning og eit 16A CEE stikk sånn at man seinere kan utvide med å kun skifte sikring.

Ladeuttaka blir faktisk ein smule dyrere om man kjøper sikringene direkte via distributør kontra elektriker. Regner og med eg kan legge kabelen frå stikkontakten til skapet sjølv då alt her ligger åpent, men vil naturligvis ta det opp med elektriker først. Eg har gjort tilsvarende ting for vanlige kurser før so har elektriker tatt seg av koplinga i etterkant.
  (trådstarter)
   #4
 28     0
En bør jo helst vurdere å ha en mye større kurs til elbil lader.  Det er hvis en benytter den laderen en helst ikke skal bruke at en bør ha 10A kurs.  

Det her er egentlig ikkje tilfellet. Hovedgrunnen til at man ikkje vil at folk skal lade med ein vilkårlig stikkontakt er mangelen på skikkelig jordvern og varierande kvalitet på el-anlegget generelt.

Når det gjelder mengda strøm so er det fortsatt sånn med dei nye batteria at lader du raskere sliter det meir på batteriet. Å sette inn ein 20A eller 32A hurtiglader er flott når du trenger rask lading, men det er ikkje lurt og mate på so mykje strøm kver einaste gang du lader om du vil at batteriet skal halde lengst mulig. Å då betale ekstra for å få inn noke sånt når bilen uansett står der 10-12 tima mellom kver gang den blir brukt dei fleste dagene i veka er ikkje nødvendig når man har ein modell med litt rekkevidde.
HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Laderen med «kladden»  på ledningen er ansett å være en ren nødlander for bilen. Men med annen stikk er det sikkert noe bedre
TSt
   #6
 13,730     0
De fleste biler har begrensning på rundt 7, 11 eller 22kW (Siste er visst stort sett vare Clio) så med dagens batteristørrelser så er det ikke noen grunn for batteriet og holde ladestrømmen nede.

Med DC hurtilg eller lynlading hele tiden kan en nok få problemet. Det er til Type 2 lader der en typisk må betale 12- 15000 for enhet inkl installasjon jeg mener det er dumt å sette denne på en bitte liten kurs.
kip
   #7
 484     Vestfold     0
Når det gjelder å gå opp til 16A so er hovedgrunnen til at det ikkje er aktuelt fordi eg bur i et eldre aksjelag der det er begrensa kor mykje strøm kver leilighet har til rådighet. Eg vil og stort sett la bilen stå og lade natta over so det er ikkje store forskjellen til min vanlige bruk om den er plugga i et 10A eller 16A uttak. Når det er sagt so legger eg opp 2.5 kvadrat ledning og eit 16A CEE stikk sånn at man seinere kan utvide med å kun skifte sikring.

Ladeuttaka blir faktisk ein smule dyrere om man kjøper sikringene direkte via distributør kontra elektriker. Regner og med eg kan legge kabelen frå stikkontakten til skapet sjølv då alt her ligger åpent, men vil naturligvis ta det opp med elektriker først. Eg har gjort tilsvarende ting for vanlige kurser før so har elektriker tatt seg av koplinga i etterkant.


Litt avhengig av forlegning vil du nok begrenses også fremtidig til en 15A rask sikring med 2.5 kvadrat. Forskriftene er strammet inn i de senere årene. Dersom du vil ha mulighet til å senere utvide til noe du ønsker kan trekke høyere belastning og/eller store startstrømmer bør du vurdere å gå enda et hakk opp.

   #8
 3,737     Asker     0
Lade sakte er bare BS når man snakker hjemmelading. 10a er bare under 1% av hastigheten på en Tesla Ladestasjon på Max effekt.

Dersom kapasitet er et problem, så vil kostnaden deles likt på alle i borettslaget for den oppgraderingen. Dette er etter nye forskrifter. Du må bare betale for installasjonen din og strøm. Økt hovedsikring går på felles såfrem det et under ca 50k pr enhet.

Ville ikke lagt under 32A. Helst 3-fase. Er det 400v tar du 16a 3-fase

Se ref her: https://sebraforvaltning.no/2020/12/17/nye-regler-om-elbil-lading-i-borettslag-og-sameier/?gclid=CjwKCAjwj6SEBhAOEiwAvFRuKLgyvD08o2bzjjyx9SRGj_VkC3kwBvNMnH9tk00XV01voEbFqv1aDBoCA00QAvD_BwE
Signatur
   #9
 24,032     Akershus     0
I borettslag burde en vurdere eget felles ladeopplegg, ikke hente strøm fra eget sikringsskap, det kan bli meget dyrt for borettslaget og de beboerne som er tidlig ute med eget anlegg kan bli pålagt å kjøpe lading to ganger.
Signatur