O_K
   #11
 431     1
4500kr høres for meg ut som helt vanlig kostnad for utrykning med døgnvakt. Har vært styreleder i borettslag jeg bodde i tidligere og måttet bruke denne typen tjeneste et par garger da.

Det som er mulig er at elektrikerfirmaet du brukte faktisk får fulle kostnader uansett om du avbestillte. En typisk vanlig vaktavtale for håndtverkere er at ved utrykning i helg / natt så er de garantert minst to timer betaling med alle tillegg. Det betyr i praksis at i det øyeblikket elektrikeren får beskjed om å rykke ut så må firmaet kanskje betale han to timer med fulle tillegg. Dette er jo en del av hans lønnsavtale, og med mindre han er villig til å si fra seg de to timene så blir det ente du som kunde eller elektrikkerfirmaet som må ta kostnaden. Er det enkeltmannsforetak er det lettere å forhandle for da går pengene til samme person uansett.

Det kan virke som høy betaling, men min erfaring er at det er stadig vanskeligere å finne firmaer med døgnvakt, noe som kanskje tyder på at de ansatte som må ta vaktene ikke synes det er verdt pengene?

  (trådstarter)
   #12
 5     0
Hei og takk for tips og forslag så langt.

Spurte på forhånd hva prisen er for utrykking og da fikk jeg opplyst om en pris på kr 3500, men da ble det heller ikke spesifisert om at det var uten mva. Med mva. og "administrasjonskostnad" så ble det kr 4500.

Jeg vet ikke hva slags avtale de har med sine elektrikere og om det er noe minste betaling, reagerte bare veldig sterk på prisen. Da jeg ringte opp og forklarte situasjonen, så nektet personen som var på telefon, blankt med å redusere prisen og var ganske snarlig med å sende en faktura per epost. Fikk en sluttkommentar om at hvis jeg er uenig kan jeg klage på dette til hvem jeg vil, men prisen er fast.
   #13
 10,486     Akershus     1
Hvis du optrer som næringsdrivende, så er det jo pris uten mva som er interessant.

Jeg syns vel ikke det hadde kostet dem allverden å komme litt i møte, slå av noen kroner, og holde en hyggelig tone.
Signatur
   #14
 3,233     Vestfold     1
Det er også helt normalt å ikke oppgi pris med mva så lenge man gir priser til en bedrift. Det er ingen krav til å oppgi priser med MVA.

Men, forstår jeg det riktig at du ringte tilbake 10 min etter at du hadde kontakten han første gang?

Det går selvsagt ann å ta kontakt å se om det går ann å få litt avslag, om det var snakk om 10 min. Selvsagt kjedelig sum, men det er ikke gratis å ha 24/7 hjelp her i landet heller.
   #15
 513     Sarpsborg     0
Må si jeg støtter elektrofirmaet i dette tilfellet.
Du har rekvirert en tjeneste. At du løste ditt problem på annet vis før tjenesten kunne bli levert var din avgjørelse.
3500,- eks mva. er absolutt ikke den høyeste starttariffen jeg har hørt om for slikt.
   #16
 197     Sandnes     0
Jeg har ofte funnet meg selv i andre enden av denne, den som må rykke ut. Hos oss går mesteparten av dette gebyret i lommen til han som rykker ut, og om de firer på fakturaen risikerer du at firmaet taper penger om den ansatte får fult betalt.
   #17
 486     0
Sure penger selvsagt, men sånn er det. Syns ikke firmaet gjør noe galt her. De var villige til å rykke ut for å hjelpe deg i en vanskelig situasjon.

Neste gang så kan du tenke på at fryserne og kjøleskapene holder seg i temperatur en del timer før maten blir ødelagt, så du hadde det nok ikke så travelt som du trudde. Ett annet tips er å sjekke om en sikring har gått i sikringsskapet, noe jeg antar var problemet her siden vaktmester klarte å fikse dette selv.

   #18
 44     sør     0
3500,- eks mva. er absolutt ikke den høyeste starttariffen jeg har hørt om for slikt.



Hvor har du opplevd at det kreves mer enn 3500 i startgebyr ved utkalling?

Hanzo, hvis du får i nærheten av 3500 for å bli "aktivert" i 10 minutter så har du en ordning de fleste bare kan drømme om. Jeg ville som kunde ikke kunne godta slike betingelser.

Jeg synes prisen er alt for høy og ville ha forsøkt å få ned prisen. Hvis ikke det var mulig, så ville jeg nok ha kontaktet bedriften for siste gangen, men er nok ellers ikke mer å gjøre med den saken.
Signatur
   #19
 44     sør     0
De var villige til å rykke ut for å hjelpe deg i en vanskelig situasjon.

Nå blir ting vist snudd litt på hodet. Vi snakker om en bedrift som er avhengig av inntekt fra kunden. Hvis det blir for få kunder så blir det etter hvert også færre folk i bedriften.
Signatur
   #20
 1,519     Akershus     0
Du kan protestere og argumentere, betale det du mener det er verdt og evt møte de i forliksrådet. Det koster deg et par tusenlapper i verste fall i tillegg..