(trådstarter)
   #21
 270     0
Eller bytte til blått stikk for énfaselading?

Hvor mange kontaktpinner er det på støpselet inn mot kladden? Ser ut som 2?

Er ganske sikker på at det var blå, søren nå må jeg sjekke igjen Smile

   #22
 179     0
Hørte på elbilkurs en gang at Cee stikk ikke var løsningen til elbil, pga kunde nappet ut stikket uten å avslutte ladningen først. dette resulterte i flere teslaer med ødelagt elektronikk.
   #24
 24,032     Akershus     1
Hørte på elbilkurs en gang at Cee stikk ikke var løsningen til elbil, pga kunde nappet ut stikket uten å avslutte ladningen først. dette resulterte i flere teslaer med ødelagt elektronikk.

Tesla tåler ikke at strømmen går?
Signatur
   #25
 4,190     1
Det er generelt dumt å nappe ut kontakter under last, særlig der det går mye strøm... Litt mer usikker på hvorfor elektronikken i bilen ikke skulle tåle det dog.
   #26
 254     1
Man skal plugge ut bilen før man plugger ut både CEE og Schuko (hvis man skal ha med seg kabelen). Plugger man ut CEE først så sliter dette på pluggene da man får lysbuer mellom pinnene. Stømmen kan ikke gå fra 16A til 0A helt øyeblikkelig.

Men det høres litt rart ut at dette skulle påvirke elektronikken. Det er sikkert ikke umulig, men da er det en svakhet i elektronikken som bør bli rettet opp under garantien.
   #27
 4,190     0
Om man plugger ut en CEE på 32A+ under last kan det utmerket godt hende at lysbuen blir så kraftig at man ikke får ut kontakten... Dette er nok en av grunnene til at ladekabelen er låst i bilen inntil ladingen er avsluttet.

For TS sin del ville jeg gått for en fast ladestasjon heller enn CEE. Det koster ikke mer enn 3-4k ekstra igjen er en veldig bra løsning der man lader hver dag, så kan heller ladekabelen som følger med ligge fast i bilen.

   #28
 24,032     Akershus     0
At en ikke skulle få ut kontakten når den faktisk er ute, høres litt pussig ut. Lysbue oppstår først idet kontakten brytes.

Kontakten kan nok over tid få brannskader, så det er selvfølgelig best å koble fra på rett måte.
Signatur
   #29
 4,190     0
At en ikke skulle få ut kontakten når den faktisk er ute, høres litt pussig ut. Lysbue oppstår først idet kontakten brytes.


Kommer an på hvor fort du greier på trekke den ut. Lysbuen kommer jo på vei ut, ikke når delene er helt fra hverandre Wink
pwb
   #30
 2,256     Ski     1
At en ikke skulle få ut kontakten når den faktisk er ute, høres litt pussig ut. Lysbue oppstår først idet kontakten brytes.


Kommer an på hvor fort du greier på trekke den ut. Lysbuen kommer jo på vei ut, ikke når delene er helt fra hverandre Wink


En lysbue vil vel ikke oppstå før det faktisk er brudd i forbindelsen?