Stemmer at vern må i skap. Men boksen er i seg selv mye bedre enn mye annet. Det å sette inn et vern er jo gjort på 3 min når man legger opp sikringen. Koster noe, men så er boksen også billig tatt funksjonene i betraktning.
Sett opp 3 fase stikkontakt (32A hvis det er 230V, 16A viss det er 400V) med type B jordfeilbryter, så kan ein koble til lader når ein får bruk for den, da er ein klar for det meste.
Gitt en bil som lader fra én spenning, hvorfor da velge 32A lading på IT og 16A (ev 24A med spesielt ladeuttak) på TN?
Sett opp 3 fase stikkontakt (32A hvis det er 230V, 16A viss det er 400V) med type B jordfeilbryter, så kan ein koble til lader når ein får bruk for den, da er ein klar for det meste.
Gitt en bil som lader fra én spenning, hvorfor da velge 32A lading på IT og 16A (ev 24A med spesielt ladeuttak) på TN?
Alle biler lader vel fra 3 fase 400V etter kvart? 230V 3 fase er det nok mindre støtte for, men fleire og fleire lader fra det og. Og ein legg ikkje opp til tilførsel til lader for den bilen ein skal eventuelt kjøpe, ein legg opp for alle framtidige biler. Ekstrakost for 3 fase er så liten at det er ein nobrainer.
Dårlig valg for nå har ladeboksene stort sett tatt over behovet type B jordfeilvarsler, Easee skal ha en vanlig jordfeil automat foran seg
Easee KAN ha en vanlig jordfeil automat foran seg (men kun i fast installasjon), type B går greit og. Og har ein stikk for lading må ein ha type B i skap uansett type lader. Og fortsatt selges det masse ladestasjoner uten DC-overvåking. Poenget med stikk er jo å både utsette investering av lader og kunne montere & demontere lader selv, da lader i dei fleste tilfeller har kortere levetid enn den faste installasjonen og reklamasjon & reparasjon/utskifting er langt enklere.
Problemet er jo at nesten ingen har tilgang på 400V i Norge, så det er kun 230V 3 fase som kan installeres i de fleste hjem. Tesla modell 3 er en av de få som støtter dette. Jeg planlegger å installere 3 fase 230V selv om jeg ikke kan utnytte det i dag
Lader en på 3-fase TN så holder det med lavere sikring en vi som må ha mulighet for en-fase IT 230V
Med Easee lader trenger en ikke type B vern så jeg ville hoppe over dette.
Pt er vi vel oppe i at ca 25% av norske husstander har 230/400V TN? 3-fasekabling til garasjen kan være greit også for IT. Enkelte biler kan utnytte dette i dah (Tesla m3), alternativt kan en sette inn trafo. (Eks, ZOE)
Gitt en bil som lader fra én spenning, hvorfor da velge 32A lading på IT og 16A (ev 24A med spesielt ladeuttak) på TN?
Alle biler lader vel fra 3 fase 400V etter kvart? 230V 3 fase er det nok mindre støtte for, men fleire og fleire lader fra det og. Og ein legg ikkje opp til tilførsel til lader for den bilen ein skal eventuelt kjøpe, ein legg opp for alle framtidige biler. Ekstrakost for 3 fase er så liten at det er ein nobrainer.
Easee KAN ha en vanlig jordfeil automat foran seg (men kun i fast installasjon), type B går greit og.
Og har ein stikk for lading må ein ha type B i skap uansett type lader.
Og fortsatt selges det masse ladestasjoner uten DC-overvåking.
Poenget med stikk er jo å både utsette investering av lader og kunne montere & demontere lader selv, da lader i dei fleste tilfeller har kortere levetid enn den faste installasjonen og reklamasjon & reparasjon/utskifting er langt enklere.
Det er vel 32A som er vanligst ladestrøm på 230V & 16A på 400V og nok særlig over dette er ikkje vanleg.
Lader en på 3-fase TN så holder det med lavere sikring en vi som må ha mulighet for en-fase IT 230V
Med Easee lader trenger en ikke type B vern så jeg ville hoppe over dette.