12VDC plugger med innebygget sikring - selges det?
3,535
0
Og i så fall: Hvilken type sikring brukes?
(I England er det svært vanlig å se sikringer i 240V-stikontaktene, men jeg har aldri sett det i noen Schuko-plugg.)
(I England er det svært vanlig å se sikringer i 240V-stikontaktene, men jeg har aldri sett det i noen Schuko-plugg.)
I England har de sk. "ring main", en 32A kurs som går i ring med 2,5mm2 kabel (effektivt tverrsnittet dobles da pga. ringen) og 13A (eller andre størrelser som 3A og 5A) sikringer i støpslene.
Jeg vil fordele 12VDC-forbukerne på flere kretser, både fordi jeg ha kabling som går "rett på" fobruksstedene, for kortere kabellengder, og for å ikke få for stor strømstyrke i hver krets. Da vil jeg også ustyre hver krets med en sikring som er "akkurat stor nok" (selvsagt med litt margin) for det utstyret som er på den kretsen. For fleksiblitet i tilkobling til batteribanken ville det vært kjekt med en kontaktlist ved batteriet og en plugg med passende størrelse sikring på ledningen til hver krets. Jeg kan naturligvis sette inn en sikringsholder direkte på ledningen, rett etter pluggen, men det ville vært greit å slippe det.
I og for seg kunne jeg godt bruke sigarettenner-plugger og sokler også. De er ikke noe dyrere, spesielt ikke når jeg slipper egen sikringsholder. Må bare forsikre meg om at jeg får sikring i de størrelsene jeg ønsker som passer i pluggene, men det byr neppe på problemer. Så du får ha takk for å satt meg på ideen om sigarettenner-plugger!
i England bruker de bilsikringer også i «sikringsskap 250VAC ikke noe rart at de da foretrekker litt nedsikring av forbrukspunkter
Jeg vil også ha fleksibiliteten med å kunne plugge hver kurs inn i valgt strømkilde: Jeg installerer én batteribank på loftet, én i kjelleren (dels for å få så korte kabler som mulig til forbrukspunktene). Går den ene banken tom under et langvarig strømbrudd, har jeg en "sjøkabel" (les: grov) mellom batteribankene, slik at de meste essensielle kretsene kan flyttes over til kontaktene for den andre banken. Det kan også vise seg at selv under ordinære forhold kan være en fordel å flytte noen av kursene over på 'den andre' banken for å få mer jamn belastning, eller (som regel midlertidig) over på en tredje kraftkilde.
Uansett vil jeg ha fleksibiliteten i å kunne plugge om hver kurs til ulike kraftkilder. Da er det hendig å kunne knytte sikringen til forbruks-siden, ikke til kilde-siden: Det er forbruks-siden som 'vet' forventet uttak. Sikringpanelet betinger at pluggen står etter sikringspanelet; da er sikringen på kilde-siden.
Skal jeg ha sikringer dimensjonert etter forventet forbruk blir det kanskje noe som de sikringsholderne som Helge TheMan refererte til. For rent mekanisk beskyttelse skulle jeg langt heller hatt dem inn i pluggen. Sigarettenner-plugger er heller ikke alltid mekanisk tillitvekkende, så det blir en avveiing mellom en slik en med 'noe' beskyttet sikring, mot en mekanisk solid plugg og en svært mekanisk utsatt sikringsholder på ledningen.
Slik det står nå, tenderer jeg mest mot sigarettenner-løsningen, fordi jeg slipper noen mekanisk utsatt 'vorte' på kablene. Selv i veteranbiler fungerer som regel sigarettenneren, så det kan jo tyde på at de tåler noe